!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'After January 31, 2003: Scientist Who Wrote Article Skeptical of Global Warming Recruited by ExxonMobil-Funded Organizations'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event After January 31, 2003: Scientist Who Wrote Article Skeptical of Global Warming Recruited by ExxonMobil-Funded Organizations. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

ExxonMobil disperses roughly $16 million to organizations that are challenging the scientific consensus view that greenhouse gases are causing global warming. For many of the organizations, ExxonMobil is their single largest corporate donor, often providing more than 10 percent of their annual budgets. A study by the Union of Concerned Scientists will find that “[v]irtually all of them publish and publicize the work of a nearly identical group of spokespeople, including scientists who misrepresent peer-reviewed climate findings and confuse the public’s understanding of global warming. Most of these organizations also include these same individuals as board members or scientific advisers.” After the Bush administration withdraws from the Kyoto Protocol (see March 27, 2001), the oil company steps up its support for these organizations. Some of the ExxonMobil-funded groups tell the New York Times that the increase is a response to the rising level of public interest in the issue. “Firefighters’ budgets go up when fires go up,” explains Fred L. Smith, head of the Competitive Enterprise Institute. Explaining ExxonMobil’s support for these organizations, company spokesman Tom Cirigliano says: “We want to support organizations that are trying to broaden the debate on an issue that is so important to all of us. There is this whole issue that no one should question the science of global climate change. That is ludicrous. That’s the kind of dark-ages thinking that gets you in a lot of trouble.” [New York Times, 5/28/2003; Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 10-11 pdf file] The following is a list of some of the organizations funded by ExxonMobil:
bullet American Enterprise Institute (AEI) - AEI receives $1,625,000 from ExxonMobil between and 1998 and 2005. During this period, it plays host to a number of climate contrarians. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 31 pdf file]
bullet American Legislative Exchange Council - In 2005, ExxonMobil grants $241,500 to this organization. Its website features a non-peer-reviewed paper by climate contrarian Patrick Michaels. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 12, 31 pdf file]
bullet Center for Science and Public Policy - Started at the beginning of 2003, this one-man operation receives $232,000 from ExxonMobil. The organization helps bring scientists to Capitol Hill to testify on global warming and the health effects of mercury. [New York Times, 5/28/2003]
bullet Committee for a Constructive Tomorrow - Between 2004 and 2005, this organization receives $215,000 from ExxonMobil. Its advisory panel includes Sallie Baliunas, Robert Balling, Roger Bate, Sherwood Idso, Patrick Michaels, and Frederick Seitz, all of whom are affiliated with other ExxonMobil-funded organizations. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 12 pdf file]
bullet Competitive Enterprise Institute (CEI) - Founded in 1984 to fight government regulation on business, CEI started receiving large grants from ExxonMobil after Myron Ebell moved there from Frontiers of Freedom in 1999. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 12 pdf file] CEI, along with another ExxonMobil-supported enterprise, the Cooler Heads Coalition, runs the website GlobalWarming.Org, which is part of an effort to “dispel the myths of global warming by exposing flawed economic, scientific, and risk analysis.” Between 2000 and 2003, the CEI receives $1,380,000, or 16 percent of the total funds donated by Exxon during that period. [Mother Jones, 5/2005; Mother Jones, 5/2005]
bullet Frontiers of Freedom - The organization receives $230,000 from Exxon in 2002 and $40,000 in 2001. It has an annual budge of about $700,000. [New York Times, 5/28/2003]
bullet George C. Marshall Institute - The institute is known primarily for its work advocating a “Star Wars” missile defense program. Between 1998 and 2005, Exxon-Mobil grants $630,000 to the Marshall Institute primarily to underwrite the institute’s climate change effort. William O’Keefe, the organization’s CEO, once worked as the executive vice president and chief operating officer of the American Petroleum Institute. He has also served on the board of directors of the Competitive Enterprise Institute, another global warming skeptic organization, and is chairman emeritus of the Global Climate Coalition. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 12 pdf file]
bullet Heartland Institute - In 2005, this organization receives $119,000 from ExxonMobil. Its website offers articles by the same scientists promoted by other ExxonMobil-funded global warming skeptic organizations. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 12 pdf file]
bullet Tech Central Station - TCS is a web-based organization that provides news, commentary, and analysis focusing on the societal tensions and strains that are concomitant with historical change. TCS proclaims itself as a strong believer of the “material power of free markets, open societies, and individual human ingenuity to raise living standards and improve lives.” Until 2006, the website is operated by a public relations firm called the DCI Group, which is a registered ExxonMobil lobbying firm. In 2003 TCS receives $95,000 from ExxonMobil to be used for “climate change support.” TCS contributors on the global warming issue include the same group of people that is promoted by several of the other ExxonMobil-funded global warming skeptic organizations. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 13 pdf file] In 2006, TCS will pay the public relations firm Medialink Worldwide to produce a video news release that challenges the view that global warming has increased the intensity of hurricanes. The piece is later shown on a Mississippi television station and presented as a regular news report (see June 2006).

Entity Tags: Tech Central Station, Committee for a Constructive Tomorrow, American Legislative Exchange Council, Heartland Institute, American Enterprise Institute, Frontiers of Freedom, Competitive Enterprise Institute, George C. Marshall Institute, Center for Science and Public Policy, Fred L. Smith, ExxonMobil

Timeline Tags: Global Warming

The Global Climate Science Team drafts a memo outlining a plan to invest millions of dollars in an effort to undermine support for the Kyoto Protocol and discredit the scientific consensus opinion that greenhouse gases are causing the planet to warm. The draft plan, titled “Global Climate Science Communications Action Plan,” concedes that opposition to the protocol is not shared by the public. “There has been little, if any, public resistance or pressure applied to Congress to reject the treaty, except by those ‘inside the Beltway’ with vested interests,” it notes. A key component of the plan would be to “maximize the impact of scientific views consistent with ours on Congress, the media, and other key audiences.” To do this, they would “recruit a cadre of scientists who share the industry’s views of climate science and to train them in public relations so they can help convince journalists, politicians and the public that the risk of global warming is too uncertain to justify controls on greenhouse gases like carbon dioxide that trap the sun’s heat near Earth,” the New York Times reports. They would look to recruit scientists “who do not have a long history of visibility and/or participation in the climate change debate,” the memo says. According to the plan, “Victory will be achieved when… recognition of uncertainty becomes part of the ‘conventional wisdom.’” One method the institute would employ to measure the plan’s progress would be to count the number of news reports that express uncertainty about the issue of global warming. People involved in devising the strategy included Jeffrey Salmon of the George C. Marshall Institute; Steven Milloy, who later becomes a FoxNews.com columnist; David Rothbard of the Committee for a Constructive Tomorrow, which has received $252,000 from ExxonMobil; Myron Ebell of Frontiers of Freedom, also funded with money ($612,000) from the oil giant; and ExxonMobil lobbyist Randy Randol. Representatives of the Exxon Corporation, the Chevron Corporation, and the Southern Company, were also involved. [American Petroleum Institute, 4/1998; New York Times, 4/26/1998; Mother Jones, 5/2005]

Entity Tags: Joe Walker, Steven Milloy, Royal Dutch/Shell, Southern Company, Jeffrey Salmon, Global Climate Science Team, American Petroleum Institute, Randy Randol, Myron Ebell, David Rothbard, ExxonMobil

Timeline Tags: Global Warming

After publishing their heavily criticized article on global warming, Willie Soon and Sallie Baliunas quickly cultivate relationships with at least nine organizations whose climate change work is underwritten by ExxonMobil. Among her other affiliations, Baliunas becomes a board member and senior scientist at the Marshall Institute, a scientific adviser to the Annapolis Center for Science-Based Public Policy, an advisory board member of the Committee for a Constructive Tomorrow, and a contributing scientist to the online forum Tech Central Station. Soon will be the chief scientific researcher for the Center for Science and Public Policy, a senior scientist at the George C. Marshall Institute, as well as a contributor to the Heartland Institute. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 15, 34-35 pdf file]

Entity Tags: George C. Marshall Institute, Annapolis Center for Science-Based Public Policy, Committee for a Constructive Tomorrow, Heartland Institute, Tech Central Station, Center for Science and Public Policy, Sallie Baliunas, Willie Soon

Timeline Tags: Global Warming

The George C. Marshall Institute publishes a book titled, Shattered Consensus: The True State of Global Warming. In its press release announcing the book, the institute says the book “demonstrates the remarkable disparities between so-called ‘consensus documents’ on global warming… and climate reality.” The book, edited by longtime climate contrarian Patrick Michaels, a meteorologist, features essays contributed by Sallie Baliunas, Robert Balling, Randall S. Cerveny, John Christy, Robert E. Davis, Oliver W. Frauenfeld, Ross McKitrick, Eric S. Posmentier, and Willie Soon. Michaels is affiliated with at least ten organizations that have been funded by ExxonMobil and the Marshall Institute has received some $630,000 from ExxonMobil in support of its climate change program (see Between 1998 and 2005). [George C. Marshall Institute, 12/14/2005; Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 12 pdf file]

Entity Tags: John Christy, Willie Soon, George C. Marshall Institute, Ross McKitrick, Sallie Baliunas, Robert Balling, Oliver W. Frauenfeld, Robert E. Davis, Randall S. Cerveny, Patrick Michaels, Eric S. Posmentier

Timeline Tags: Global Warming

The broadcast public relations firm Medialink Worldwide produces a video news release (VNR) titled, “Global Warming and Hurricanes: All Hot Air?” Medialink was hired to make the VNR by Tech Central Station, a project of the Republican lobbying and PR firm DCI Group. ExxonMobil, a client of the DCI group, gave Tech Central Science Foundation $95,000 in 2003 and specified that those funds be used for “climate change support.” The VNR features meteorologists Dr. William Gray and Dr. James J. O’Brien who deny there’s a link between global warming and hurricane intensity. Gray has said in the past that global warming is a “hoax,” while O’Brien is listed as an expert at the George C. Marshall Institute, which in 2004 received $170,000 from ExxonMobil. The VNR is aired by WTOK-11 in Meridian, Mississippi on May 31, 2006. The segment is re-voiced by the station anchor, Tom Daniels, who introduces the piece by saying, “Hurricane seasons for the next 20 years could be severe. But don’t blame global warming.” He does not disclose that the report was produced by a PR firm that was paid by an organization funded by ExxonMobil. [Center for Media and Democracy, 11/14/2006; Democracy Now!, 11/14/2006; San Francisco Chronicle, 11/15/2006]

Entity Tags: ExxonMobil, Medialink Worldwide, Tech Central Station, James J. O’Brien, William Gray, WTOK-11, DCI Group, Tom Daniels

Timeline Tags: Global Warming

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike