The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/context.jsp?item=ExxonMobilFundsGlobalWarmingGroups2005


Context of '2005: ExxonMobil Provides $2.9 Million to 39 Groups Involved in Efforts to Misrepresent the Scientific Consensus on Global Warming in One Year'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event 2005: ExxonMobil Provides $2.9 Million to 39 Groups Involved in Efforts to Misrepresent the Scientific Consensus on Global Warming in One Year. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

ExxonMobil disperses roughly $16 million to organizations that are challenging the scientific consensus view that greenhouse gases are causing global warming. For many of the organizations, ExxonMobil is their single largest corporate donor, often providing more than 10 percent of their annual budgets. A study by the Union of Concerned Scientists will find that “[v]irtually all of them publish and publicize the work of a nearly identical group of spokespeople, including scientists who misrepresent peer-reviewed climate findings and confuse the public’s understanding of global warming. Most of these organizations also include these same individuals as board members or scientific advisers.” After the Bush administration withdraws from the Kyoto Protocol (see March 27, 2001), the oil company steps up its support for these organizations. Some of the ExxonMobil-funded groups tell the New York Times that the increase is a response to the rising level of public interest in the issue. “Firefighters’ budgets go up when fires go up,” explains Fred L. Smith, head of the Competitive Enterprise Institute. Explaining ExxonMobil’s support for these organizations, company spokesman Tom Cirigliano says: “We want to support organizations that are trying to broaden the debate on an issue that is so important to all of us. There is this whole issue that no one should question the science of global climate change. That is ludicrous. That’s the kind of dark-ages thinking that gets you in a lot of trouble.” (Lee 5/28/2003; Union of Concerned Scientists 2007, pp. 10-11 pdf file) The following is a list of some of the organizations funded by ExxonMobil:
bullet American Enterprise Institute (AEI) - AEI receives $1,625,000 from ExxonMobil between and 1998 and 2005. During this period, it plays host to a number of climate contrarians. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 31 pdf file)
bullet American Legislative Exchange Council - In 2005, ExxonMobil grants $241,500 to this organization. Its website features a non-peer-reviewed paper by climate contrarian Patrick Michaels. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 12, 31 pdf file)
bullet Center for Science and Public Policy - Started at the beginning of 2003, this one-man operation receives $232,000 from ExxonMobil. The organization helps bring scientists to Capitol Hill to testify on global warming and the health effects of mercury. (Lee 5/28/2003)
bullet Committee for a Constructive Tomorrow - Between 2004 and 2005, this organization receives $215,000 from ExxonMobil. Its advisory panel includes Sallie Baliunas, Robert Balling, Roger Bate, Sherwood Idso, Patrick Michaels, and Frederick Seitz, all of whom are affiliated with other ExxonMobil-funded organizations. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 12 pdf file)
bullet Competitive Enterprise Institute (CEI) - Founded in 1984 to fight government regulation on business, CEI started receiving large grants from ExxonMobil after Myron Ebell moved there from Frontiers of Freedom in 1999. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 12 pdf file) CEI, along with another ExxonMobil-supported enterprise, the Cooler Heads Coalition, runs the website GlobalWarming.Org, which is part of an effort to “dispel the myths of global warming by exposing flawed economic, scientific, and risk analysis.” Between 2000 and 2003, the CEI receives $1,380,000, or 16 percent of the total funds donated by Exxon during that period. (Mother Jones 5/2005; Mooney 5/2005)
bullet Frontiers of Freedom - The organization receives $230,000 from Exxon in 2002 and $40,000 in 2001. It has an annual budge of about $700,000. (Lee 5/28/2003)
bullet George C. Marshall Institute - The institute is known primarily for its work advocating a “Star Wars” missile defense program. Between 1998 and 2005, Exxon-Mobil grants $630,000 to the Marshall Institute primarily to underwrite the institute’s climate change effort. William O’Keefe, the organization’s CEO, once worked as the executive vice president and chief operating officer of the American Petroleum Institute. He has also served on the board of directors of the Competitive Enterprise Institute, another global warming skeptic organization, and is chairman emeritus of the Global Climate Coalition. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 12 pdf file)
bullet Heartland Institute - In 2005, this organization receives $119,000 from ExxonMobil. Its website offers articles by the same scientists promoted by other ExxonMobil-funded global warming skeptic organizations. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 12 pdf file)
bullet Tech Central Station - TCS is a web-based organization that provides news, commentary, and analysis focusing on the societal tensions and strains that are concomitant with historical change. TCS proclaims itself as a strong believer of the “material power of free markets, open societies, and individual human ingenuity to raise living standards and improve lives.” Until 2006, the website is operated by a public relations firm called the DCI Group, which is a registered ExxonMobil lobbying firm. In 2003 TCS receives $95,000 from ExxonMobil to be used for “climate change support.” TCS contributors on the global warming issue include the same group of people that is promoted by several of the other ExxonMobil-funded global warming skeptic organizations. (Union of Concerned Scientists 2007, pp. 13 pdf file) In 2006, TCS will pay the public relations firm Medialink Worldwide to produce a video news release that challenges the view that global warming has increased the intensity of hurricanes. The piece is later shown on a Mississippi television station and presented as a regular news report (see June 2006).

A number of individuals and organizations that have received funding from oil giant ExxonMobil attack the recently released Arctic Climate Impact Assessment (see November 8, 2004), which found that the Arctic is warming “at almost twice the rate as that of the rest of the world.” The report said that the unprecedented speed of melting in the Arctic is an indication that the climate is undergoing drastic, possibly irreversible, changes that could result in the extinction of numerous species, cause major changes in regional ecosystems, and undermine the livelihood of circumpolar indigenous populations. One of the first attacks on the report is from FoxNews.com columnist Steven Milloy, an adjunct scholar at the libertarian Cato Institute ($75,000 from ExxonMobil). Milloy operates two ExxonMobil-funded organizations—the Advancement of Sound Science Center ($40,000 from ExxonMobil) and the Free Enterprise Action Institute ($50,000 from ExxonMobil)—both of which are registered to his home address in Potomac, Maryland. In his article, titled “Polar Bear Scare on Thin Ice,” he claims that one of the graphs in the study’s 149-page overview report contradicts the study’s conclusions. Harvard biological oceanographer James McCarthy, a lead author of the report, tells Mother Jones that the conclusions are solid. “In order to take that position, you have to refute what are hundreds of scientific papers that reconstruct various pieces of this climate puzzle,” he says. The overview report is a mere summary of a 1,200-plus- page, fully referenced, report, that underwent a rigorous peer-review process before publication. It was based on the work of more than 300 scientists and took four years to complete. Another ExxonMobil-funded group, the George C. Marshall Institute ($310,000 from ExxonMobil), also chimes in, issuing a press release that says the Arctic report was based on “unvalidated climate models and scenarios… that bear little resemblance to reality and how the future is likely to evolve.” Then, on the same day the Senate holds a hearing about the report’s findings, the Competitive Enterprise Institute (CEI) releases a statement claiming “The Arctic Climate Impact Assessment, despite its recent release, has already generated analysis pointing out numerous flaws and distortions.” CEI has received $1,350,000 from ExxonMobil (see May 2005). The Fraser Institute of Vancouver, the recipient of $60,000 from the oil company, claims that “2004 has been one of the cooler years in recent history,” a statement that is contradicted a month later by no one less than the United Nations’ World Meteorological Organization. It will report that 2004 was “the fourth warmest year in the temperature record since 1861.” (Mooney 5/2005)

ExxonMobil provides $2.9 million in funding to 39 groups that misrepresent climate change, according to a study that will later be conducted by Britain’s Royal Society. Such groups include the International Policy Network, the George C. Marshall Institute, the Competitive Enterprise Institute, and the Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change. (Adam 9/20/2006; Timmons 9/21/2006)

Following the release of the film, An Inconvenient Truth, the Competitive Enterprise Institute (CEI), a group funded in part by ExxonMobil, launches an advertisement campaign welcoming increased carbon dioxide pollution. “Carbon dioxide: They call it pollution, we call it life,” the ad says. (Competitive Enterprise Institute 5/2006; Timmons 9/21/2006)

Britain’s top scientific body, the 1,400-member Royal Society, demands in a letter to ExxonMobil that it end its support for groups that spread misinformation about global warming. In 2005, the company gave 39 such groups a total of $2.9 million (see 2005). The letter accuses the oil giant of having “misrepresented the science of climate change by outright denial of the evidence.” According to the Society, the company’s statements on the issue have been “inaccurate and misleading.” In particular, the letter strongly criticises the company’s “corporate citizenship reports,” which insist that “gaps in the scientific basis” undermine arguments that climate change is anthropogenic. The letter states that there is a “false sense somehow that there is a two-sided debate going on in the scientific community” concerning the causes of climate change. While “thousands and thousands” of international scientists agree that climate change is linked to greenhouse gases, ExxonMobil’s assertions rely on the views of just “one or two professional contrarians.” In response, ExxonMobil says the letter “inaccurately and unfairly described [the] company” and adds that it stopped funding one such group, the Competitive Enterprise Institute, earlier in the year. (Royal Society 9/4/2006 pdf file; Adam 9/20/2006; Timmons 9/21/2006)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike