!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'May 3, 2008: Demolition of WTC Building 7 Suggests Official Complicity, Says Arizona State Senator'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event May 3, 2008: Demolition of WTC Building 7 Suggests Official Complicity, Says Arizona State Senator. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Alan Berg.Alan Berg. [Source: Denver Post]Alan Berg, a Jewish, progressive talk show host for Denver’s KOA 850 AM Radio, is gunned down in his driveway as he is stepping out of his car. The murder is carried out by members of the violent white-supremacist group The Order (see Late September 1983), a splinter group of the Aryan Nations white nationalist movement. Berg, who was described as often harsh and abrasive, regularly confronted right-wing and militia members on his show. Federal investigators learn that The Order’s “hit list” includes Berg, television producer Norman Lear, a Kansas federal judge, and Morris Dees, a civil rights lawyer and co-founder of the Southern Poverty Law Center (SPLC). Radio producer Anath White later says that some of Berg’s last shows were particularly rancorous, involving confrontational exchanges with anti-Semitic members of the Christian Identity movement (see 1960s and After). “That got him on the list and got him moved up the list to be assassinated,” White will say. [HistoryLink, 12/6/2006; Rocky Mountain News, 5/1/2007; Denver Post, 6/18/2009]
Preparing for the Murder - Order leader Robert Jay Mathews had already sent a colleague to Denver to determine if Berg was a viable target (see May 17, 1984). The four members of the assassination team—Mathews, Bruce Pierce, David Lane, and Richard Scutari—assemble at a local Motel 6 to review their plans. Pierce, the assassin, has brought a .45 caliber Ingram MAC-10 submachine gun for the job. All four men begin to surveill Berg’s townhouse.
Gunned Down - At 9:21 p.m., Berg drives his Volkswagen Beetle into his driveway. Lane, the driver, pulls up behind him. Mathews leaps out of the car and opens the rear door for Pierce, who jumps out and runs up the driveway. Berg exits his vehicle with a bag of groceries. Pierce immediately opens fire with his submachine gun, pumping either 12 or 13 bullets into Berg’s face and body before the gun jams. (Sources claim both figures of bullet wounds in Berg as accurate.) Pierce and Mathews get back into their car, rush back to the Motel 6, gather their belongings, and leave town. Three of the four members of the “hit squad” will soon be apprehended, charged, and convicted. Pierce is sentenced to 252 years in prison, including time for non-related robberies, and will die in prison in 2010; Lane is given 150 years, and will die in prison in 2007. Neither man is prosecuted for murder, as the evidence will be determined to be inconclusive; rather, they will be charged with violating Berg’s civil rights. Scutari, accused of serving as a lookout for Pierce, and Jean Craig, accused of collecting information on Berg for the murder, will both be acquitted of culpability in the case, but will be convicted of other unrelated crimes. Mathews will not be charged due to lack of evidence of his participation; months later, he will die in a confrontation with law enforcement officials (see December 8, 1984). [Rocky Mountain News, 5/1/2007; Denver Post, 6/18/2009; Denver Post, 8/17/2010] In sentencing Pierce to prison, Judge Richard Matsch will say of the murder, “The man [Berg] was killed for who he was, what he believed in, and what he said and did, and that crime strikes at the very core of the Constitution.” [Denver Post, 8/17/2010]
Re-Enacting a Fictional Murder? - Some will come to believe that the assassins may have attempted to re-enact the fictional murder of a Jewish talk-show host depicted in The Turner Diaries (see 1978). [Rocky Mountain News, 5/1/2007; The Moderate Voice, 11/30/2007]
'Opening Shot ... of a Truly Revolutionary Radical Right' - Mark Potok of the SPLC will characterize Berg’s murder as an early event leading to the 1995 Oklahoma City bombing (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995). “In a sense, it was one of the opening shots of a truly revolutionary radical right,” Potok will say, “perfectly willing to countenance the mass murder of American civilians for their cause.” [Denver Post, 6/18/2009] Berg’s ex-wife, Judith Berg, will travel around the country in the years after her ex-husband’s murder, speaking about what she calls the “disease and anatomy of hate,” a sickness that can infect people so strongly that they commit horrible crimes. In 2007, she will tell a reporter that Berg’s murder was a watershed event that inspired more hate-movement violence. “What happened to Alan in the grown-up world has reached into the youth culture,” she will say. “It opened the door to an acceptance of violence as a means of acting on hate.… While our backs are turned toward overseas, hate groups are having a heyday. People are very unhappy; they’re out of work and jobs are scarce. They’re ripe for joining extremist groups. We need to understand what happened to make sure it doesn’t happen again.” [Rocky Mountain News, 5/1/2007] White later says of Pierce, Lane, and their fellows: “It’s left me to wonder what makes somebody like this. I think these people didn’t have much opportunity in their lives and scapegoat. They blame others for not making it.” [Denver Post, 8/17/2010]

Entity Tags: Norman Lear, Robert Jay Mathews, Richard Scutari, Morris Dees, Richard P. Matsch, Mark Potok, Jean Margaret Craig, Judith Berg, Alan Berg, Anath White, Aryan Nations, Bruce Carroll Pierce, David Edan Lane, KOA 850 AM Radio, The Order

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

“Racial Loyalty,” the monthly newsletter published by the racist Church of the Creator (COTC—see 1973 and 1982-1983), reprints an essay by David Lane on “the Christian Right-wing American Patriots, C.R.A.P. (since that is what they do to [sic] the future of all White children).” Lane is a member of the far-right terrorist group The Order (see Late September 1983) and is serving a 40-year racketeering sentence, as well as a 150-year term for civil rights violation in connection with the 1984 murder of radio talk show host Alan Berg (see June 18, 1984 and After). Many far-right organizations who espouse their own versions of Christianity (see 1960s and After), including the Ku Klux Klan, oppose the COTC’s rejection of Christianity. [Anti-Defamation League, 1993]

Entity Tags: World Church of the Creator, Ku Klux Klan, David Edan Lane, The Order

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

Stephen “Don” Black.Stephen “Don” Black. [Source: Page2Live (.com)]Don Black, an Alabama white supremacist who lives in West Palm Beach, Florida, founds an organization called Stormfront. Stormfront’s Web site, Stormfront.org, will become the most prominent white supremacist site on the Internet, and will come to serve as the hub of a network of related Web sites. [Swain and Nieli, 1995, pp. 153-157; Southern Poverty Law Center, 6/2001; Southern Poverty Law Center, 6/2005] The site states its purpose: “Stormfront is a resource for those courageous men and women fighting to preserve their White Western culture, ideals, and freedom of speech and association—a forum for planning strategies and forming political and social groups to ensure victory.” [New Times, 2/19/1998] The Stormfront motto is “White Pride World Wide.” Bob DeMarais, a former staff member of the neo-Nazi National Alliance (see 1970-1974), later writes, “Without a doubt, Stormfront is the most powerful active influence in the White Nationalist movement.” By 2005, the site will boast some 52,000 members and Jamie Kelso, who will begin working with Black in 2002, will claim 500 new members join every week. DeMarais will give Kelso a great deal of credit for building the Stormfront community of users. [Southern Poverty Law Center, 6/2005] The Southern Poverty Law Center (SPLC) will call Stormfront.org the first “hate site” on the Internet. [Southern Poverty Law Center, 6/2001]
Began Extolling White Supremacist Ideology in High School, Went on to Lead KKK - Black began his career as a white supremacist while still in high school in the early 1970s, joining the National Socialist White People’s Party and handing out racist tabloids to his fellow students. In 1971, he was shot by Jerry Ray, the manager for white supremacist J.B. Stoner’s unsuccessful gubernatorial campaign in Georgia. Ray, the brother of Martin Luther King Jr.‘s assassin James Earl Ray, thought that Black had broken into Stoner’s office to steal a mailing list for the National Socialist White People’s Party. Black recovered, and attended the University of Alabama, where he was ejected from the ROTC program for his racist statements. Subsequently he began working with Klan leader David Duke to revitalize the foundering Knights of the Ku Klux Klan (KKK). According to a 1995 report by the progressive New Times: “Duke taught Black it’s easier to attract supporters by criticizing affirmative action, illegitimate welfare births, and illegal immigration than labeling blacks as inferior or Jews as rich enemies. The goal was to avoid inflammatory remarks and present oneself as dignified—sticking to the issues. Supremacy is presented as nationalism. And intolerance warps into a preference for one’s own heritage.” After Duke was forced out of the KKK over allegations of selling its mailing list, Black took over the organization until 1981, when he spent three years in prison for fomenting a plot with other supremacists to invade the tiny Caribbean island nation of Dominica (see June 21, 1981). Black learned to program computers during his prison term. He returned to Birmingham, Alabama, in 1985, telling friends, “I’m here to build the greatest white racist regime this country has ever seen.” After quitting the Klan because of its overt advocacy of violence, he decided to execute his plans via the Internet, still in its infancy at the time. [Swain and Nieli, 1995, pp. 153-157; New Times, 2/19/1998; BBC, 1/12/2000; Southern Poverty Law Center, 6/2005] Black’s efforts will be quite successful; in 1995, he will tell a reporter: “A third of households have computers and with the phenomenal growth of the Internet, tens of millions of people have access to our message if they wish. The access is anonymous and there is unlimited ability to communicate with others of a like mind.” [New York Times, 3/13/1995]
Launches Internet BBS that Becomes Stormfront - In 1991, having married Duke’s ex-wife Chloe and moved to Florida, Black launched an Internet bulletin board (BBS) to support Duke’s unsuccessful candidacy for a US Senate seat from Louisiana. In early posts on Stormfront, Black explains that white Americans have as much right to espouse their culture as any other group, and says that Stormfront attempts to provide an alternative to the mainstream American media, which he says is dominated by Jews and liberals who routinely disparage and mock whites. Black says that his racist views are in line with those held by Thomas Jefferson and other Founding Fathers. He calls the site the Internet presence for the “white nationalist” movement, which proclaims its intention to “separate” from minorities and found an all-white nation or state within American borders. He will tell a reporter: “We believe that our people, white people in this country and throughout the world, are being discriminated against. They’re being treated as second-class citizens. We’re tired of seeing other racial and ethnic groups impose their agenda on us.” [Swain and Nieli, 1995, pp. 153-157; New Times, 2/19/1998; BBC, 1/12/2000]
Expansion - Between 1995 and 1997, Stormfront features the violent, racist writings of the National Alliance’s William Pierce (see 1978), his former mentor David Duke, the National Alliance’s Institute for Historical Review (a Holocaust-denying think tank), and others. The site promotes an array of conspiracy theories surrounding the 1992 Ruby Ridge shootings (see August 31, 1992), the 1993 Branch Davidian debacle (see April 19, 1993), and the 1995 Oklahoma City bombing (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995). On Stormfront’s Web site, right-wing lawyer Kirk Lyons compares the Branch Davidian events to the Nazi destruction of the Czechoslovakian town of Lidice. Anti-Semitic writer Eustace Mullins suggests that the Anti-Defamation League (ADL), an organization dedicated to tracking and challenging racist organizations, was behind the Oklahoma City bombing. The site houses a library of neo-Nazi graphics available for download, a list of phone numbers for racist computer bulletin boards not on the Internet, and a page of links to other hate sites. By 1997, Stormfront begins hosting pages of other extremist groups such as Aryan Nations (see Early 1970s), and individuals such as Ed Fields, who publishes the racist newsletter The Truth at Last. Black reprints white supremacist articles and essays, including one that attacks the Talmud, a Jewish holy book, as filled with “malice,” “hate-mongering,” and “barbarities.” Black also reprints an essay by neo-Nazi Louis Beam (see February 1992), who claims he has knowledge of a Jewish conspiracy to censor the Internet. Black also adds new features to his site: pages “proving” the “inferiority” of the “Negro” race, a translation of Adolf Hitler’s Mein Kampf, a page of “quotes” by Jews that are either false or deliberately mistranslated along with quotes by anti-Semites, and “White Singles,” a dating service for “heterosexual, white gentiles only.” Black also adds a news section, White Nationalist News Agency (NNA), which posts the text of articles from the Associated Press and other reputable news sources, apparently without legal permission and often with racist commentary included. Black also hosts “Blitzcast,” an audio podcast that lets listeners hear speeches by the late George Lincoln Rockwell, the assassinated leader of the American Nazi Party; William Pierce; anti-Semitic Jew Benjamin Freedman; and Frank Weltner, who hosts another Black-operated site, Jew Watch. Yet another site Black hosts, Bamboo Delight, hides anti-Semitic materials behind the false front of a company selling “Tai Chi Chuan Chinese Exercise” materials. Looking past “Asian Health Philosophy” items such as the “Nine Treasure Exercises of Ancient China” videotape and the “Skinny Buddha Weight Loss Method” pamphlet, visitors find the downloadable computer programs “Jew Rats,” “Police Patriots,” “ZOG,” and “Talmud.” These programs are interactive in the same way that Web pages are interactive: users “click through” their contents, viewing various pages filled with text and graphics. “Jew Rats” is a multi-panel cartoon that depicts Jews as rats that kill Christians and encourage integration. Blacks are depicted as sub-human gorillas. “ZOG” contains the complete text of the “classic” anti-Semitic forgery “The Protocols of the Elders of Zion” along with dozens of other documents that claim knowledge of Jewish plans for world domination. Adrian Edward Marlow, who owns the servers Black uses for Stormfront and the other related sites, has bought over 10 domains that seem to be the URLs of prominent newspapers such as the Philadelphia Inquirer, the Pittsburgh Post-Gazette, the Chicago Sun-Times, the Atlanta Constitution-Journal, and the London Telegraph. By October 1998, Marlow has redirected those domains directly to Stormfront. Typing in “philadelphiainquirer.com,” for example, does not bring surfers to the Philadelphia newspaper’s Web site, but to Stormfront. (The Inquirer will subsequently secure that domain name from Marlow.) [Anti-Defamation League, 1998]
Deliberate Attempts at 'Moderating' Message - Black takes care not for his site to appear overly crude or violent. Forum posters are warned to avoid using racial slurs and not to post violent threats or exhortations to illegal activities, “moderating” tactics apparently learned from Duke. Black will also be somewhat successful at presenting himself, and by extension his supremacist ideology, on television, insisting that his site is more about presenting information not filtered by the “media monopoly” than promoting racist beliefs (see January 13, 1998). Kelso later tells a reporter with evident pride: “One of the things that Don Black does very well is he doesn’t fit the stereotype of an angry man. Don is the most under-recognized giant in the whole white nationalist movement.” [Southern Poverty Law Center, 6/2005] Black will deny that the name “Stormfront” has any Nazi connotations, and in 1998 will explain the name, saying: “You need a colorful name. We wanted something militant-sounding that was also political and social. Stormfront says turbulence is coming, and afterwards there’ll be a cleansing effect.” Though his site is peppered with virulent anti-Semitic claims and articles, Black will deny that either he or his site espouses any hatred towards Jews. Black will also deny that he is a neo-Nazi or even a white supremacist, and say he is a “racialist” (see September 1983, March 15, 2002, July 15, 2002, and June 7, 2009) but not a racist. Black will call the term “racist” nothing more than a “scare word” with little real meaning. His son Derek will soon open a subsidiary site aimed at white children, “Stormfront for Kids” (see July 16, 2001). [Swain and Nieli, 1995, pp. 153-157; New Times, 2/19/1998; BBC, 1/12/2000] In 1998, the ADL will take issue with Black’s claims of not being a racist, writing, “Though Black claims to be a ‘White Nationalist,’ not a hatemonger, his idea of ‘White Pride’ involves demeaning, demonizing, and menacing Jews and non-whites, and his concept of ‘victory’ includes the creation of ethnically cleansed political enclaves. [Anti-Defamation League, 1998] In 2001, David Friedman of the Anti-Defamation League will tell a reporter: “Put aside your prejudices about who’s in the hate movement. If you’re looking for people in white sheets, you won’t find them. These are sophisticated bigots who have thought very carefully about the best ways to proselytize people to their hate.” [USA Today, 7/16/2001]

Mark Barnett in 2009.Mark Barnett in 2009. [Source: Keloland TV (.com)]Mark Barnett, the attorney general of South Dakota, says that Republican allegations of voter fraud in the recent election of Senator Tim Johnson (D-SD) over challenger John Thune (R-SD) are baseless. Barnett is a Republican. Republican National Committee (RNC) officials have turned over 50 affidavits to Barnett’s office, alleging an array of crimes and improprieties. Barnett says only one allegation merits any further inquiry. “Many of the things alleged simply are not crimes,” Barnett says. “Those affidavits simply do not give me cause to think there was an election rip-off.” RNC officials secured affidavits from Republican poll watchers after Johnson’s 524-vote victory over Thune, and gave the affidavits to South Dakota prosecutors in late November. Barnett intends to investigate claims that voters were offered cash to vote. “It’s the two or three affidavits out of 50 that really jumped out and grabbed me as something I need to follow up on,” he says. “I don’t express any opinion on whether those affidavits are true or can be proved. We’re going to have those interviews done.” The “cash for votes” allegation was made in three of the 50 affidavits. One affidavit features a witness claiming she was offered money to vote, and two are from people who say they overheard voters being offered money. The other affidavits allege crimes or improprieties where there were none. “Realistically, many of the things set out in those affidavits are not crimes,” Barnett says. “They are what I would call local election-board management problems. A fair number could be read as complaints about how effective the Democratic get-out-the-vote effort was. They had people watching, then jumping on the phone to one of their drivers.” Even if all of the allegations were true, Barnett says, the results of the election would not change. The RNC says after Barnett’s statement: “The information that the attorney general reviewed is only one area of the problems reported with the election. This is not just about criminal activity but about how the people of South Dakota carry out their elections. They will have to decide at both the local level and the State Legislature whether changes need to be made to the system.” A spokesperson for Johnson says Thune could stop all of the dissension and allegations if he would speak out against them. Thune is referring all questions about the election to the RNC. Some of the unfounded allegations include: poll workers offering variants of names to voters until a match could be found in voting records; stickers being placed over votes for Thune on ballots to fool voting machines into not counting the votes; and what the Rapid City Journal characterizes as “a high degree of coordination between poll workers in some precincts and workers for the Democratic Party.” Barnett is particularly irritated by Republican complaints that Democrats forced polls in some counties to stay open too long. Some county polls stayed open until 8 p.m. Central Standard Time; because the counties in question are in the Mountain time zone, they were required by law to stay open until 7 p.m. Mountain, which is 8 p.m. Central. “Saying the polls were open too long is not an accurate way to describe it. It was opened too early,” Barnett says. “Several affidavits assume that Democratic operatives are the ones who made it stay open. That’s not accurate. It was Republican officials who made the decision, myself among them.… If you screw up and open at 6, you don’t fix a morning screw-up by doing an evening screw-up. If a voter had walked up to a polling place at 6:30 p.m. and found a padlocked door, we would have had the clearest case of a voter-rights violation that I ever heard of. If statute says you’re open until 7, you’re open until 7.” Barnett says many of the complaints were of the effective Democratic efforts of getting voters to the polls in vans, and of Democrats working on those efforts inside polling places. These are extraordinarily low-level infractions, Barnett says, and are routinely committed by workers of both parties in every election. The RNC has refused to provide copies of the allegations to local reporters [Rapid City Journal, 12/10/2002] but will provide them to Byron York, a reporter for the conservative National Review. York will write an article alleging “massive voter fraud” based on the affidavits (see December 19, 2002). Three days later, Barnett will report that the allegations of “vote buying” are groundless. One of the witnesses on the three affidavits could not be located. The second said his signature had been forged on the affidavit. The third said she signed the affidavit after being pressured by a friend. Barnett says: “These affidavits are either perjury or forgery, or call them what you will. They are just flat false.” [Talking Points Memo, 12/16/2002]

Entity Tags: Tim Johnson, Byron York, John Thune, Mark Barnett, National Review, Republican National Committee

Timeline Tags: Civil Liberties

Joshua Micah Marshall of the influential liberal news blog Talking Points Memo (TPM) writes that charges of “massive voter fraud” that supposedly gave Senator Tim Johnson (D-SD) a narrow victory over challenger John Thune (R-SD) are not only spurious, but deliberately “trumped up” by the Republican National Committee (RNC) working with the Thune campaign. Marshall finds the RNC’s allegations of voter fraud being primarily committed on Indian reservations particularly objectionable. The “wild-eyed allegations,” he writes, “were then amplified by a number of local reporters who turned out to be working in embarrassingly close coordination—in one case, cohabiting—with the Republican operatives who ginned up the accusations in the first place.” Marshall calls the allegations a coordinated effort to block Democratic “get out the vote,” or GOTV, efforts, as well as to “stir up politically-helpful racial animosity.” He writes that Thune and the RNC are using advertisements and mailings to accuse Johnson of being personally involved in the purported fraud, and notes that while Thune graciously conceded the election, his campaign operatives fanned out through South Dakota’s reservations collecting affidavits alleging a wide variety of crimes and improprieties. State Attorney General Mark Barnett found the allegations to be entirely groundless (see December 10, 2002). However, the RNC also gave the affidavits to Byron York of the conservative National Review; York is in the process of preparing a lengthy article on the subject (see December 19, 2002). Marshall writes that the only real crimes may have been committed by “RNC operatives caught filing perjurious or forged affidavits to prove their phony case.” [Talking Points Memo, 12/16/2002] In October, Marshall noted that groundless allegations of absentee ballot fraud were made by a local reporter who lived with a lawyer for the Thune campaign. [Talking Points Memo, 10/18/2002]

Entity Tags: Mark Barnett, Byron York, John Thune, Joshua Micah Marshall, Tim Johnson, National Review, Republican National Committee

Timeline Tags: Civil Liberties

The cover of the current National Review, labeling Tim Johnson an ‘Invalid Senator’ and claiming to tell ‘How the Democrats Stole a Senate Seat.’ The allegations behind the cover story have already been proven false by the time the story is published on the Internet.The cover of the current National Review, labeling Tim Johnson an ‘Invalid Senator’ and claiming to tell ‘How the Democrats Stole a Senate Seat.’ The allegations behind the cover story have already been proven false by the time the story is published on the Internet. [Source: Free Republic (.com)]The National Review’s Byron York publishes a detailed article alleging that, in November 2002, Democrats committed massive voter fraud in South Dakota in order to ensure Senator Tim Johnson (D-SD) won re-election against opponent John Thune (R-SD). York accuses South Dakota Democrats of using Native American votes to “throw” the election. York reports that Democrats “deployed” 10,000 lawyers nationwide, including the contingent sent to Mission, to ensure that voting rights would be protected. In South Dakota, he writes, “compelling evidence” based on testimony from South Dakota poll workers shows that some of the Democratic lawyers “engaged in illegal electioneering, pressured poll workers to accept questionable ballots, and forced polling places in a heavily Democratic area to stay open for an hour past their previously-announced closing time. In addition, the testimony contains evidence of people being allowed to vote with little or no identification, of incorrectly marked ballots being counted as Democratic votes, of absentee ballots being counted without proper signatures, and, most serious of all, of voters who were paid to cast their ballots for Senator Johnson.” The allegations, if true, would constitute voter fraud on a massive scale. York says the testimony is collected “in more than 40 affidavits collected by Republicans in the days after the election and obtained by National Review,” and supplemented by “interviews with state and local officials.” York alleges that “hundreds of votes” for Johnson “were the product of polling-place misconduct.” Johnson won the election by a few hundred votes. “Had those votes not been added to his total, it seems likely that the senator, who won by just 524 votes, would instead have lost, and John Thune would today be South Dakota’s senator-elect.” [National Review, 12/19/2002]
Allegations False, Says South Dakota Attorney General - South Dakota Attorney General Mark Barnett, a Republican, has said the most serious of the affidavits are either “perjury or forgery,” and says the allegations of illegality are “flat[ly] false.” Barnett said most of the accusations were not illegal, but simply evidence of effective get-out-the-vote (GOTV) efforts by Democrats (see December 10, 2002). And liberal news blogger Joshua Micah Marshall wrote that the only verifiable crimes may have been committed by Republicans who fraudulently concocted bogus allegations of voter fraud (see December 16, 2002). [Rapid City Journal, 12/10/2002; Talking Points Memo, 12/16/2002]
Illegal Operations inside Polling Places? - York recounts accusations from an election board member, Noma Sazama, in Mission, South Dakota, that “out-of-town” Democratic poll watchers tried to “intimidate” her as they coordinated GOTV efforts from a Mission polling place. A Republican poll watcher in Todd County, Ed Assman, recounts a similar story to Sazama’s, of Democratic lawyers from out of town setting up shop inside a polling place, this one in Parmalee; a third witness who refuses to be identified says he saw Democratic poll workers running carpools “out of the polling place.” Holding such operations inside a polling place is illegal under South Dakota law, and South Dakota officials admitted after the election that such operations may have indeed taken place. State election supervisor Chris Nelson told a Todd County reporter, “That type of office operation to conduct a partisan campaign operation should not have been happening at the polling place.”
Allegations of Paying Voters - Assman says he personally watched Democratic poll watchers give cash to van drivers who were transporting voters back and forth from the polls. Another witness, who refuses to be identified, tells York that the watchers gave out “wad[s] of twenties.” That same witness says a Democratic poll watcher later explained the money was for gas. A Republican poll watcher in Mission makes similar allegations. York says that the stories “have raised suspicions that Democrats were perhaps buying more than gasoline,” suspicions that are bolstered by three witnesses in Todd County who say that van drivers offered them cash to vote for Johnson. All three affidavits say that the witnesses were offered $10 to vote, presumably for Johnson. York writes: “None [of the affidavits] explicitly says the voters accepted the money—this would be a confession of a crime—but there is little doubt that they did. And even if they did not, simply offering money for a vote is a crime under South Dakota law, which forbids anyone ‘to pay, lend, contribute, or offer… any money or other valuable consideration’ to anyone for a vote.” In an update to the article, York notes that Barnett has found two of the three affidavits and considers the third “suspect.” Barnett believes the affidavits may be the work of a single man on the Rosebud Indian Reservation, though that man, a registered Democrat, says he knows nothing of the affidavits. The man has told a Sioux Falls reporter that “people on the streets” told him that “they” were paying people with $10 bills or cigarettes to go vote, “and if you couldn’t get there, they would give you a ride.”
Time Discrepancy - Todd County auditor Kathleen Flakus twice published notices in the local press that polls would be open on Election Day, November 2, from 7 a.m. to 7 p.m. Central Standard Time (CST). According to government maps, Todd County is west of the time-zone line that splits South Dakota, placing the county in Mountain Standard Time (MST). The Todd County populace routinely operates on Central time. On Election Day, a Democratic election official named Iver Crow Eagle showed up almost an hour late to one Todd County polling place, forcing that polling place to alter its hours from 7 a.m. - 7 p.m. to 8 a.m. - 8 p.m. The time change is allowable under state law. However, Democratic poll watchers asked that all the Todd County precincts be allowed to stay open until 8 p.m. Todd County is heavily Democratic, York says, providing a possible motive for the request. The Democratic lawyers also asked that precincts in Mellette County be allowed to stay open until 8 p.m.; like Todd, Mellette is technically in Mountain time but the populace keeps Central time. The lawyers argued that the polls should stay open until 7 p.m. MST, which is 8 p.m. CST. York says Flakus and the “[l]ocal election officials were flabbergasted” by the request. However, state officials found that the Democrats were legally correct, and the precincts stayed open until 8 p.m. CST. Republican officials attempted to force the polls to close at 7 p.m. CST, York reports, calling the extra hour an “unconstitutional” dilution of other counties’ votes, whose citizens cast their votes “during proper hours.” The Republicans also asked that the ballots cast after 7 p.m. CST be segregated from the other ballots in case a judge ruled in favor of the original closing time. A state circuit judge dismissed the requests without comment, and the polls stayed open an extra hour in the two counties. Witnesses later tell York that they saw well over a hundred voters cast their votes during the extra hour. “Given the voting patterns of the area, it’s likely that nearly all of those extra votes were Democratic,” York writes. “[I]t seems reasonable to estimate that the extended voting hours gave Tim Johnson an additional 200 or so votes” in Todd County alone.
Voter Registration Fraud? - Democrats from the state and national party worked to register thousands of new voters during the run-up to the November election, specifically working on Indian reservations. The effort secured some 17,000 new voters, York says. However, he cites a news report that alleged “bounty hunters” were paid ”$3 per head” to register new voters, which he calls “an invitation to fraud.” One Democratic volunteer, Becky Red Earth Villeda, made almost $13,000 from registering new voters. Before the election, state prosecutors said that 15 “phony ballots,” in York’s words, were “associated with Villeda.” The prosecutors were investigating 1,700 others and were considering filing charges against her. South Dakota Deputy Attorney General Larry Long told reporters: “It appears that we were able to get her stopped before she actually cast any fraudulent ballots. But it’s conceivable that she was able to get ballots cast that we don’t know about.” York says that at least three absentee ballot requests—not ballots—from the Cheyenne River Indian Reservation, in Dewey County, may have also been fraudulent. A witness at a Dewey County polling place later alleges that he saw “15 or 20” people come to vote, only to find that records indicated they had requested absentee ballots when they said they had not made such requests. One of those voters told election officials that the signature on the ballot request was not his. At another precinct, another witness says the same thing happened with ten voters, and a third witness says a similar occurrence happened to seven voters at another Dewey County precinct. York says it is “reasonable” to presume that many other occurrences took place, and many improper absentee ballots may have been cast. Sazama tells York that she saw ballots cast at her Todd County precinct that “didn’t look right.” She says she saw several signatures that appeared to match the voters’ signatures, but they “all looked like they had been signed by the same person.” Those votes were counted. York says that along with the “suspicious” absentee ballot issues, “there were widespread problems with voter identification,” including a number of instances where voters presented themselves to an election judge, found that their given names were not listed, and were given the opportunity to vote under what a Republican witness in Mellette County calls “alternate names.” Another unnamed observer says similar instances happened at a polling place in Shannon County, home of the Pine Ridge Indian Reservation. And Assman says he saw similar instances in Todd County. York says that Democratic lawyers at polling places “pressured election officials to allow people to vote, whatever the problem with names,” and quotes an unnamed Republican election official as saying the lawyers “intimidated” local officials.
Vote Surge Gives Johnson the Victory, Votes May Be 'Improper' - York writes that the voting improprieties may be the reason why Thune maintained a narrow lead in vote counts throughout the evening of November 2, until late in the vote counting, when Thune led by almost 1,000 votes with only six precincts remaining. Five precincts in Shannon County gave Johnson the victory, York says, coming in at an “unusual” 91.4 percent of votes cast going to Johnson. Shannon County is an “overwhelmingly Democratic area,” York concedes, but alleges that many of the Shannon County ballots had “significant problems” that caused them to be rejected by the optical scan machines counting the votes and processed by a resolution committee. The problems with the optically scanned votes caused the Shannon County votes to be among the last reported. Later, a Republican member of the resolution committee named Lee Linehan says she may have inadvertently let “improper” votes go through, due to her exhaustion and unfamiliarity with the process. York implies that her Democratic committee partner, whom he only identifies as “a lawyer,” may have influenced her to send ballots through regardless of their possible improprieties. Linehan tells York, “I believe the race would have been much closer had we paid more attention.”
Conclusion - York alleges that, in conclusion, Johnson and “an army” of Democratic lawyers improperly threw the election for Johnson. “[T]he accounts of dozens of eyewitnesses at the polling places,” he writes, suggests “the electoral system was not fully trustworthy and in fact failed to stop serious violations of election laws committed by Johnson’s supporters.” The small number of votes in one county after another—200 in Todd, 250 in Shannon, 100 in Dewey, and around 200 in other counties—may have given Johnson the edge he needed to claim a narrow victory. York writes, “[I]t seems reasonable to conclude that, had Democratic misconduct not occurred in those counties, John Thune would have won.” Thune chose not to ask for a recount, as was his right under South Dakota law. York explains that Thune did not wish to put the state’s voters under what Thune called a “long, drawn-out, painful, and protracted struggle over 524 votes.” York goes on to note that Thune dropped broad hints that he felt improprieties cost him the election. Some of the problems were most likely “homegrown,” York says, and cites what he calls previous “allegations of voting irregularities on some of the reservations, particularly in tribal elections.” However, the improprieties that he says cost Thune the election “went far beyond local fraud, and are instead attributable to the team of party operatives sent to South Dakota from the DNC’s headquarters in Washington.” York says the local Republican officials should have been prepared for just such problems, citing Democratic National Committee (DNC) chairman Terry McAuliffe’s promise that lawyers would be at polls in every state, and implying that McAuliffe and the DNC concocted a scheme to steal elections throughout the nation through the auspices of this “army” of lawyers. “[T]he evidence from South Dakota suggests that some of them were on the lookout to commit voter fraud,” he writes, “to steal the election under the guise of preventing it from being stolen.” York concludes that the Democrats’ success in South Dakota will only encourage them to try even harder to steal elections in future elections. [National Review, 12/19/2002]
Purged - The National Review will later purge the York article from its database.

Entity Tags: Ed Assman, County of Shannon (South Dakota), County of Mellette (South Dakota), County of Dewey (South Dakota), Chris Nelson, Byron York, Becky Red Earth Villeda, Democratic National Committee, Tim Johnson, Noma Sazama, County of Todd (South Dakota), Mark Barnett, Lee Linehan, Larry Long, National Review, Iver Crow Eagle, Kathleen Flakus, Terry McAuliffe, Joshua Micah Marshall, John Thune

Timeline Tags: Civil Liberties

Investigative journalist Craig Unger reports that nine US officials believe “the Niger documents were part of a covert operation to deliberately mislead the American public.” The officials are 30-year CIA veteran Milt Bearden; Colonel W. Patrick Lang, a former DIA defense intelligence officer for the Middle East, South Asia, and terrorism; Colonel Larry Wilkerson, former chief of staff to Secretary of State Colin Powell; Melvin Goodman, a former division chief and senior analyst at the CIA and the State Department; Ray McGovern, a veteran CIA analyst; Lieutenant Colonel Karen Kwiatkowski, who served in the Pentagon’s Near East and South Asia division in 2002 and 2003; Larry C. Johnson, a former CIA officer who was deputy director of the State Department Office of Counterterrorism from 1989 to 1993; former CIA official Philip Giraldi; and Vincent Cannistraro, the former chief of operations of the CIA’s Counter Terrorism Center. [Vanity Fair, 7/2006, pp. 150]

Entity Tags: Craig Unger, Karen Kwiatkowski, Melvin A. Goodman, Patrick Lang, Larry C. Johnson, Lawrence Wilkerson, Ray McGovern, Vincent Cannistraro, Philip Giraldi, Milton Bearden

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Niger Uranium and Plame Outing

Rock musician Ted Nugent, brandishing an assault rifle on stage in this undated photo. It is not clear whether the rifle is real.Rock musician Ted Nugent, brandishing an assault rifle on stage in this undated photo. It is not clear whether the rifle is real. [Source: NIN (.com)]During a concert, rock musician Ted Nugent brandishes what appears to be an assault rifle on stage and makes crude and profane comments about Senators Barack Obama (D-IL) and Hillary Clinton (D-NY), the two leading contenders for the Democratic presidential nomination.
Invitations to 'Suck on My Machine Gun' - In a video clip of the incident, Nugent waves the rifle around and shouts: “I was in Chicago. I said, ‘Hey, Obama, you might want to suck on one of these, you punk!’ Obama, he’s a piece of sh_t. I told him to suck on my machine gun. Let’s hear it for it. And I was in New York. I said, ‘Hey, Hillary, you might want to ride one of these into the sunset, you worthless b_tch!” He also invites Senator Barbara Boxer (D-CA) to “suck on my machine gun” and calls Senator Dianne Feinstein (D-CA) a “worthless wh_re.” Nugent, an enthusiastic Republican, has been a member of the National Rifle Association’s board of directors since 1995, and has frequently issued crude and profane criticisms of Democratic candidates and policies.
Fox Host Refuses to Criticize Nugent, Instead Attacks Obama - Three days later, Fox News host Sean Hannity airs a clip of the incident on his show, and, calling Nugent a “friend and frequent guest on the program,” refuses to criticize his statements. Hannity shows the clip, then says: “That was friend and frequent guest on the program Ted Nugent expressing his feelings towards Democratic presidential contenders Barack Obama and Hillary Rodham Clinton. Joining us now, Democratic strategist Bob Beckel and Republican strategist Karen Hanretty.” Hannity asks Beckel why liberals might be upset at Nugent’s rhetoric but, he says, “I don’t hear anybody criticizing Barack Obama for accusing our troops of killing civilians, air-raiding villages, et cetera, et cetera. What’s more shocking to you? What’s more offensive to you? Is it Barack Obama’s statement about our troops or Ted Nugent?” (Hannity is referring to a recent allegation he made that Obama was lying about US troops killing Afghan civilians; Hannity’s allegation was itself false—see August 21, 2007). Beckel responds: “You know, only you could figure out a way to ask a question like that. First of all, Nugent, this is a boy who’s missing a couple dogs from under his front porch. This guy has been pimping for Republicans for years now. They want him to run for Senate against Obama. I can’t believe—when the Dixie Chicks said something about George Bush, which was mild compared to this jerk, and the religious right, the Dobsons and the Robertsons, rose up in fury. You rose up in fury.” (Beckel is referring to complaints from Hannity and other conservatives that followed comments by the lead singer of the country group the Dixie Chicks that criticized President Bush—see March 10, 2003 and After.) Hannity says: “You know, typical Bob Beckel. But you can’t answer the question. I didn’t ask you that.” After a brief period of crosstalk, Beckel asks, “Are you prepared now, Sean—are you prepared to disavow this lowlife or not?” Hannity refuses, saying: “No, I like Ted Nugent. He’s a friend of mine.… [H]e’s a rock star. Yes, here’s my point. If you don’t like it, don’t go to the concert, don’t buy his new albums.” Instead, Hannity asks if Beckel’s “liberal brain can absorb” his question about Obama’s supposed lies regarding Afghanistan, and Beckel responds: “The question is not even a close call. I think Nugent was far over the line and Obama was not.… This Nugent is more offensive. This guy ought to be knocked off the air. He ought to never come on your show again, and if you have him on, you ought to be ashamed of yourself. He’s a bum!”
Hannity Has Criticized 'Hate Speech' Directed at Conservatives - Hannity apparently has different standards for different people. He has accused Clinton of indulging in “hate speech” when she talked about the existence of what she called a “vast right-wing conspiracy.” In March, he devoted an entire segment to a “list of the worst examples of liberal hate speech.” [National Ledger, 8/24/2007; Media Matters, 8/27/2007]

Entity Tags: Hillary Clinton, Barack Obama, Barbara Boxer, Dianne Feinstein, National Rifle Association, Karen Hanretty, Bob Beckel, Sean Hannity, Ted Nugent

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Karen S. Johnson.Karen S. Johnson. [Source: Publicity photo]Arizona state senator Karen S. Johnson, a Republican, says she suspects a government conspiracy and calls for a new investigation into 9/11. Calling attention to the unexplained collapse of WTC Building 7, she writes: “Why, for example, did Building 7 collapse? It wasn’t hit by a plane, as the towers were. The 9/11 Commission Report completely ignores Building 7. The Federal Emergency Management Agency (FEMA) report discounts fire as a cause and concludes that the reasons for the collapse of Building 7 are unknown and require further research. But when FEMA issued this report, it already cleared the site and disposed of the dust and steel (evidence from a crime scene), thus possibly committing a felony and complicating any ‘further research.’ The National Institute of Standards and Technology, a federal agency, which evaluated the collapse of the towers, has yet to issue its report on Building 7. ‘We’ve had trouble getting a handle on Building 7,’ said the acting director of their Building and Fire Research Lab. Yet a number of private-sector engineers, architects, and demolition experts have not had that problem. They think Building 7 came down by controlled demolition. The building collapsed suddenly, straight down, at nearly free-fall speed. People heard the explosions, and saw the squibs and the characteristic billowing clouds of pulverized concrete so unique to demolitions. There is no reason to think that Building 7 came down for any other reason than explosive demolition.” [Arizona Republic, 5/3/2008]

Entity Tags: Karen S. Johnson

Timeline Tags: Complete 911 Timeline

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

English-only advocates Pat Buchanan and white nationalist Peter Brimelow standing under misspelled banner.English-only advocates Pat Buchanan and white nationalist Peter Brimelow standing under misspelled banner. [Source: Think Progress (.org)]Right-wing pundit Pat Buchanan and his organization The American Cause host a conference to discuss how Republicans can regain a political majority. The conference is co-sponsored by a number of white nationalist and white advocacy groups. The conference features a panel discussion supporting English-only initiatives as a way to attract “working-class white Democrats” to the Republican Party, and in the process ridicules Supreme Court nominee Sonia Sotomayor (see May 26, 2009) for her use of children’s books to study English while she was in college (see May 31, 2009). The panelists also suggest that, without English as the official language of the US, President Obama would force Americans to speak Spanish. The conference’s English-only advocates apparently do not notice that the banner hanging over the festivities prominently misspells the word “conference” as “conferenece.” [Media Matters, 6/11/2009; Think Progress, 6/22/2009]

Entity Tags: Republican Party, Patrick Buchanan, The American Cause, US Supreme Court, Sonia Sotomayor

Timeline Tags: Domestic Propaganda

American Third Position logo.American Third Position logo. [Source: Octoberfreedom (.com)]William Daniel Johnson, a white nationalist corporate lawyer, joins with California State University professor Kevin MacDonald and white nationalist radio host James Edwards to form the American Third Position (A3P), a California-based white supremacist political party. The party is assisted by Jamie Kelso, a former colleague of Ku Klux Klan leader David Duke. Johnson and his colleagues have plans to run candidates for office throughout the nation. According to the A3P Web site: “The American Third Position exists to represent the political interests of White Americans.… We want an America that is recognizable to us, one that we can feel comfortable in.” In a February 2010 interview on Edwards’s radio show The Political Cesspool, Johnson will explain: “The initial basis of our own upstart organization is the racial nationalist movement. It has been in disarray for the last 20 years so there’s not as large a base for us to draw on.”
Founding of A3P - A3P is formed from the remnants of the Golden State Party (GSP), a political party founded by the racist skinhead group Freedom 14. Members of Freedom 14, who organized the party via the forum of the Stormfront Web site (see March 1995), were known for handing out anti-immigration fliers in Orange County, California. In September 2009, when GSP members learned that their leader Tyler Cole was a convicted felon who had used at least two pseudonyms to hide his criminal past, Freedom 14 decided to abandon him and the GSP and start afresh. On October 15, they hold a meeting to form a new party and elect new leadership, choosing Johnson as their chairman. Johnson has long advocated the deportation of all non-white immigrants and citizens alike from the US, particularly anyone with what he has called an “ascertainable trace of Negro blood.” In 1986, he addressed the Aryan Nations World Congress to promote his anti-immigration book. There is little ideological difference between the A3P and the GSP; some of the latter’s policy statements are cut-and-pasted from the old GSP Web site. The A3P does not advocate violence; to achieve its goal of “purging” the US of all non-whites, it advocates the government offering financial incentives for immigrants to return to their countries of origin. The party is stringently pro-segregationist, attacking government policies encouraging integration and diversity as “tyrannical and racist.” The party says, “Parents have a right to choose where and with whom their children are schooled,” an argument used by segregationists during the civil rights movement. MacDonald is virulently anti-Semitic, a position reflected in the A3P policy statements. Edwards is a board member of the racist Council of Conservative Citizens (CCC), and uses his radio show to promote white nationalism and its leading advocates. Like MacDonald, Edwards is openly and crudely anti-Semitic; among his guests have been MSNBC commentator Pat Buchanan (see June 20, 2009), “birther” advocate Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After), and right-wing icon Ted Nugent (see August 21-24, 2007). Former Croatian diplomat Tomislav Sunic and Don Wassall, another CCC member, round out A3P’s board of directors. [Octoberfreedom (.com), 3/23/2010; Southern Poverty Law Center, 2011]
Active in Right-Wing, Tea Party Politics - Johnson is particularly interested in taking A3P national, and running candidates for public office in a number of states. He has extensive contacts with Republicans and libertarians who supported the 2008 presidential candidacy of Representative Ron Paul (R-TX). In a July 2010 radio broadcast, Kelso will say, “There’s a great overlap in Patriot activities and Patriot causes, and we have, we will have a big effect on this much larger movement, the Ron Paul Revolution, that has millions of people engaged… we’ll be pulling them from the right.” Since its inception, A3P has also involved itself in a number of tea party organizations and events. Since some tea party groups do not publicly advocate racist policies, Johnson uses what the Southern Poverty Law Center (SPLC) will call “coded language to indicate his ties to the white supremacist movement” that is calculated not to raise concerns among less overtly racist tea partiers. In a 2010 video address, Johnson will say, “We… embrace principles that will secure the existence of our people and a future for our children.” This innocuous statement is almost a direct quotation of white supremacist terrorist David Lane (see June 18, 1984 and After and May 1992) and his “14 Words,” which are, “We must secure the existence of our people and a future for white children.” The “14 Words” are a direct and deliberate reference to a passage from Adolf Hitler’s Mein Kampf, and are used as a rallying cry for neo-Nazis and white supremacists in the United States. The SPLC will observe, “By speaking in codes while trying to mainstream his party, Johnson is attempting to make his party radical enough for neo-Nazis and moderate enough for mainstream voters.” [Media Matters, 2011; Media Matters, 2011] In March 2010, an A3P admirer writing under the moniker “Octoberfreedom” will say of Johnson, MacDonald, Edwards, and Sunic, “These people aren’t your typical stereotypical nationalist [sic], they’re decent, new, and very appealing compared to some of the nationalist of the past few decades.” [Octoberfreedom (.com), 3/23/2010]

Entity Tags: Don Wassall, Tomislav Sunic, Tyler Cole, David Edan Lane, Aryan Nations, American Third Position, Ted Nugent, Stormfront (.org), William Daniel Johnson, Ron Paul, James Edwards, Golden State Party, Freedom 14, Council of Conservative Citizens, Southern Poverty Law Center, Kevin MacDonald, Jamie Kelso, Jerome Corsi, Patrick Buchanan

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Amity Shlaes is one of 13 people interviewed by the New York Times about their perceptions of the tea party movement.Author Amity Shlaes is one of 13 people interviewed by the New York Times about their perceptions of the tea party movement. [Source: National Review]The New York Times, in light of a recent poll showing American tea party supporters to be whiter, wealthier, and more conservative than average Americans (see April 14, 2010), interviews a number of prominent historians, journalists, and political analysts about their views on the tea party.
Tea Party Very Similar to Anti-Liberal Organizations of Generations Past - Rick Perlstein, the biographer of former president Richard Nixon and former Senator Barry Goldwater (R-AZ), writes of his “frustration” at “watching the rise of the tea party movement,” calling it “ugly” and in opposition to “so many of the values I hold dear.” He notes the “overwhelming historical myopia” of the news media’s coverage of the tea party, saying that the current movement is comprised of “the same angry, ill-informed, overwhelmingly white, crypto-corporate paranoiacs that accompany every ascendancy of liberalism within US government” (see February 4-8, 2010, February 15, 2010, September 2010, and August 17, 2011). Perlstein quotes conservative activist Brent Bozell asking, “When was the last time you saw such a spontaneous eruption of conservative grass-roots anger, coast to coast?” and responds: “The answer, of course, is: in 1993. And 1977. And 1961. And so on. And so yet much of the commentariat takes Bozell at his word, reading what is happening as striking and new.” Perlstein writes that the parallels between the current tea party movement and the previous movements opposing the Roosevelt, Kennedy, Carter, and Clinton administrations “are uncanny.… The only thing that changes is the name of the enemy within.” In 1963, accusations flew that President Kennedy was “in bed” with Cuban dictator Fidel Castro to bring socialism to America; today, the accusations are that the “Muslim terrorist” President Obama wants to bring socialism to America, perhaps with the aid of Islamist terror groups. Perlstein says that in years past, the media was far more unflinching at labeling the reactionaries as “fringe” elements. “[B]ack then, they covered the story with much more moral courage and civic wisdom.” Now, Perlstein writes, the media fawns over tea party leaders and the right-wing commentators who promote them (see August 11, 2009).
'Sullen, Defensive Mobilization' of Wealthier Americans who Fear the Poor - Author Michael Lind, the policy director of the centrist New America Foundation, advises Republicans and Democrats both to “ignore this faux populist base of the GOP and focus instead on the genuine swing voters.” Tea partiers, Lind writes, are not “[p]itchfork-wielding populists,” but are closer to “the affluent members of the Liberty League who vilified President Roosevelt in the 1930s (see August 23, 1934 and After)—a sullen, defensive mobilization of the Have-Somes who dread the Have-Nots. The tea partiers put the ‘petty’ in petty bourgeoisie. They are disgruntled conservative Fox Republicans.”
Tea Parties Focusing on Constitutional Issues - Author Steven F. Hayward, a resident scholar at the conservative American Enterprise Institute, lauds the tea parties as primarily focused on economic and constitutional issues (see May 2010), and more supportive of gay rights, abortion rights, and limited gun restrictions than the media may admit. Hayward writes that he is surprised that most tea partiers are “more economically secure than the general population” and better-educated than the average American: “[T]he narrative that the tea partiers are a bunch of pitchfork populist rubes becomes harder to maintain.” Racism does not permeate the tea parties, Hayward argues (see February 27, 2009, April 2009, July 2009, August 4, 2009, August 4, 2009, August 11, 2009, September 2009, September 14, 2009, October 15, 2009 and After, January 14, 2010, February 2010, March 20, 2010, March 25, 2010, March 26, 2010, May 14, 2010, July 13, 2010, July 14, 2010, July 15, 2010, July 17-18, 2010, August 6, 2010, August 24, 2010, August 24, 2010, September 11, 2010, September 12, 2010, October 10, 2010, October 19, 2010, April 15, 2011, April 16, 2011, May 5, 2011, July 29, 2011 and After, August 22-30, 2011, and December 10, 2011), “though there is some evidence of polarization that is a problem for the tea party as a movement.” Hayward opines that such racism that can be documented in tea party members “is likely an aspect of party politics today.” He also states that tea party supporters do not believe the “birther” conspiracy theory that Obama is not an American citizen any more than the average American, a statement at odds with many other analyses of tea party ideologies (see October 2008, January 8, 2009, June 4, 2009, February 4-8, 2010, February 15, 2010, September 2010, April 13-15, 2011, and July 1-2, 2011), even though the poll shows that only 41 percent of the tea party supporters believe that Obama is a “natural-born citizen.” The driving factor behind so many Americans with no previous history of political involvement is, he writes, the fact that most tea party members “are moderates who are simply shocked by Obama’s great leap forward in the size of government,” and he compares the tea parties to the third-party backers of presidential candidate H. Ross Perot in 1992. He concludes, “The real promise of the tea party movement is that it may lead to a reinvigoration of the idea of constitutional limits on government—an idea liberals may find quaint if not hopelessly obsolete.”
Long-Discredited 'Radical Right' Views Propelling Tea Parties - Author and university professor Alan Wolfe, a self-described liberal, derides the tea parties as little more than a repackaged version of the “radical right” which has long been a part of America’s body politic. The tea party movement, Wolfe writes, has given “American intellectuals whose views have been out of fashion for some time” a new platform with which to express their ideas. The same ideas that drove the McCarthyite “Red scare” of the 1950s are driving the tea parties today, Wolfe writes, and points to the increasing involvement of organizations such as the John Birch Society (JBS—see March 10, 1961) in the tea party movement (see July 22, 2007, August 4, 2008, October 10, 2008, April 13, 2009, April 19, 2010, and August 24, 2010). Like the people who support the JBS both now and in the 1950s, tea partiers are driven “not so much to their economic circumstances as to their status anxieties.” They fear the changing, increasingly diverse and cosmopolitan society around them, and dislike, or sometimes even hate, the seeming “encroachment” of minorities and lower-class Americans on their lives. Wolfe says that the idea that tea party members do not embrace racist values any more than other Americans is specious; their poll responses can be explained, he writes, by noting that “people who respond to them have learned to hide their true feelings.” He concludes: “At the risk of sounding condescending, these people have lost all perspective. They know how to kvetch. They know nothing about what makes their country great. Instead of watching Glenn Beck, I would urge them to learn more about their country’s history—or to go and see a shrink.”
Using Coded Appeals to Race - Law professor Paul Butler writes that while most tea partiers are “more uber-Republicans than Klansmen,” the organizations are very good at using racist “code words” to appeal to racist whites while maintaining plausible deniability about their inherent appeal to racist politics. “The tea party is smart enough not to frame its agenda around white supremacy, but the code words are there,” he writes “[T]he most virulent anti-Obama force in the country is smart enough not to frame its agenda around white supremacy—at least not explicitly.” While most tea partiers were clever enough not to indicate that they were bluntly racist in the poll results, the fact that a strong majority of them “believe that too much has been made of the problems that African-Americans face, and that the administration favors blacks over whites,” is quite telling, Butler writes. “Overwhelmingly they believe that Barack Obama doesn’t share the needs and problems of people like them, or the values of ‘most Americans.’ These code words have been around long enough, everybody gets them.”
Poll Does Not Support Idea that Tea Partiers Embrace Bigotry - Author and columnist Amity Shlaes writes that the poll numbers do not support the “media stereotype” that tea party supporters “are racist or intolerant. The media depicts tea partiers as bigots who look down on minorities, but that doesn’t seem to be the case.” Similarly, she argues, the poll results do not support the idea that tea party supporters believe Obama is a Muslim any more than average Americans do. As the tea party organizers claim, the movement is largely about economics, Shales writes.
Fear of Loss of Control - History professor and author Alan Brinkley calls the tea party “the party of me,” and compares its members demographically to the Americans who supported the McCarthyite “Red scare” inquisitions and the Clinton-era Whitewater investigations—predominantly white males, significantly wealthier than the average American, far more conservative than the mainstream, and fearful of the prospect that conservative white males might not continue to exert control over American society. “[W]hat seems to motivate them the most is a fear of a reduction in their own status—economically and socially,” Brinkley writes. As for their economic worries, he writes, “[T]heir concern is not the state of the economy as a whole, but their own economic conditions.” Brinkley concludes: “The real issue, I believe, is a sense among white males that they are somehow being displaced, that the country is no longer ‘theirs,’ that minorities and immigrants are becoming more and more powerful within society. And, of course, they are right about that. They just fear it more than many other Americans.”
Unrealistic Belief that Government Can Exist without Taxation - Author and former political science professor Lorenzo Morris writes that the tea party’s position on taxes is extremist: “The tea party supporters seem to think that government can exist without taxes.” The American experiment with the Articles of Confederation, which provided no real tax income at all, proves that idea to be wrong, Morris writes, but “[w]ith enough time and historical romanticism, however, bad ideas come back around.” He writes that the current appearance of the tea parties has become less “vitriolic and menacing” than their image from the summer of 2009, when their vociferous and sometimes-violent protesting of health care reform painted them as frightening and bigoted (see July 23, 2009, July 24, 2009, July 27, 2009, July 27, 2009, July 28, 2009, August 1, 2009, August 1, 2009, August 2, 2009, August 2, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 4, 2009, August 4, 2009, August 4, 2009, August 4, 2009, August 5, 2009, August 5, 2009, August 5, 2009, August 5, 2009, August 5, 2009, August 6, 2009, August 6, 2009, August 6, 2009, August 6-7, 2009, August 6-8, 2009, August 7, 2009, August 8, 2009, August 8, 2009, August 8, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 10, 2009, and August 11, 2009). The tea parties have begun to win the approval of right-wing Republican figures, including many of those who intend a presidential run in 2012. But, he concludes, their rigid disapproval of taxes as a concept, and taxation as a reality, means that they will inevitably “repeat the folly of those early Americans who thought there could be government with no taxes.”
Anger without Willingness to Make Real Change - Law professor Susan Estrich notes that the poll indicates a large reservoir of approval for former Governor Sarah Palin (R-AK), the 2008 vice-presidential nominee for the Republican Party, but a strong doubt that she is competent to lead the nation. “Tea party types may be mad,” Estrich writes, “but they aren’t buying President Palin. And if they aren’t, who would?” Estrich goes on to note that tea party supporters, “like most of us… want to have it both ways: they want their Social Security and smaller government, want major cuts but not in Medicare, which is a little like having your cake and eating it, too. If you want to really reduce the size of government, that means cutting defense and entitlements. If you’re not willing to do that, what you get is big talk and no action, which is ultimately a recipe for anger.” She concludes by calling the racial element “lurking in the polls” “troubling.”
Motivated by Racial Concerns - Author and Democratic activist Bob Moser writes of his familiarity with tea parties in Texas, “where the movement has flared up hotter than just about anywhere else,” and his lack of surprise at the demographics: white, conservative, male, and relatively affluent. The concern about the nation’s economic tribulations, and the anger directed at Obama, is understandable, he writes. However, “[w]hat strikes me is how often America’s great and terrible obsession, race, slithers around the poll numbers.” The poll numbers may not directly bear out the racism and bigotry that exists in the ranks of the tea partiers, Moser writes, “[b]ut it’s impossible to shrug off the collective impressions left by the data. Why, exactly, do 73 percent of tea partiers say that the president does not understand ‘the needs and problems of people like yourself’?” The movement works hard to marginalize Americans who disagree with them, particularly Obama, as un-American, not a member of “we the people.” Moser notes that almost three-quarters of the tea party supporters “say that black and white people have an ‘equal’ chance of ‘getting ahead in today’s society.’ If that’s not colorblindness, it’s certainly some kind of blindness.” Moser concludes by writing that the tea party movement is achieving both goals set by “its corporate Republican conjurers,” both “becoming the political expression of a white-resistance movement being spurred by anxieties over the economy, the black ‘socialist’ president, and the coming end of majority-white America… [and] leaning, at least in 2010, strongly Republican in attitude.”
Healthy Expression of Populism - Political analyst David Gergen writes that the perception of the tea parties as angry, bitter, and divisive is untrue. He describes the latest rally he attended as “festive and friendly.” While many protest higher taxes and bigger government, Gergen writes, their claims that opposing Obama does not entail a racist viewpoint are true. “[M]any feel stung by what they see as misrepresentations in the press,” he writes. Gergen compares the 2010 tea partiers to the Ross Perot voters of 1992: “Those who supported Mr. Perot were mostly white, a little better educated than the general population and much more concerned about government deficits than government peeking into bedrooms. They were also more from the West and South but had pockets of support scattered around the country.” He notes that 18 percent of Americans identify themselves as tea party supporters; in 1992, 19 percent of voters cast their votes for Perot. He calls them a healthy expression of American populism and concludes: “Many of these tea partiers are fearful of how the country is changing. Some circles look down upon them; it would be far wiser to listen, understand and find ways to heal.”
Heralding GOP Success for 2010, Problems Farther On - Andrew Kohut, the president of the Pew Research Center and a political polls expert, says the poll numbers “augur well for the Republicans in November’s midterm elections: the politically energized supra conservatives—the 1 in 5 who are universally disaffected with national conditions, and with Barack Obama and with his policies—are likely to be a strong advantage in the midterms, where typically fewer than 4 of 10 eligible citizens vote.” The Republicans’ biggest challenge is to keep the tea party supporters’ votes while simultaneously attracting independents and moderates. And a move by the GOP to the right, to further embrace the tea partiers, “may not bode well for the party in the longer run, given the new primacy of independent voters, a power that was on full display in 2008.” Moreover, the tea parties may well co-opt the GOP, going from “the tail that wags the dog” to becoming “the dog itself.” Kohut writes: “Looking ahead, our polling suggests that the Republican party needs unifying themes and leadership. A tea party-led GOP may not be the prescription for that.”
Economic Concerns Drive Tea Party Success - Political consultant Douglas Schoen says the fact that almost 1 in 5 Americans support the tea party “extraordinary, given that the movement is not active in half of America and that its name recognition is not universal.” Schoen gives no credence to “what appear to be the class-based or race-based attitudes of the tea party movement,” and writes that the movement is instead propelled by economic concerns. Schoen says that statistics aside, he believes the tea party movement to be far more diverse than the polls indicate (see September 2010). Almost half its supporters identify themselves as non-Republicans, and a quarter of them claim to have voted for Obama in 2008, he says. [New York Times, 4/15/2010]

Entity Tags: Bob Moser, Barack Obama, Amity Shlaes, Alan Wolfe, Alan Brinkley, Susan Estrich, Andrew Kohut, Steven F. Hayward, Paul Butler, Michael Lind, Douglas Schoen, Lorenzo Morris, Brent Bozell, David Gergen, Rick Perlstein, New York Times

Timeline Tags: Domestic Propaganda

American Third Position party members take part in a ‘tea party’ rally in Scranton, Pennsylvania.American Third Position party members take part in a ‘tea party’ rally in Scranton, Pennsylvania. [Source: American Third Position]Members of the white supremacist American Third Position political party (A3P—see October 15, 2009 and After) participate in a “tea party” rally in Scranton, Pennsylvania. The A3P activists are led by Pennsylvania party chairman Steve Smith. According to the A3P Web site, the A3P members “presented the A3P perspective on the issues that concerned a crowd of Scranton Tea Party conservatives: taxation, government spending, and proper representation.… The policies and platform of the A3P were effectively delivered to the event attendees through personal conversation and the distribution of party literature.” Smith later says: “We explained that the A3P was formed to represent white Americans, who have been denied representation for decades.… The A3P will cut programs that encourage unproductiveness, and paired with our policy toward immigration, will end the benefits that encourage illegal aliens to stick around against our wishes. We will also put a cap on government spending. The A3P believes in a policy of protectionism rather than globalization and will nurture start-up businesses, foster growth in existing businesses, and protect against unfair imports.” Of the tea party movement, he says: “The Tea Parties are fertile ground for our activists. Tea Party supporters and the A3P share much common ground with regard to our political agendas. Through our face to face conversations and literature distributions, our activists brought our message to the Tea Party supporters. We provided them with a true alternative to the typical dead-end conservatism with which so many of these concerned and partially awakened Americans are involved. So many patriots find themselves supporting any group or organization which challenges the evil nature of the current corrupt establishment, even if they do not touch on the true issues.… Based on the very enthusiastic reception of the Tea Partiers to our message, the A3P provides the answers they need.” [American Third Position, 10/11/2010]

Entity Tags: American Third Position, Steve Smith, Scranton Tea Party

Timeline Tags: Domestic Propaganda

White nationalist lawyer and A3P leader William Johnson at San Juan Capistrano tea party rally.White nationalist lawyer and A3P leader William Johnson at San Juan Capistrano tea party rally. [Source: Media Matters]A coalition of local tea party and white supremacist organizations hold a joint rally in San Juan Capistrano, California. The rally is scheduled to coincide with over 100 other tea party rallies around the country scheduled for the same day. This rally is organized by an organization called American Third Position (A3P), a white nationalist political party founded by racist white “skinheads” (see October 15, 2009 and After), and promoted on the website of TeaParty.org, also called the 1776 Tea Party, a large and well-established tea party umbrella group. At the rally, white nationalist lawyer William Johnson, an A3P founder, complains of the media attention he had drawn with his recent failed attempt to land a judgeship in California. “Ron Paul endorsed me for Superior Court judge, and I was on my way,” Johnson tells the crowd. “No sooner than I’d put my hat in the ring than… it came out that Johnson is a white nationalist, that Johnson wants to create a separate white ethno-state, that Johnson supports the 14 words of David Lane [a member of the defunct violent white power group The Order who died serving a jail term for murdering a Jewish radio host—see June 18, 1984 and After and May 1992], that ‘We must secure the existence of our people and a future for white children,’ and the media went wild with all of that, and Ron Paul withdrew his endorsement of me… because he did not believe in a separate white ethno-state and he didn’t know that I did.” Johnson is followed by Holocaust denier Mark Weber of the Institute for Historical Review, who avoids overt anti-Semitism in his remarks. David Holthouse of the progressive media watchdog organization Media Matters will write, “Although it would be unfair to characterize the tea party movement on the whole as white nationalist, it’s clear that large gatherings of angry, conservative, predominately white Americans are viewed with relish by groups like A3P.” A3P Pennsylvania chairman Steve Smith says after the rally: “The tea parties are fertile ground for our activists. Tea party supporters and the A3P share much common ground with regard to our political agendas.” Tea Party Patriots co-founder Mark Meckler will tell Holthouse that white supremacist groups such as A3P are not welcome at his organization’s events, but the organization can do little to stop their involvement, saying, “As a national umbrella organization with over 3,500 chapters, we obviously don’t have folks from the national organization at every rally to monitor literature distribution.” Meckler will say he knew nothing of A3P’s involvement in the April 16 rally or others it took part in until Holthouse contacted him, and will say: “We would absolutely ban any white nationalist group from our organization if we found them to be trying to get involved. We have a 100 percent zero tolerance policy towards this type of group. This type of activity has no place in the legitimate tea party movement. They [A3P] are hiding behind a tea party banner. Thanks for bringing this to our attention. We’ll be on the lookout.” Holthouse notes that tea party organizations have been sensitive to accusations of racism in their ranks since July 2010, when the NAACP asked tea partiers to “purge” racists from their ranks. The NAACP’s request was met with scorn and opprobrium from tea party members, and A3P has continued to take part in tea party rallies since that time, apparently without opposition (see October 10, 2010). At the April 16 rally, the A3P table is next to a table hosted by the Council of Conservative Citizens (CCC), a white supremacist, segregationist organization. [Media Matters, 2011; Southern Poverty Law Center, 2011]

Entity Tags: Mark Meckler, David Edan Lane, Council of Conservative Citizens, American Third Position, Institute for Historical Review, William Daniel Johnson, Ron Paul, Tea Party Patriots, Mark Weber, Media Matters, TeaParty (.org), David Holthouse, Steve Smith

Timeline Tags: Domestic Propaganda

MSNBC suspends conservative author and commentator Pat Buchanan for racist material in his most recent book, Suicide of a Superpower (see October 18, 2011 and After). The suspension is indefinite. Buchanan has faced heavy criticism from many civil rights organizations and activists after his book was released; it contains such chapter titles as “The End of White America” and “The Death of Christian America.” The activist group Color of Change has mounted a campaign to have Buchanan suspended from the airwaves. MSNBC president Phil Griffin says that the suspension is indefinite, and will not speculate on when or if Buchanan will return to the network. Griffin says of the suspension, “When Pat was on his book tour, because of the content of the book, I didn’t think it should be part of the national dialogue, much less part of the dialogue on MSNBC.” [Raw Story, 1/7/2012; Associated Press, 1/7/2012; Mediaite, 1/7/2012] Griffin adds: “Since then [the book tour] the issue has become the nature of some of the statements in the book.… Pat and I are going to meet soon and discuss it… a decision will be made.” He calls Buchanan “a good guy,” but says “[s]ome of his ideas are alarming.” [New York Times, 1/7/2012] Buchanan has engaged in a number of racially inflammatory comments and actions in the past. In 2009, he launched a number of racially couched attacks on Supreme Court Justice Sonia Sotomayor before she was confirmed for the high court (see May 28, 2009, May 31, 2009, and June 12, 2009); in one attack on Sotomayor, he asserted that America was “a country built basically by white people” (see July 16, 2009). That same year, he took part in a political event along with a number of white supremacist figures (see June 20, 2009). Buchanan has repeatedly argued that President Obama is an “affirmative action” president, whose every success can be traced to that program in some form (see October 13, 2009). Buchanan has spoken at events sponsored by the openly white supremacist political party American Third Position (see October 15, 2009 and After). Recently Buchanan apologized for calling Obama “your boy” on an MSNBC talk show hosted by Joe Scarborough. Buchanan first gained public notice with the racially fueled remarks and programs he began as a young communications aide in the Nixon administration (see April 1969). [Raw Story, 1/7/2012; Associated Press, 1/7/2012; Mediaite, 1/7/2012] Color of Change issues the following statement: “ColorOfChange.org welcomes MSNBC’s decision to indefinitely suspend Pat Buchanan. However, it’s time for MSNBC to permanently end their relationship with Pat Buchanan and the hateful, outdated ideas he represents. We appreciate this first step and urge MSNBC to take the important final step to ensure that their brand is no longer associated with Buchanan’s history of passing off white supremacy ideology as mainstream political commentary.” [Raw Story, 1/7/2012]

Entity Tags: MSNBC, American Third Position, Patrick Buchanan, Joseph Scarborough, Sonia Sotomayor, Phil Griffin, Barack Obama, Color Of Change

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike