!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'May 11, 1993: Limbaugh: Many Americans Yearn for Return of Segregation, Explicit Racism'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event May 11, 1993: Limbaugh: Many Americans Yearn for Return of Segregation, Explicit Racism. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Senator Strom Thurmond (right) supervises the typing of an early draft of the document that will come to be known as the ‘Southern Manifesto.’Senator Strom Thurmond (right) supervises the typing of an early draft of the document that will come to be known as the ‘Southern Manifesto.’ [Source: Strom Thurmond Institute]A hundred and one congressmen, mostly conservative Southern Democrats, sign a document forwarded to President Eisenhower that becomes known as the “Southern Manifesto.” The document, formally entitled “The Declaration of Constitutional Principles,” is prompted by the recent Brown v. Board of Education of Topeka Supreme Court decision mandating the desegregation of American public schools, and is designed to pressure wavering Southern lawmakers into defying the Court’s decision as part of what researcher Tony Badger will later call “the massive resistance strategy so passionately advocated by the conservatives.” It is read aloud on the floor of the Senate by Walter George (D-GA), and was originally conceived by Senator Strom Thurmond (D-SC) with the assistance of his colleague Harry Byrd (D-VA), though the final version was tempered by a rewrite overseen by Senator Richard Russell (D-GA). The “Manifesto” declares that in certain instances, states are free to ignore federal laws and court decisions such as Brown v. Board. The document declares the Court decision an attempt to “substitute naked power for established law,” calls it “a clear abuse of judicial power,” and says that the states can and must defy the Court’s decision in the interest of establishing the rights of the states against the federal government. The principle of “separate but equal” treatment of white and black Americans, codified in an 1849 case and upheld by the 1896 Court decision in Plessy v. Ferguson, is, the signers state, “the established law of the land” and cannot be overturned by the current Court. It is up to the states, not the federal government, to determine if and when they will desegregate their separate school systems. Far from mandating equal treatment, the signers state, the Brown decision “destroys the amicable relations between the white and Negro races that have been created through 90 years of patient effort by the good people of both races,” and “has planted hatred and suspicion where there has been heretofore friendship and understanding.” The “judicial encroachment” of the decision must be resisted by “any lawful means,” they write. The signers conclude, “Even though we constitute a minority in the present Congress, we have full faith that a majority of the American people believe in the dual system of government which has enabled us to achieve our greatness and will in time demand that the reserved rights of the States and of the people be made secure against judicial usurpation,” and ask their supporters not to give in to the “agitators” determined to sow chaos and disorder in the name of desegregation. [US Senate, 3/12/1956; Time, 3/26/1956; Badger, 4/1997]
Disparate Group of Non-Signers - Cambridge University scholar Tony Badger will later write of the Southern lawmakers who refuse to sign the document, “The evidence from Texas, Tennessee, Florida, and North Carolina highlights the diversity of political opinion among the non-signers—from New Deal liberal to right-wing Republican ideologue—and the disparate sources for their racial moderation—national political ambitions, party loyalty, experience in the Second World War, Cold War fears, religious belief, and an urban political base.” [Badger, 4/1997]
Thurmond Calls NAACP 'Professional Racist Agitators,' Says Southern Whites Are Nation's 'Greatest Minority' - After the reading, Thurmond delivers a far less measured television address, calling the organization that brought the original lawsuit, the NAACP, a group of “professional racist agitators” and saying: “All of us have heard a great deal of talk about the persecution of minority groups. The white people of the South are the greatest minority in this nation. They deserve consideration and understanding instead of the persecution of twisted propaganda.” After his speech, one Georgia woman praises Thurmond’s “courage and wisdom,” and asks: “Wouldn’t it be possible to remove much of the Negro population from the South? I sincerely wish that this might be done, and would be glad to even contribute personally to the expense of such a plan.” [Cohodas, 1993, pp. 284-300]
Counterattack in Congress - In the following days, a succession of Northern Democrats lambast the manifesto on the Senate and House floor, and none of the signatories rise to speak in its defense. Wayne Morse (D-OR) says the document advocates nothing less than the “nullification” of the federal government, and if taken to its logical conclusion, the dissolution of the United States into 50 disparate entities. “If the gentlemen from the South really want to take such action,” he says, “let them propose a constitutional amendment that will deny to the colored people of the country equality of rights under the Constitution, and see how far they will get with the American people.” [Time, 3/26/1956; Cohodas, 1993, pp. 284-300] One Southern senator says shortly after its reading, “Now, if these Northerners won’t attack us and get mad and force us to close ranks, most of us will forget the whole thing and maybe we can pretty soon pretend it never happened.” [Time, 3/26/1956] The “Manifesto” heralds a split in the Democratic Party, between conservative, segregationist “Dixiecrat” Southerners and the moderate-to-liberal remainder of the party’s lawmakers. Thurmond will lead an exodus of the segregationists from the Democratic Party to the Republican Party shortly thereafter. [Cohodas, 1993, pp. 284-300]

Entity Tags: Richard Russell, Jr, Walter George, Tony Badger, Harry Byrd, Dwight Eisenhower, Strom Thurmond, Wayne Morse

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes (left) and Richard Nixon in a 1968 photo.Roger Ailes (left) and Richard Nixon in a 1968 photo. [Source: White House Photo Office / Rolling Stone]Roger Ailes, the media consultant for the Richard Nixon presidential campaign, decides that Nixon should, during a televised town hall, take a staged question from a “good, mean, Wallaceite cab driver.” Ailes is referring to the overtly racist third-party candidacy of Governor George Wallace (D-AL). Ailes suggests “[s]ome guy to sit there and say, ‘Awright, Mac, what about these n_ggers?’” According to Nixonland author Rick Pearlstein, the idea is to have Nixon “abhor the uncivility of the words, while endorsing a ‘moderate’ version of the opinion.” [Pearlstein, 5/2008, pp. 331; Media Matters, 7/22/2011] The suggestion is not used. Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Rick Pearlstein, George C. Wallace, Richard M. Nixon, Roger Ailes

Timeline Tags: Nixon and Watergate, Domestic Propaganda, Elections Before 2000

Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera.Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera. [Source: Media Research Center]Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970), comes up with a bold plan to help his new client, Vice President George H.W. Bush, who is running for president. Bush is neck-deep in the Iran-Contra scandal (see Before July 28, 1986, August 6, 1987, and December 25, 1992) and, as reporter Tim Dickinson will later write, comes across as “effete” in comparison to his predecessor Ronald Reagan. Ailes decides to use an interview with combative CBS News reporter Dan Rather to bolster his client’s image. Ailes insists that the interview be done live, instead of in the usual format of being recorded and then edited for broadcast. Dickinson will later write, “That not only gave the confrontation the air of a prizefight—it enabled Ailes himself to sit just off-camera in Bush’s office, prompting his candidate with cue cards.” Rather is in the CBS studio in New York and has no idea Ailes is coaching Bush. As planned, Bush begins the interview aggressively, falsely accusing Rather of misleading him by focusing the interview on Iran-Contra. (It is true that CBS had not informed the Bush team that it would air a report on the Iran-Contra investigation as a lead-in to the Bush interview, a scheduling that some in the Bush team see as a “bait-and-switch.”) When Rather begins to press Bush, Ailes flashes a cue card: “walked off the air.” This is a set piece that Bush and Ailes have worked out beforehand, based on an embarrassing incident in Rather’s recent past, when Rather angrily walked off the CBS set after learning that his newscast had been pre-empted by a women’s tennis match. Clenching his fist, Ailes mouths at Bush: “Go! Go! Just kick his ass!” Bush fires his rejoinder: “It’s not fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set?” In their 1989 book The Acting President: Ronald Reagan and the Supporting Players Who Helped Him Create the Illusion That Held America Spellbound, CBS host Bob Schieffer and co-author Gary Paul Gates will write: “What people in the bureau and viewers at home could not see was that the response had not been entirely spontaneous. As the interview progressed, the crafty Ailes had stationed himself beside the camera. If Bush seemed to be struggling for a response, Ailes would write out a key word in huge letters on his yellow legal pad and hold it just beneath the camera in Bush’s line of vision. Just before Bush had shouted that it was not fair to judge his career on Iran, Ailes had written out on his legal pad the words.… Three times during the interview, Bush’s answer had come after Ailes had prompted him with key words or phrases scribbled on the legal pad.” Dickinson will later write: “It was the mother of all false equivalencies: the fleeting petulance of a news anchor pitted against the high crimes of a sitting vice president. But it worked as TV.” Ailes’s colleague Roger Stone, who worked with Ailes on the 1968 Nixon campaign, will later say of the interview: “That bite of Bush telling Rather off played over and over and over again. It was a perfect example of [Ailes] understanding the news cycle, the dynamics of the situation, and the power of television.” [Associated Press, 7/6/1989; NewsBusters, 1/25/2008; Rolling Stone, 5/25/2011] After the interview is concluded, Bush leaps to his feet and, with the microphone still live, says: “The b_stard didn’t lay a glove on me.… Tell your g_ddamned network that if they want to talk to me to raise their hands at a press conference. No more Mr. Inside stuff after that.” The unexpected aggression from Bush helps solidify his standing with hardline Republicans. The interview gives more “proof” to those same hardliners that the media is hopelessly liberal, “their” candidates cannot expect to be treated fairly, and that the only way for them to “survive” encounters with mainstream media figures is through aggression and intimidation. [Salon, 1/26/2011] Conservative commentator Rich Noyes will write in 2008 that Bush’s jab at Rather exposed the reporter’s “liberal bias,” though he will fail to inform his readers of Ailes’s off-camera coaching. [NewsBusters, 1/25/2008]

Entity Tags: Rich Noyes, CBS News, Bob Schieffer, Dan Rather, George Herbert Walker Bush, Tim Dickinson, Gary Paul Gates, Roger Stone, Roger Ailes, Ronald Reagan

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad.The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad. [Source: University of Virginia]A political advertisement on behalf of the George H. W. Bush presidential campaign appears, running on televisions around the country between September 21 and October 4, 1988. Called “Weekend Pass,” it depicts convicted murderer William “Willie” Horton, who was granted 10 separate furloughs from prison, and used the time from his last furlough to kidnap and rape a young woman. The advertisement and subsequent media barrage falsely accuses Democratic presidential candidate Michael Dukakis, the governor of Massachusetts, of creating the “furlough program” that led to Horton’s release, and paints Dukakis as “soft on crime.” It will come to be known as one of the most overly racist political advertisements in the history of modern US presidential politics.
Ad Content - The ad begins by comparing the positions of the two candidates on crime. It notes that Bush supports the death penalty for convicted murderers, whereas Dukakis does not. The ad’s voiceover narrator then states, “Dukakis not only opposes the death penalty, he allowed first-degree murderers to have weekend passes from prison,” with the accompanying text “Opposes Death Penalty, Allowed Murderers to Have Weekend Passes” superimposed on a photograph of Dukakis. The narrator then says, “One was Willie Horton, who murdered a boy in a robbery, stabbing him 19 times,” accompanied by a mug shot of Horton. The voiceover continues: “Despite a life sentence, Horton received 10 weekend passes from prison. Horton fled, kidnapped a young couple, stabbing the man and repeatedly raping his girlfriend.” At this point, the ad shows another picture of Horton being arrested while the accompanying text reads, “Kidnapping, Stabbing, Raping.” The ad’s narration concludes: “Weekend prison passes. Dukakis on crime.” The ad is credited to the “National Security Political Action Committee.” [Inside Politics (.org), 1999; Museum of the Moving Image, 2008; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009]
'Soft on Crime' - The ad is a reflection of the measures the Bush campaign is willing to undertake to defeat the apparently strong Dukakis candidacy. Dukakis is a popular Democratic governor and widely credited with what pundits call the “Massachusetts Miracle,” reversing the downward economic spiral in his state without resorting to hefty tax increases. At the time of the ad, Dukakis enjoys a 17-point lead over Bush in the polls. Bush campaign strategists, led by campaign manager Lee Atwater, have learned from focus groups that conservative Democratic voters, which some call “Reagan Democrats,” are not solid in their support of Dukakis, and are swayed by reports that he vetoed legislation requiring teachers to say the Pledge of Allegiance at the beginning of the school day. They also react negatively when they learn that during Dukakis’s tenure as governor, Horton had been furloughed and subsequently raped a white woman. Atwater and the Bush campaign decide that Dukakis can successfully be attacked as a “liberal” who is “not patriotic” and is “soft on crime.” Atwater, who has a strong record of appealing to racism in key voting groups (see 1981), tells Republican Party officials, “By the time this election is over, Willie Horton will be a household name.” Although Dukakis had vetoed a bill mandating the death penalty for first-degree murder in Massachusetts, he did not institute the furlough program; that was signed into law by Republican governor Francis Sargent in 1972. The ads and the accompanying media blitz successfully avoid telling voters that Sargent, not Dukakis, instituted the furlough program. [Regardie's Magazine, 10/1/1990; Inside Politics (.org), 1999]
Running the Horton Ad - The ad is sponsored by an ostensibly “independent” political organization, the conservative National Security Political Action Committee (NSPAC), headed by former Chairman of the Joint Chief of Staff Thomas Moorer. NSPAC’s daughter organization “Americans for Bush” actually put together the ad, created by marketer Larry McCarthy in close conjunction with Atwater and other Bush campaign aides; Atwater determined months before that the Horton ad should not come directly from the Bush campaign, but from an “independent” group supporting Bush, thus giving the Bush campaign the opportunity to distance itself from the ad, and even criticize it, should voters react negatively towards its message (see June-September 1988). The first version of the ad does not use the menacing mug shot of Horton, which McCarthy later says depicts “every suburban mother’s greatest fear.” McCarthy and Atwater feared that the networks would refuse to run the ad if it appeared controversial. However, the network censors do not object, so McCarthy quickly substitutes a second version of the ad featuring the mug shot. When Democrats and progressive critics of the Bush campaign complain that Bush is running a racist ad, Bush media adviser Roger Ailes says that neither he nor the campaign have any control over what outside groups like “Americans for Bush” put on the airwaves. InsidePolitics will later write, “This gave the Bush camp plausible deniability that helped its candidate avoid public condemnation for racist campaigning.”
Accompanying Newspaper Reports, Bush Campaign Ads - The ad airs for the first time on September 21. On September 22, newspapers around the nation begin publishing articles telling the story of Angie and Clifford Barnes, victimized by Horton while on furlouogh. On October 5, the Bush campaign releases a “sister” television ad, called “Revolving Door.” Scripted by Ailes, the commercial does not mention Horton nor does it show the now-infamous mug shot, but emphasizes the contention that Dukakis is “soft on crime” and has what it calls a “lenient” furlough policy for violent convicts. The central image of the ad is a stream of African-American inmates moving slowly in and out of a revolving gate. The voiceover says that Dukakis had vetoed the death penalty and given furloughs to “first-degree murderers not eligible for parole. While out, many committed other crimes like kidnapping and rape.” At the same time, Clifford Barnes and the sister of the youth murdered by Horton embark on a nationwide speaking tour funded by a pro-Bush independent group known as the Committee for the Presidency. Barnes also appears on a number of television talk shows, including those hosted by Oprah Winfrey and Geraldo Rivera. Barnes and the victim’s sister also appear in two “victim” ads, where Barnes says: “Mike Dukakis and Willie Horton changed our lives forever.… We are worried people don’t know enough about Mike Dukakis.” In 1999, InsidePolitics will write that the media gives the “Revolving Door” ad a “courteous reception,” and focuses more on the two ads’ impact on the election, and the Dukakis campaign’s lack of response, instead of discussing the issues of race and crime as portrayed by the ads. It is not until October 24, less than two weeks before the election, that anyone in the mainstream media airs footage of critics questioning whether the ads are racially inflammatory, but these appearances are few and far between, and are always balanced with appearances by Bush supporters praising the campaign’s media strategy. [Inside Politics (.org), 1999; Inside Politics (.org), 1999; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009]
Denials - Bush and his vice presidential candidate Dan Quayle will deny that the ads are racist, and will accuse Democrats of trying to use racism to stir up controversy (see October 1988).
Failure to Respond - The Dukakis campaign will make what many political observers later characterize as a major political blunder: it refuses to answer the ads or dispute their content until almost the last days of the campaign, hoping that viewers would instead conclude that the ads are unfair without the Dukakis campaign’s involvement. The ads will be hugely successful in securing the election for Bush (see September-November 1988). [Museum of the Moving Image, 2008]

Entity Tags: Angie Barnes, Clifford Barnes, Committee for the Presidency, Dan Quayle, George Herbert Walker Bush, Americans for Bush, InsidePolitics (.org), Francis Sargent, Michael Dukakis, William (“Willie”) Horton, Lee Atwater, National Security Political Action Committee, Thomas Moorer, Roger Ailes, Larry McCarthy

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is Limbaugh’s executive producer. On this show, Limbaugh notes a recent comment of Senator Strom Thurmond (R-SC), who told a gay solder that his lifestyle was “not normal” and advised the soldier to get psychiatric help. Thurmond, who ran for president in 1948 on an explicitly racist, segregationist third-party platform and who led the “Dixiecrat” exodus of Southern racists out of the Democratic Party (see March 12, 1956 and After), is praised by Limbaugh. The commentator says of Thurmond: “He is not encumbered by trying to be politically correct. He’s not encumbered by all of the—the so-called new niceties and proprieties. He just says it, and if you want to know what America used to be—and a lot of people wish it still were—then you listen to Strom Thurmond.… He got a standing ovation. Now people—people applauded that. People applaud—because—you know, Strom Thurmond can say it because he’s 90 years old and people say: ‘Ah, he’s just an old coot. He’s from the old days,’ and so forth. But that’s what most people think. They just don’t have the guts to say it. That’s why they applaud when somebody does say it that directly and that simply.” [Media Matters, 10/27/2009] Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Roger Ailes, Fox News, Strom Thurmond, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News logo.Fox News logo. [Source: Fox News]Fox News begins broadcasting on US cable television. Fox News provides 24-hour news programming alongside the nation’s only other such cable news provider, CNN. Fox executive Roger Ailes, a former campaign adviser for Richard Nixon, Ronald Reagan and George H. W. Bush (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), envisions Fox News as a conservative “antidote” to what he calls the “liberal bias” of the rest of American news broadcasting. Ailes uses many of the methodologies and characteristics of conservative talk radio, and brings several radio hosts on his channel, including Sean Hannity and Bill O’Reilly, to host television shows. [Jamieson and Cappella, 2008, pp. 47; New York Magazine, 5/22/2011] Referring to Ailes’s campaign experience, veteran Republican consultant Ed Rollins later says: “Because of his political work, he understood there was an audience. He knew there were a couple million conservatives who were a potential audience, and he built Fox to reach them.” [New York Magazine, 5/22/2011]
Ailes Planned for Fox News as Far Back as 1970 - Ailes began envisioning a conservative news provider to counter what he considers the mainstream media’s “liberal bias” as early as 1970, when he became heavily involved with a Nixon administration plan to plant conservative propaganda in news outlets across the nation (see Summer 1970). In 1971, he headed a short-lived private conservative television news network, Television News Incorporated (TVN—see 1971-1975), which foundered in 1975 in part because of its reporters and staffers balking at reporting Ailes-crafted propaganda instead of “straight” news. Ailes told a New York Times reporter in 1991 that he was leaving politics, saying: “I’ve been in politics for 25 years. It’s always been a detour. Now my business has taken a turn back to my entertainment and corporate clients.” But Ailes misinformed the reporter. He continued to work behind the scenes on the 1992 Bush re-election campaign, providing the campaign with attack points against Democratic contender Bill Clinton (D-AR) and earning the nickname “Deep Throat” from Bush aides. Though Ailes did do work in entertainment, helping develop tabloid television programs such as The Maury Povich Show and heading the cable business news network CNBC for three years, Ailes has continued to stay heavily involved in Republican politics ever since. Ailes became involved in the creation of Fox News in early 1996 after he left NBC, which had canceled his show America’s Talking and launched a new cable news network, MSNBC, without asking for Ailes’s involvement. Fox News is owned by News Corporation (sometimes abbreviated NewsCorp), an international media conglomerate owned by conservative billionaire Rupert Murdoch. When NBC allowed Ailes to leave, Jack Welch, the chairman of NBC’s parent company General Electric, said, “We’ll rue the day we let Roger and Rupert team up.” Murdoch has already tried and failed to buy CNN, and has already begun work on crafting news programs with hard-right slants, such as a 60 Minutes-like show that, reporter Tim Dickinson will write, “would feature a weekly attack-and-destroy piece targeting a liberal politician or social program.” Dan Cooper, the managing editor of the pre-launch Fox News, later says, “The idea of a masquerade was already around prior to Roger arriving.” Eric Burns, who will work for ten years as a Fox News media critic before leaving the network, will say in 2011: “There’s your answer right there to whether Fox News is a conventional news network or whether it has an agenda. That’s its original sin.” To get Fox News onto millions of cable boxes at once, Murdoch paid hundreds of millions of dollars to cable providers to air his new network. Murdoch biographer Neil Chenoweth will later write: “Murdoch’s offer shocked the industry. He was prepared to shell out half a billion dollars just to buy a news voice.” Dickinson will write, “Even before it took to the air, Fox News was guaranteed access to a mass audience, bought and paid for.” Ailes praised Murdoch’s “nerve,” saying, “This is capitalism and one of the things that made this country great.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]
Using Conservative Talk Radio as Template - In 2003, NBC’s Bob Wright will note that Fox News uses conservative talk radio as a template, saying: “[W]hat Fox did was say, ‘Gee, this is a way for us to distinguish ourselves. We’re going to grab this pent-up anger—shouting—that we’re seeing on talk radio and put it onto television.’” CBS News anchor Dan Rather will be more critical, saying that Fox is a reflection of Murdoch’s own conservative political views. “Mr. Murdoch has a business, a huge worldwide conglomerate business,” Rather says. “He finds it to his benefit to have media outlets, press outlets, that serve his business interests. There’s nothing wrong with this. It’s a free country. It’s not an indictable offense. But by any clear analysis the bias is towards his own personal, political, partisan agenda… primarily because it fits his commercial interests.” [New Yorker, 5/26/2003]
Putting Ideology Over Journalistic Ethics, Practices - Ailes, determined not to let journalists with ethical qualms disrupt Fox News as they had his previous attempt at creating a conservative news network (see 1971-1975), brought a hand-picked selection of reporters and staffers with demonstrable conservative ideologies from NBC, including business anchor Neil Cavuto and Steve Doocy, who hosts the morning talk show “Fox and Friends.” Both Cavuto and Doocy are Ailes loyalists who, Dickinson will say, owe their careers to Ailes. Ailes then tapped Brit Hume, a veteran ABC correspondent and outspoken conservative, to host the main evening news show, and former Bush speechwriter Tony Snow as a commentator and host. John Moody, a forcefully conservative ABC News veteran, heads the newsroom. Ailes then went on a purge of Fox News staffers. Joe Peyronnin, who headed the network before Ailes displaced him, later recalls: “There was a litmus test. He was going to figure out who was liberal or conservative when he came in, and try to get rid of the liberals.” Ailes confronted reporters with suspected “liberal bias” with “gotcha” questions such as “Why are you a liberal?” Staffers with mainstream media experience were forced to defend their employment at such venues as CBS News, which he calls the “Communist Broadcast System.” He fired scores of staffers for perceived liberal leanings and replaced them with fiery young ideologues whose inexperience helps Ailes shape the network to his vision. Before the network aired its first production, Ailes had a seminal meeting with Moody. “One of the problems we have to work on here together when we start this network is that most journalists are liberals,” he told Moody. “And we’ve got to fight that.” Reporters and staffers knew from the outset that Fox, despite its insistence on being “fair and balanced” (see 1995), was going to present news with a conservative slant, and if that did not suit them, they would not be at Fox long. A former Fox News anchor later says: “All outward appearances were that it was just like any other newsroom. But you knew that the way to get ahead was to show your color—and that your color was red.” The anchor refers to “red” as associated with “red state,” commonly used on news broadcasts to define states with Republican majorities. Ailes will always insist that while his network’s talk-show hosts, such as O’Reilly, Hannity, and others, are frankly conservative, Fox’s hard-news shows maintain what he calls a “bright, clear line” that separates conservative cant from reported fact. In practice, this is not the case. Before Fox aired its first broadcast, Ailes tasked Moody to keep the newsroom in line. Early each morning, Ailes has a meeting with Moody, often with Hume on speakerphone from the Washington office, where the day’s agenda is crafted. Moody then sends a memo to the staff telling them how to slant the day’s news coverage according to the agenda of those on “the Second Floor,” as Ailes and his vice presidents are known. A former Fox anchor will later say: “There’s a chain of command, and it’s followed. Roger talks to his people, and his people pass the message on down.” After the 2004 presidential election, Bush press secretary Scott McClellan will admit, “We at the White House were getting them talking points.”
Targeting a Niche Demographic - Fox New’s primary viewership defies most demographic wisdom. According to information taken in 2011, it averages 65 years of age (the common “target demographic” for age is the 18-24 bracket), and only 1.38% of its viewers are African-American. Perhaps the most telling statistics are for the Hannity show: 86% describe themselves as pro-business, 84% believe government “does too much,” 78% are “Christian conservatives,” 78% do not support gay rights, 75% are “tea party backers,” 73% support the National Rifle Association, 66% lack college degrees, and 65% are over age 50. A former NewsCorp colleague will say: “He’s got a niche audience and he’s programmed to it beautifully. He feeds them exactly what they want to hear.” Other polls from the same time period consistently show that Fox News viewers are the most misinformed of all news consumers, and one study shows that Fox News viewers become more misinformed the more they watch the network’s programming.
Ailes's Security Concerns Affect Operations, Broadcasting - Ailes is uncomfortable in his office, a second-floor corner suite in the Fox News building at 1211 Avenue of the Americas in Manhattan. His office is too close to the street for his tastes; he believes that gay activists intend to try to harm him, either by attacks from outside the building or through assaults carried out from inside. He also believes that he is a top target for al-Qaeda assassins. Ailes barricades himself behind an enormous mahogany desk, insists on having “bombproof” glass installed in the windows, surrounds himself with heavily-armed bodyguards, and carries a firearm (he has a concealed-carry permit). A monitor on his desk shows him what is transpiring outside his office door; once, when he sees a dark-skinned man wearing what he thought was Muslim garb on the monitor, he will order an immediate lockdown of the entire building, shouting, “This man could be bombing me!” The man will turn out to be a janitor. A source close to Ailes will say, “He has a personal paranoia about people who are Muslim—which is consistent with the ideology of his network.” A large security detail escorts him daily to and from his Garrison, New Jersey home to his Manhattan offices; in Garrison, his house is surrounded by empty homes Ailes has bought to enhance his personal security. According to sources close to Ailes, Fox News’s slant on gay rights and Islamist extremism is colored by Ailes’s fear and hatred of the groups.
'We Work for Fox' - Sean Wilentz, a Princeton historian and Reagan biographer, will say: “Fox News is totalized: It’s an entire network, devoted 24 hours a day to an entire politics, and it’s broadcast as ‘the news.’ That’s why Ailes is a genius. He’s combined opinion and journalism in a wholly new way—one that blurs the distinction between the two.” Dickinson will write: “Fox News stands as the culmination of everything Ailes tried to do for Nixon back in 1968. He has created a vast stage set, designed to resemble an actual news network, that is literally hard-wired into the homes of millions of America’s most conservative voters. GOP candidates then use that forum to communicate directly to their base, bypassing the professional journalists Ailes once denounced as ‘matadors’ who want to ‘tear down the social order’ with their ‘elitist, horse-dung, socialist thinking.’ Ironically, it is Ailes who has built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the Communist bloc, pioneering a business model that effectively monetizes conservative politics through its relentless focus on the bottom line.” Former Bush speechwriter David Frum will observe: “Republicans originally thought that Fox worked for us. Now we’re discovering that we work for Fox.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]

Entity Tags: Eric Burns, Tim Dickinson, Neil Cavuto, Dan Cooper, Steve Doocy, Joe Peyronnin, John Moody, David Frum, Sean Wilentz, News Corporation, Scott McClellan, Jack Welch, Tony Snow, MSNBC, Brit Hume, Television News Incorporated, Ronald Reagan, Roger Ailes, CNN, Fox News, CNBC, George Herbert Walker Bush, Sean Hannity, Neil Chenoweth, Ed Rollins, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Bill O’Reilly, Nixon administration, Dan Rather, Bob Wright, Rupert Murdoch

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike