!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'June 19 or 20, 1972: Dean Informs Attorney General Kleindienst of Connection between Watergate Burglary and White House; Kleindienst Conceals Knowledge'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event June 19 or 20, 1972: Dean Informs Attorney General Kleindienst of Connection between Watergate Burglary and White House; Kleindienst Conceals Knowledge. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Page 4 of 4 (320 events)
previous | 1, 2, 3, 4 | next

Former federal prosecutor Elizabeth de la Vega addresses the claim that a president has the unilateral right to declassify information, in light of recent evidence that shows President Bush authorized the declassification of portions of a National Intelligence Estimate (NIE) for political purposes (see April 5, 2006 and April 9, 2006). De la Vega notes that when Bush and Vice President Dick Cheney declassified portions of the NIE to discredit war critic Joseph Wilson, Bush had officially begun his presidential re-election campaign, having already participated in fundraisers that had netted the 2004 Bush-Cheney campaign over $10 million, and was working to raise almost $200 million more. Moreover, Cheney’s chief of staff, Lewis Libby, misrepresented the NIE’s findings by telling reporter Judith Miller, falsely, that the NIE proved Iraq had attempted to purchase uranium from Niger (see June 23, 2003, 8:30 a.m. July 8, 2003, and Late Afternoon, July 12, 2003). De la Vega writes: “Is a president, on the eve of his reelection campaign, legally entitled to ward off political embarrassment and conceal past failures in the exercise of his office by unilaterally and informally declassifying selected—as well as false and misleading—portions of a classified National Intelligence Estimate that he has previously refused to declassify, in order to cause such information to be secretly disclosed under false pretenses in the name of a ‘former Hill staffer’ [Libby] to a single reporter, intending that reporter to publish such false and misleading information in a prominent national newspaper? The answer is obvious: No. Such a misuse of authority is the very essence of a criminal conspiracy to defraud the United States. It is also precisely the abuse of executive power that led to the impeachment of Richard M. Nixon” (see July 27, 1974, July 29, 1974, and July 30, 1974). [TomDispatch (.com), 4/9/2006]

Entity Tags: Richard (“Dick”) Cheney, Elizabeth de la Vega, Judith Miller, George W. Bush, Lewis (“Scooter”) Libby, Joseph C. Wilson

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

The cover of ‘Conservatives Without Conscience.’The cover of ‘Conservatives Without Conscience.’ [Source: Barnes and Noble (.com)]Author and former Nixon White House counsel John Dean writes in his book Conservatives Without Conscience that it was never public opinion that drove Richard Nixon to resign his office (see August 8, 1974).
Loss of Support among White House Officials Forced Resignation - In 1981, social scientist Bob Altermeyer wrote in his book Right Wing Authoritarianism that Nixon resigned, not because of his plummeting poll ratings, but “because [Nixon]‘s attorney had forced the disclosure of evidence so damaging that it seemed certain he would be convicted of high crimes by the Senate.” Dean approvingly cites Altermeyer’s conclusion and adds, “This is true, but there is more to the story.” Nixon had a number of legal recourses to answer any charges brought against him, Dean writes, “many of which [President] Bush and [Vice President] Cheney are promoting today under the rubric of national security and the inherent power of the presidency.” Nixon finally resigned, Dean argues, not because of public opinion, or of fear of the law, or even because of the erosion of support he suffered among members of Congress. It was the abandonment of Nixon by his own defenders in the White House that finally drove Nixon to resign. “Other than White House counsel Fred Buzhardt, and possibly chief of staff Al Haig (with whom Buzhardt had roomed at West Point), no one was aware that Nixon was lying about what he knew and when he knew it once the cover-up had initially fallen apart. Nixon provided the lawyer he had hired to defend him in the House’s impeachment inquiry (see May 9, 1974), James St. Clair, with false information, and St. Clair—as it happened—was a man of integrity and not a right-wing authoritarian follower. When he found out that his client had lied to him he had two choices: to resign or to join the new cover-up. He was, as it happened, interested in participating in the latter.”
Bush, Cheney Would Defy Law, Dean Argues - Dean continues: “Nixon at one point considered defying the Supreme Court ruling that he turn over his incriminating tapes (evidence that revealed that his defense was a sham) (see July 24, 1974) on the very grounds that Bush and Cheney argue. They have authority under the Constitution to read it and comply with it as they see fit. Once it was apparent that Richard Nixon had broken the law, he made the most significant decision of his presidency: the decision to honor the rule of law and resign.… [T]here is little doubt in my mind that Bush and Cheney, in the same situation, would not budge; rather, they would spin the facts as they always have, and move forward with their agenda. The president and vice president, it appears, believe the lesson of Watergate was not to stay within the law, but rather not to get caught. And if you do get caught, claim that the president can do whatever he thinks necessary in the name of national security.” [Dean, 2006, pp. 181-182]

Entity Tags: George W. Bush, Alexander M. Haig, Jr., Fred Buzhardt, Richard (“Dick”) Cheney, James St. Clair, Richard M. Nixon, John Dean, Bob Altermeyer

Timeline Tags: Nixon and Watergate

Former ambassador Joseph Wilson and his wife, former CIA agent Valerie Plame Wilson, have their 2004 tax returns audited by the IRS. Their accountant informs them that there was nothing in their returns that would have triggered an audit. In 2007, Plame Wilson will write: “I am not conspiratorially minded, but after talking to [our accountant] I really had dark thoughts about Nixonian ‘enemies lists’ (see June 27, 1973). Didn’t [former President] Nixon use the power of his office to unleash IRS audits on those he deemed to be his enemies (see August 9, 1972 and March 12, 1974)?… My concerns that we were the targets of yet another political attack were strengthened several months later when we learned that a journalist friend of ours had been also singled out for an audit. He had just published a book highly critical of the Bush administration and it felt like payback. But, then again, maybe the audits were just a strange coincidence.” The Wilsons’ audit turns up nothing. [Wilson, 2007, pp. 250-251]

Entity Tags: Joseph C. Wilson, Valerie Plame Wilson, Internal Revenue Service

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

Rowan Scarborough.Rowan Scarborough. [Source: NNDB (.com)]Washington Times reporter Rowan Scarborough writes an extensive analysis of the Plame Wilson identity leak investigation, calling it an attempt by liberals to bring down a Republican president just as the Nixon-era Watergate scandal did (see October 18, 1972 and June 27, 1973), and accuses “leftists” throughout Congress and the media of orchestrating a smear campaign against former White House official Lewis Libby. Special counsel Patrick Fitzgerald is little more than a tool of those “leftists,” he writes. Scarborough, who is not identified as the author by the Times but is identified on the reprint of the article on the Libby Legal Defense Fund Web site, reviews and echoes many of the same criticisms others on the right have already stated, that since Libby was not the first administration official to leak Valerie Plame Wilson’s identity to a reporter, he must be innocent of the charges against him (see Late August-Early September, 2006). “[T]he ‘scandal’ is played out,” Scarborough writes, and the hopes of liberals to see the destruction of the Bush administration are “shattered.” Scarborough says that Libby (see June 23, 2003, 8:30 a.m. July 8, 2003, 2:24 p.m. July 12, 2003, and Late Afternoon, July 12, 2003) and former Deputy Secretary of State Richard Armitage (see June 13, 2003 and July 8, 2003) revealed Plame Wilson’s identity for no other reason than to set the record straight about Plame Wilson sending her husband, Joseph Wilson, to Niger to investigate claims that Iraq had tried to purchase uranium from that country (see February 19, 2002, July 22, 2003, October 17, 2003, and July 20, 2005). Armitage and Libby were concerned, Scarborough writes, that Wilson went to Niger at the behest of Vice President Dick Cheney (see (February 13, 2002)), when in actuality, Scarborough states, Wilson went to Niger, and subsequently printed an influential op-ed in the New York Times (see July 6, 2003), “to chastise the president for citing a British intelligence report in his January 2003 State of the Union address about a possible Niger-Iraq connection” (see Mid-January 2003 and 9:01 pm January 28, 2003). Scarborough claims falsely that neither the White House nor CIA Director George Tenet knew of Wilson’s trip to Niger (see March 8, 2002); he cites false information promulgated by Republican members of the Senate Intelligence Committee in that body’s report on prewar intelligence and Iraqi WMD (see July 9, 2004), and contradictory statements by conservative columnist Robert Novak (see July 14, 2003, July 21, 2003, September 29, 2003, October 1, 2003, December 14, 2005, July 12, 2006, and July 12, 2006), who outed Plame Wilson in his column (see July 14, 2003). Like many of his colleagues, Scarborough blames Wilson for the exposure of his wife’s CIA identity. [Washington Times, 9/5/2006; Libby Legal Defense Trust, 9/5/2006]

Entity Tags: Robert Novak, Joseph C. Wilson, George J. Tenet, Bush administration (43), Lewis (“Scooter”) Libby, Richard Armitage, Libby Legal Defense Fund, Senate Intelligence Committee, Patrick J. Fitzgerald, Rowan Scarborough, Valerie Plame Wilson

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

Author and media observer Eric Boehlert, writing for the progressive media watchdog organization Media Matters, criticizes the majority of mainstream news reporters and publications for failing to report aggressively and even accurately on the Plame Wilson leak investigation. Boehlert writes that special prosecutor Patrick Fitzgerald “has consistently shown more interest—and determination—in uncovering the facts of the Plame scandal than most Beltway journalists, including the often somnambulant DC newsroom of the New York Times. Indeed, for long stretches, the special counsel easily supplanted the timid DC press corps and become the fact-finder of record for the Plame story. It was Fitzgerald and his team of G-men—not journalists—who were running down leads, asking tough questions, and, in the end, helping inform the American people about possible criminal activity inside the White House.” While Fitzgerald had subpoena power, Boehlert admits, reporters often had inside information that they consistently failed to reveal, instead “dutifully keeping their heads down and doing their best to make sure the details never got out about the White House’s obsession with discrediting former Ambassador Joseph C. Wilson IV by outing his undercover CIA wife, Valerie Plame” Wilson. Boehlert writes that if not for Fitzgerald’s dogged investigation, the entire leak story would have “simply faded into oblivion like so many other disturbing suggestions of Bush administration misdeeds. And it would have faded away because lots of high-profile journalists at the New York Times, the Washington Post, Time, and NBC wanted it to.”
'Watergate in Reverse' - “In a sense, it was Watergate in reverse,” Boehlert writes. “Instead of digging for the truth, lots of journalists tried to bury it. The sad fact remains the press was deeply involved in the cover-up, as journalists reported White House denials regarding the Plame leak despite the fact scores of them received the leak and knew the White House was spreading rampant misinformation about an unfolding criminal case.”
Going Along to Avoid Angering White House - Boehlert believes that in the early days of the investigation, most Washington reporters agreed with President Bush, who said that it was unlikely the leaker’s identity would ever be unearthed (see October 7, 2003). Historically, leak investigations rarely produced the leaker. “So if the leakers weren’t going to be found out, what was the point of reporters going public with their information and angering a then-popular White House that had already established a habit for making life professionally unpleasant for reporters who pressed too hard?” Boehlert asks. Now, of course, the press is pursuing the Libby trial for all it’s worth.
Early Instances of Misleading - Boehlert notes a number of instances where media figures either deliberately concealed information they had about who leaked Plame Wilson’s name, or were transparently disingenuous about speculating on the leaker’s identity. ABC reported in July 2005 that “it’s been unknown who told reporters the identity of Valerie Plame” for two years, an assertion Boehlert calls “silly” (see October 3, 2003). The following Washington journalists all had inside information to one extent or another about the case long before the summer of 2005: Robert Novak (see July 8, 2003), Tim Russert (see August 7, 2004), Andrea Mitchell (see July 20, 2003 and July 21, 2003), David Gregory (see 8:00 a.m. July 11, 2003), Chris Matthews (see July 21, 2003), Matthew Cooper (see 11:00 a.m. July 11, 2003), Michael Duffy (see 11:00 a.m. July 11, 2003), John Dickerson (see February 7, 2006), Viveca Novak (see March 1, 2004), Judith Miller (see June 23, 2003, 8:30 a.m. July 8, 2003, and Late Afternoon, July 12, 2003), and Bob Woodward (see June 13, 2003). Had they come forward with the information they had, the identity of the various White House leakers would have been revealed much sooner. “[B]ut none of them did,” Boehlert writes. “Instead, at times there was an unspoken race away from the Bush scandal, a collective retreat that’s likely unprecedented in modern-day Beltway journalism.”
Cheerleading for Bush - Many journalists without inside information were openly cheering for the Bush administration and against the investigation, Boehlert contends. They included the New York Times’s Nicholas Kristof (see October 1, 2003 and October 25, 2005), Newsweek’s Evan Thomas (see October 1, 2003 and November 7, 2005), Washington Post columnist Richard Cohen (see October 13, 2005 and January 30, 2007), fellow Post columnist Michael Kinsley (see October 28, 2005 and January 31, 2007), Slate editor Jacob Weisberg (see October 18, 2005), and Post columnist David Broder (see July 10, 2005 and September 7, 2006). Author and liberal blogger Marcy Wheeler, in her book on the Plame affair entitled Anatomy of Deceit, wrote that in her view, the media was attempting to “mak[e] the case that the press should retain exclusive judgment on the behavior of politicians, with no role for the courts.”
Fighting to Stay Quiet during the Election Campaign - Many journalists tried, and succeeded, to keep the story quiet during the 2004 presidential election campaign. Matthew Cooper refused to testify before Fitzgerald’s grand jury until mid-2005, when he asked for and was granted a waiver from Karl Rove to reveal him as the source of his information that Plame Wilson was a CIA agent (see July 13, 2005). Boehlert notes that Cooper’s bosses at Time decided to fight the subpoena in part because they “were concerned about becoming part of such an explosive story in an election year” (see July 6, 2005).
Russert, NBC Withheld Information from Public - Russert also withheld information from Fitzgerald, and the American public, until well after the November 2004 election. Boehlert notes that Russert “enjoyed a very close working relationship with Libby’s boss, Cheney,” and “chose to remain silent regarding central facts.” Russert could have revealed that in the summer of 2004, he had told Fitzgerald of his conversation with Libby during the summer of 2003 (see August 7, 2004). Libby had perjured himself by telling Fitzgerald that Russert had told him of Plame Wilson’s CIA status, when in reality, the reverse was true (see March 24, 2004). Instead, Russert testified that he and Libby never discussed Plame Wilson’s identity during that conversation, or at any other time. But neither Russert nor his employer, NBC News, admitted that to the public, instead merely saying that Libby did not reveal Plame Wilson’s identity to Russert (see August 7, 2004). Boehlert writes, “But why, in the name of transparency, didn’t the network issue a statement that made clear Russert and Libby never even discussed Plame?”
Woodward's Involvement - Washington Post editor Bob Woodward, an icon of investigative reporting (see June 15, 1974), told various television audiences that Fitzgerald’s investigation was “disgraceful” and called Fitzgerald a “junkyard prosecutor” (see October 27, 2005), and said the leak had not harmed the CIA (see July 14, 2003, July 21, 2003, September 27, 2003, October 3, 2003, October 22-24, 2003, and October 23-24, 2003). Woodward predicted that when “all of the facts come out in this case, it’s going to be laughable because the consequences are not that great” (see July 7, 2005). While Woodward was disparaging the investigation (see July 11, 2005, July 17, 2005, and October 28, 2005), he was failing to reveal that he himself had been the recipient of a leak about Plame Wilson’s identity years before (see June 13, 2003, June 23, 2003, and June 27, 2003), which, Boehlert notes, “meant Woodward, the former sleuth, had been sitting been sitting on a sizeable scoop for more than two years.” Boehlert continues: “If at any point prior to the Libby indictments Woodward had come forward with his information, it would have been politically devastating for the White House. Instead, Woodward remained mum about the facts while publicly mocking Fitzgerald’s investigation.”
Conclusion - Boehlert concludes: “Regardless of the outcome from the Libby perjury case, the trial itself will be remembered for pulling back the curtain on the Bush White House as it frantically tried to cover up its intentional effort to mislead the nation to war. Sadly, the trial will also serve as a touchstone for how the Beltway press corps completely lost its way during the Bush years and became afraid of the facts—and the consequences of reporting them.” [Media Matters, 2/6/2007]

Entity Tags: David Gregory, David Broder, Richard Cohen, Richard (“Dick”) Cheney, Patrick J. Fitzgerald, Steve Soto, Tim Russert, Time magazine, Viveca Novak, Andrea Mitchell, Nicholas Kristof, Bob Woodward, Washington Post, Bush administration (43), New York Times, Robert Novak, Michael Kinsley, Chris Matthews, Jacob Weisberg, George W. Bush, Evan Thomas, Eric Boehlert, John Dickerson, Joseph C. Wilson, NBC News, Karl C. Rove, Marcy Wheeler, Matthew Cooper, Lewis (“Scooter”) Libby, Media Matters, Michael Duffy, Judith Miller

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Niger Uranium and Plame Outing

James Reston Jr.James Reston Jr. [Source: James Reston, Jr]James Reston Jr., a member of David Frost’s research team for the famous Nixon-Frost interviews (see Early 1976), publishes his book, The Conviction of Richard Nixon, about those debates and their echoes in the actions of the Bush administration. Reston writes that “it might be argued that the post-September 11 domestic abuses find their origin in Watergate. In 1977 the commentators were shocked when Nixon said about his burglaries and wiretaps, ‘If the president does it, that means it’s not illegal’ (see April 6, 1977).… These brazen words… come eerily down to us through the tunnel of the last thirty years.”
Presidential Immunity - Reston writes: “In the area of criminal activity, Nixon argues, the president is immune. He can eavesdrop; he can cover up; he can approve burglaries; he can bend government agencies like the CIA and the FBI to his own political purposes. He can do so in the name of ‘national security’ and ‘executive privilege.’ And when these acts are exposed, he can call them ‘mistakes’ or ‘stupid things’ or ‘pipsqueak’ matters. In the 21st century, Nixon’s principle has been extended to authorizing torture, setting up secret prisons around the world, and ignoring the requirement for search warrants. A president can scrap the Geneva Convention and misuse the Defense Department and lie about the intelligence analyses. He is above the law. This is especially so when the nation is mired in an unpopular war, when the country is divided, when mass protests are in the streets of America, and an American president is pilloried around the world. If Nixon’s words resonate today, so also does the word Watergate.”
Echoes of Nixon and Watergate - Reston continues: “Again the nation is in a failing, elective war. A Nixon successor is again charged with abuse of power in covering up and distorting crucial facts as he dragged the country, under false pretenses, into war. Again secrecy reigns in the White House, and the argument is made that national security trumps all.… In 2007 the issue has returned with a vengeance. And one can become almost wistful in realizing that the period after Watergate brought an era of reform. A campaign finance law was passed; Congress reasserted its control over intelligence activities; and moral codes were enunciated for public officials. National security, the New York Times editorialized after the interviews, was no longer ‘the magic incantation’ that automatically paralyzed inquiry. After September 11, the incantation became magic again. And so, people have asked, after the Bush presidency, who will be his David Frost? It is hard to imagine that there will be one.” [Reston, 2007, pp. 9-10, 180]

Entity Tags: US Department of Defense, James Reston, Jr, George W. Bush, Federal Bureau of Investigation, David Frost, Central Intelligence Agency, Richard M. Nixon, Geneva Conventions

Timeline Tags: Nixon and Watergate

FBI agents raid the home of former Justice Department prosecutor Thomas Tamm, who is suspected of leaking information to the New York Times regarding the Bush administration’s warrantless wiretapping program (see Spring 2004 and December 15, 2005). Tamm previously worked in the Justice Department’s Office of Intelligence Policy and Review (OIPR), which oversees surveillance of terrorist and espionage suspects. The FBI agents seize Tamm’s computer as well as those of his three children and a store of personal files. They also take some of his books (including one on famed Watergate whistleblower “Deep Throat” (see May 31, 2005), and even the family’s Christmas card list. Tamm is not home when the raid is staged, so the agents sit his wife and children around the kitchen table and grill them about Tamm’s activities. His oldest son, Terry, will later recall: “They asked me questions like ‘Are there any secret rooms or compartments in the house’? Or did we have a safe? They asked us if any New York Times reporters had been to the house. We had no idea why any of this was happening.” The raid is part of a leak probe ordered by President Bush (see December 30, 2005). James X. Dempsey of the Center for Democracy and Technology calls the decision to stage the raid “amazing,” and says it shows the administration’s misplaced priorities: using FBI agents to track down leakers instead of processing intel warrants to close the gaps. [Newsweek, 8/2007; Newsweek, 12/22/2008] In late 2008, Tamm will reveal to Newsweek that he is one source for the Times articles (see December 22, 2008). At the time of the raid, his family has no idea that he knows anything about the wiretapping program, or that he has spoken to reporters. [Newsweek, 12/22/2008]

Entity Tags: Office of Intelligence Policy and Review, Federal Bureau of Investigation, Bush administration (43), ’Stellar Wind’, George W. Bush, James X. Dempsey, New York Times, Thomas Tamm, US Department of Justice, Terry Tamm

Timeline Tags: Civil Liberties

White House press secretary Dana Perino dismisses a study by the Center for Public Integrity (CPI) that found 935 false statements made by President Bush and seven of his top officials before the invasion of Iraq that helped mislead the country into believing Iraq was an imminent threat (see January 23, 2008). Perino responds: “I hardly think that the study is worth spending any time on. It is so flawed in terms of taking anything into context or including—they only looked at members of the administration, rather than looking at members of Congress or people around the world, because, as you’ll remember, we were part of a broad coalition of countries that deposed a dictator based on a collective understanding of the intelligence.”
CPI Response - CPI’s Charles Lewis, a co-author of the study, retorts that Perino has little credibility because “this is the press secretary who didn’t know about the Cuban Missile Crisis until a few months ago.… [S]he made a reference that she had—actually didn’t know about the Cuban Missile Crisis back in the ‘60s. For a White House press secretary to say that is astonishing to me.” Lewis calls Perino’s comment “predictable,” and cracks, “At least she didn’t call this a third-rate burglary” (see 2:30 a.m.June 17, 1972). “If my administration, that I’m the flack for, made 935 false statements, I would want to say, ‘Go do another study and take ten years and look at the world and Congress.’ The fact is, the world was rallied, as was the compliant Congress, into doing exactly what the administration wanted. And the bottom line is, she didn’t say that they were not false statements. Basically, they acknowledged they were false statements without her saying it. They have essentially said, ‘Gosh, I guess there weren’t any WMDs in Iraq,’ in other statements they’ve made, ‘it’s all bad intelligence.’”
Defense of Analysis - Far from being a flawed and superficial analysis, Lewis says, the analysis supplies “400,000 words of context, weaving in all of this material, not just what they said at the time, but what has transpired and what has tumbled out factually in the subsequent six years. So we actually have as much context so far as anyone has provided in one place. It’s searchable for all citizens in the world and for Congress and others that want to deal with this from here on.” [Democracy Now!, 1/24/2008]

Entity Tags: Charles Lewis, Bush administration (43), Center for Public Integrity, George W. Bush, Dana Perino

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

The Center for Media and Democracy’s John Stauber and author Sheldon Rampton lambast the Pentagon for its recently revealed propaganda program that, in their words, “embed[s] military propagandists directly into the TV networks as on-air commentators” (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). But Stauber and Rampton are even more critical of the media’s refusal to deal with the story. They note, “In 1971, when the [New York] Times printed excerpts of the Pentagon Papers on its front page (see March 1971), it precipitated a constitutional showdown with the Nixon administration over the deception and lies that sold the war in Vietnam. The Pentagon Papers issue dominated the news media back then. Today, however, [New York Times reporter David] Barstow’s stunning report is being ignored by the most important news media in America—TV news—the source where most Americans, unfortunately, get most of their information. Joseph Goebbels, eat your heart out. Goebbels is history’s most notorious war propagandist, but even he could not have invented a smoother PR vehicle for selling and maintaining media and public support for a war…”
Journalistic Standards Violated - According to the authors, the news outlets who put these analysts on the air committed “a glaring violation of journalistic standards.” They cite the code of ethics of the Society of Professional Journalists, which enjoins journalists and news outlets to:
bullet Avoid conflicts of interest, real or perceived;
bullet Remain free of associations and activities that may compromise integrity or damage credibility;
bullet Refuse gifts, favors, fees, free travel and special treatment, and shun secondary employment, political involvement, public office and service in community organizations if they compromise journalistic integrity;
bullet Disclose unavoidable conflicts;
bullet Be vigilant and courageous about holding those with power accountable;
bullet Deny favored treatment to advertisers and special interests and resist their pressure to influence news coverage; and
bullet Be wary of sources offering information for favors or money.
Networks' Silence a 'Further Violation of Public Trust' - The networks who used these analysts observed none of these fundamental ethical guidelines. “They acted as if war was a football game and their military commentators were former coaches and players familiar with the rules and strategies,” Stauber and Rampton write. “The TV networks even paid these “analysts” for their propaganda, enabling them to present themselves as ‘third party experts’ while parroting White House talking points to sell the war.” Stauber and Rampton call the networks’ decision to almost completely ignore the story a further “violation… of the public trust…” They fix much of the blame for the Iraq debacle on the media, noting that the war “would never have been possible had the mainstream news media done its job. Instead, it has repeated the big lies that sold the war. This war would never have been possible without the millions of dollars spent by the Bush administration on sophisticated and deceptive public relations techniques such as the Pentagon military analyst program that David Barstow has exposed.” [PRWatch, 4/25/2008]

Entity Tags: Joseph Goebbels, Society of Professional Journalists, New York Times, John Stauber, David Barstow, Center for Media and Democracy, Nixon administration, Sheldon Rampton, US Department of Defense, Bush administration (43)

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

John Murtha.John Murtha. [Source: ABC News]Representative John Murtha (D-PA), a hawkish military veteran who has built a long political career on supporting the military, says that he is “disappointed” in both the US military and the news media for being part of the Pentagon’s recently revealed Iraq propaganda operation (see Early 2002 and Beyond). Murtha says that he was struck by the fact that, in the New York Times article that revealed the operation (see April 20, 2008), even some of the military analysts who most enthusiastically repeated the Pentagon’s talking points on the airwaves “didn’t even believe what they were saying.” Murtha says: “Well, the military’s held in the highest level and the highest esteem in this country. All of us appreciate their sacrifices. I’ve gotten to the point where I now distrust the military because they have been dishonored by these kind of untruths. It used to be that I could listen to the military, they would come to me, and what they said privately they were willing to say publicly. With [former Defense Secretary Donald] Rumsfeld’s tenure, they distorted everything. And that’s the way they got by for four years because the public said, well, the military’s saying that. Well, the public’s no longer accepting that. The public realizes we made a mistake when we went in, much of the information was inaccurate and they continue to say these kind of things. So, I’m disappointed. I’m disappointed in the news media. I tell ya, till I spoke out, the news media was not honest—or afraid to come forward. And I think the tactic was, ‘we don’t give them access if they say anything bad about us.’”
Credits Blogs - Murtha credits the political blogs for keeping the story alive: “The blogs have been so important to bringing out the truth. I didn’t know what a blog was till a couple of years ago. Now, I not only know, I understand how important they are because people have an opportunity to hear the other side of what they’re saying.” (Notably, Murtha gives this interview to a news blog, the left-leaning ThinkProgress.)
Propaganda Effort in Vietnam Did Decades of Damage - Murtha reflects on the tremendous damage done by military and government propaganda campaigns during Vietnam (see March 1971). “It took us 20 years to get over Vietnam,” he says. “It took us through the Ford administration, the Carter administration, it took us into the Reagan administration because we didn’t pay for the war and the public was misled. Now the public recognized it very early on in Vietnam because they casualties were so heavy. Because of the technology increases, they didn’t recognize it as quickly in Iraq. But until the end of the Clinton administration, where we had a budget with a surplus, we were paying for the Vietnam war. We’re doing the same thing now.… I mean, nobody recognized we’re paying now with inflation, we’re paying all the expenses in Iraq. We’re paying $343 million dollars a day because of Iraq. So, it’s unfortunate and it just makes it that much more difficult for us to overcome this, because people who don’t believe it now, believed it for a while and they don’t want to be misled again.” [ThinkProgress (.org), 5/1/2008]

Entity Tags: Think Progress (.org), New York Times, Donald Rumsfeld, Reagan administration, Ford administration, US Department of Defense, Carter administration, John P. Murtha

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Stormfront logo.Stormfront logo. [Source: Don Black]According to an article by the Washington Post, owners and operators of racist, white supremacist Web sites such as Stormfront (see March 1995) report a large increase in traffic, apparently sparked by Senator Barack Obama (D-IL)‘s recent naming as the Democratic nominee for president. Billy Roper, a former member of the neo-Nazi National Alliance (see 1970-1974 and Summer 2005) and now the chief of an Arkansas group called White Revolution, says: “I haven’t seen this much anger in a long, long time. Nothing has awakened normally complacent white Americans more than the prospect of America having an overtly nonwhite president.” Deborah Lauter, the civil rights director for the Anti-Defamation League (ADL), says: “[W]e’re finding an explosion in these kinds of hateful sentiments on the Net, and it’s a growing problem. There are probably thousands of Web sites that do this now. I couldn’t even tell you how many are out there because it’s growing so fast.” The white power organizations acknowledge that they have little chance to derail Obama’s candidacy, so instead some of them say they are using it to energize their membership and reach out for new members. The Post reports, “[t]he groups now portray [Obama’s] candidacy as a vehicle to disenfranchise whites and polarize America.” The groups have helped foster the debunked rumors that Obama is a Muslim, that his books are overtly racist, that his wife Michelle is a radical black activist who hates “whitey,” and other claims. Stormfront’s owner, Don Black, says that since 1995, he has tried to make his site a “central meeting place for the white power movement.” Obama’s nomination is helping him fulfill his vision, he says. Black has 40 moderators running 54 message boards that welcome over 40,000 unique visitors every day. Posters on Stormfront complain that Obama represents the end of “white rule” and the beginning of “multiculturalism.” They fear that he will promote affirmative action, support illegal immigration, and help render whites, who make up two-thirds of the US population, “the new minority.” Black says: “I get nonstop emails and private message from new people who are mad as hell about the possibility of Obama being elected. White people, for a long time, have thought of our government as being for us, and Obama is the best possible evidence that we’ve lost that. This is scaring a lot of people who maybe never considered themselves racists, and it’s bringing them over to our side.” David Duke, Black’s former mentor and a former Ku Klux Klan leader, says his Web site’s traffic has doubled. White supremacist Dan Hill, who runs an extremist group in northern Michigan, says his cohorts are more willing to “take serious action” and plan rallies to protest politicians and immigration; he says he recently drove to an Obama rally and tried to “get a riot started or something.” Roper says White Revolution receives about 10 new applicants each week, more than double the norm. Ron Doggett, who helps Duke run a white power group called EURO in Virginia, says: “Our side does better when the public is being pressured, when gas prices are high, when housing is bad, when a black man might be president. People start looking for solutions and changes, and we offer radical changes to what’s going on.” Duke says: “One person put it this way: Obama for president paves the way for David Duke as president. This is finally going to make whites begin to realize it’s a necessity to stick up for their own heritage, and that’s going to make them turn to people like me. We’re the next logical step.” Doggett worries that an Obama presidential victory may doom the white supremacist movement, saying: “What you try not to think about is that maybe if Obama wins, it will create a very demoralizing effect. Maybe people see him in office, and it’s like: ‘That’s it. It’s just too late. Look at what’s happened now. We’ve endured all these defeats, and we’ve still got a multicultural society.’ And then there’s just no future for our viewpoint.” [Washington Post, 6/22/2008]

Entity Tags: National Alliance, Dan Hill, Billy Roper, Barack Obama, David Duke, Don Black, Ron Doggett, White Revolution, Deborah Lauter, Stormfront, Washington Post, Stormfront (.org)

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative radio host and convicted felon G. Gordon Liddy (see March 23, 1974) advises his listeners not to register their firearms. (Failure to register a firearm is a crime.) Liddy makes the suggestion because he believes the Obama administration intends to take away citizens’ guns, and if the guns are not registered, government and law enforcement officials have no way to locate them and their owners. While talking to a caller about assault weapons, Liddy says: “[P]eople are buying them. Some because they’ve always wanted one and think that the Obama administration will try to outlaw them again, the way the Clinton administration did (see September 13, 1994). Others figure: ‘OK, I’ll buy as many as I can get my hands on, and I’ll be grandfathered in. And then when they’re banned, I will be able to sell them at a very nice profit.’ So, that’s going on. But the main thing is, you know, get them into private hands as quickly as possible.… The first thing you do is, no matter what law they pass, do not—repeat, not—ever register any of your firearms. Because that’s where they get the list of where to go first to confiscate. So, you don’t ever register a firearm, anywhere.” [Media Matters, 4/9/2009] In 1994, Liddy advised radio listeners to shoot federal agents in the head if they came to their houses to confiscate their guns. “Head shots, head shots.… Kill the sons of b_tches,” he said (see August 26 - September 15, 1994).

Entity Tags: Obama administration, G. Gordon Liddy

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Right-wing radio host and convicted felon G. Gordon Liddy (see January 30, 1973) denigrates Supreme Court nominee Sonia Sotomayor (see May 26, 2009)‘s race and gender in comments on his show. Liddy refers to the Spanish language as “illegal alien,” and speculates that Sotomayor’s rulings may be influenced by her menstrual cycle. Liddy says: “I understand that they found out today that Miss Sotomayor is a member of La Raza, which means in illegal alien, ‘the race’ (see May 28, 2009). And that should not surprise anyone because she’s already on record with a number of racist comments.… Let’s hope that the key conferences aren’t when she’s menstruating or something, or just before she’s going to menstruate. That would really be bad. Lord knows what we would get then.” After making these attacks, Liddy then states his belief that the Supreme Court should not represent a diversity of Americans: “And everybody is cheering because Hispanics and females have been, quote, underrepresented, unquote. [T]he Supreme Court is not designed to be and should not be a representative body.” [Think Progress, 5/29/2009]

Entity Tags: G. Gordon Liddy, US Supreme Court, Sonia Sotomayor, National Council of La Raza

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Right-wing talk show host and convicted felon G. Gordon Liddy (see March 23, 1974) claims to have evidence that President Obama was born in Kenya and not in the US. MSNBC host Chris Matthews interviews Liddy about the claim, which rests on long-discredited statements purporting to be from Obama’s “grandmother” Sarah Obama. Liddy says that Sarah Obama, who is not Obama’s biological grandmother but the second wife of Obama’s grandfather and a woman the president calls “Granny Sarah,” filed “a deposition, which is a sworn statement, from the step-grandmother, who says, ‘I was present and saw him born in Mombasa, Kenya.’” The “deposition” claim comes from street preacher Ron McRae, who interviewed Sarah Obama in her Kenyan home via telephone. Through a translator, Vitalis Akech Ogombe, Sarah Obama apparently misspoke and told McRae that she saw Barack Obama born in Mombasa; when McRae pressed for details, Ogombe and other family members present quickly corrected Sarah Obama’s error and repeatedly affirmed Obama’s birth in Hawaii. McRae, however, continued to press for what he considered a blurted-out truth the family was trying to hide (see October 16, 2008 and After). Salon columnist Alex Koppelman writes: “No matter, though, because people who believe in a conspiracy theory simply hear what they want to hear. So some birther sites have posted transcripts and YouTube clips that end abruptly with the mistranslation and don’t include the corrections. McRae, for his part, included the full translation in his affidavit—he thinks it’s all just part of the conspiracy.” McRae then filed a deposition claiming that Ogombe and the other family members he interviewed “have obviously been versed to counter such facts with the common purported information from the American news media that Obama was born in Hawaii.” Though Matthews attempts to elicit this material during his interview with Liddy, the radio host will continue to promulgate the claim that “Obama’s grandmother” watched his birth in a Mombasa hospital. [Chicago Tribune, 12/3/2008; Salon, 7/23/2009] Obama’s presidential campaign released a verified copy of Obama’s birth certificate (see June 13, 2008), and a number of non-partisan organizations have subsequently verified its validity (see June 27, 2008 and August 21, 2008).

Entity Tags: Ron McRae, Alex Koppelman, Barack Obama, Chris Matthews, G. Gordon Liddy, Vitalis Akech Ogombe, Sarah Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

US Vice President Joseph Biden calls Wikileaks founder Julian Assange a “high-tech terrorist” on NBC’s Meet the Press. The interview was taped two days previously, but is broadcast on this day. Asked if he sees Assange as closer to a hi-tech terrorist than the whistleblower who released the Pentagon Papers (see March 1971) in the 1970s, Biden replies: “I would argue it is closer to being a hi-tech terrorist than the Pentagon Papers. But, look, this guy has done things that have damaged and put in jeopardy the lives and occupations of people in other parts of the world.” Biden adds: “He’s made it more difficult for us to conduct our business with our allies and our friends. For example, in my meetings—you know I meet with most of these world leaders—there is a desire now to meet with me alone, rather than have staff in the room. It makes things more cumbersome—so it has done damage.” Asked if the administration could prevent further leaks, Biden comments, “The Justice Department is taking a look at that.” Biden goes on to suggest that if Assange facilitated the leak of the documents by colluding with the whilstleblower who provided them, thought to be former intelligence analyst Bradley Manning, he could be open to prosecution. “If he conspired to get these classified documents with a member of the US military that is fundamentally different than if someone drops on your lap… you are a press person, here is classified material.” Biden’s comments show an increased level of annoyance in the administration with Wikileaks. For example, the day before this interview was taped, Biden had expressed different sentiments. “I don’t think there’s any substantive damage,” he had commented then. [Guardian, 12/19/2010]

Entity Tags: Julian Assange, Obama administration, Joseph Biden, WikiLeaks

Timeline Tags: Misc Entries, Domestic Propaganda

Kevin Harpham.Kevin Harpham. [Source: Seattle Times]Federal agents arrest ex-soldier Kevin William Harpham and charge him with planting a “backpack bomb” along the planned route of the Martin Luther King Jr. Day march in downtown Spokane, Washington (see January 17, 2011). Agents say that Harpham has ties to white supremacist groups; sources tell reporters that the FBI used DNA evidence and the purchases of electronic components to identify Harpham. He faces charges of attempted use of a weapon of mass destruction and possession of an unregistered explosive device, and if convicted could face life in prison. He is arrested without incident while driving near his home in rural Stevens County, northwest of Spokane and near the small town of Addy. According to information unearthed by the Southern Poverty Law Center (SPLC), an organization that monitors an array of hate groups and white supremacist organizations, in 2004 Harpham belonged to the neo-Nazi National Alliance (see 1970-1974). Former Aryan Nations leader Paul Mullet says that Harpham talked with him about joining his group in the mid-2000s, and said he had about a dozen conversations with Harpham. However, Mullet says, Harpham never joined the group. Harpham is a current member of the Vanguard News Network (VNN), a racist magazine for the National Alliance, which advocates the establishment of all-white communities. Evidence shows that Harpham has posted forum comments on VNN message boards both under his own name and apparently under the moniker “Joe Snuffy,” where he has asked about legal limits on ammunition possession and asked for help meeting local members of the American National Socialist Workers Party. In January 2011, he offered assistance to American neo-Nazi Craig Cobb, who days before the parade bombing called for his supporters to mount violent attacks (see Around January 8, 2011). SPLC director Mark Potok says, “What to me this arrest suggests is that the Martin Luther King Day attack is what it always looked like: A terror-mass murder attempt directed at black people and their sympathizers.” National Alliance chairman Erich Gliebe says Harpham is not a member of his organization, and says, “We have a zero tolerance policy regarding illegal activity and anyone committing those acts—even hinting or joking—would not be welcome in our organization.” Gliebe accuses the SPLC of trying to “smear” the National Alliance. Federal public defender Roger Peven, appointed to represent Harpham, says: “I know very little at this point. This is just the beginning of a long road.” Evidence against Harpham is scheduled to be presented to a grand jury on March 22, and if the jury indicts Harpham, he will be arraigned and a trial date set. Federal agents are in the process of searching Harpham’s trailer home; neighbors say they heard an explosion at the home, apparently set off by agents who breached Harpham’s front door. Investigators say they are not yet sure if others were involved in the attempted bombing. [Seattle Times, 3/9/2010; Spokane Spokesman-Review, 3/9/2011; TPM Muckraker, 3/10/2011] Investigators are looking into Harpham’s alleged neo-Nazi connections, they say, but as yet have not found evidence that Harpham colluded with any such groups or their members in making the bomb. They are looking at two recent neo-Nazi events held in Couer d’Alene, Idaho, 35 miles west of Spokane, to see if Harpham may have participated in the events or has connections with the participants. Tony Stewart of the Kootenai County Task Force on Human Relations in Coeur d’Alene says that area is a “hotbed” of neo-Nazi and white supremacist activity. FBI officials are calling Harpham’s alleged bombing attempt an act of domestic terrorism. [CNN, 3/9/2011; KLXY, 3/9/2011; TPM Muckraker, 3/10/2011]

Entity Tags: Federal Bureau of Investigation, Erich Josef Gliebe, Aryan Nations, American National Socialist Workers Party, Vanguard News Network, Tony Stewart, Roger Peven, Craig Cobb, National Alliance, Southern Poverty Law Center, Mark Potok, Kevin William Harpham, Paul Mullet

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

California lawyer Orly Taitz, who has long questioned President Obama’s citizenship (see November 12, 2008 and After, March 13, 2009, August 1-4, 2009, September 16-21, 2009, September 17, 2009, October 29, 2009, March 15, 2010, April 16, 2010, July 7 - August 16, 2010, August 9, 2010 - January 11, 2011, and April 27, 2011) to the point where a Georgia judge has called her “delusional” (see October 13-16, 2009), says that she has doubts about the authenticity of Obama’s long-form birth certificate. Specifically, she says that a real birth certificate from 1961 would have listed Obama’s race as “Negro” and not “African.” She says: “Look, I applaud this release. I think it’s a step in the right direction. I credit Donald Trump in pushing this issue.” However, she adds: “In those years… when they wrote race, they were writing ‘Negro’ not ‘African.’ In those days nobody wrote African as a race, it just wasn’t one of the options. It sounds like it would be written today, in the age of political correctness, and not in 1961 when they wrote white or Asian or ‘Negro.‘… It looks like terminology that would be used today, not 1961.” She continues to insist that because Obama’s father is Kenyan, Obama is ineligible for the presidency because he is not a “natural born citizen,” in spite of being contradicted by the Fourteenth Amendment. [TPM Muckraker, 4/27/2011; Wall Street Journal, 4/27/2011] She also wants to know why the certificate lists the address of Obama’s grandparents, 6085 Kalanianaole Highway in Honolulu, and not his parents’ address. Still, she says the birth certificate is an improvement over the previous “short form” certificate released by Obama in 2008 (see June 13, 2008). “I have to say that this is a step in the right direction,” she says, “just as the release of the Watergate tapes was a step in right direction [sic] by Richard Nixon (see July 13-16, 1973). And like Richard Nixon, there’s a good chance this will cost him his presidency (see August 8, 1974). It is a much better document than we had before.” [Wall Street Journal, 4/27/2011]

Entity Tags: Orly Taitz, Donald Trump, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

John Birch Society logo.John Birch Society logo. [Source: John Birch Society]John F. McManus, the head of the far-right, anti-Communist John Birch Society (JBS), releases a booklet through the organization entitled “Reality vs. Myth” that attempts to, in the words of the JBS, “set the record straight” about what the organization is and is not. According to McManus, the JBS has never held anti-Semitic or racist views, or tolerated such within its organization. All such assertions come from “enemies” of the organization, often from persons or organizations with Communist affiliations (see March 10, 1961 and 1963), he writes. [John Birch Society, 2011]
History of Anti-Communism - The organization was founded in 1958 by candy magnate Robert Welch, a former Massachusetts Republican Party official who began railing about what he considered the “pervasive” influence of Communism in all aspects of American society, particularly in the federal government. Liberals are inherently opposed to freedom and democracy, Welch argued, because liberals are in favor of collectivism/socialism, and therefore are witting or unwitting traitors to the individualist tenets that underlie the US Constitution. The JBS became a vocal opponent of the United Nations, alleging as early as 1959 that the UN intended to establish a “New World Order” (NWO) or “one-world government” (see September 11, 1990). The JBS has also portrayed itself as a fundamentally Christian organization, and views Communism and other non-American forms of government as inherently “godless.” Since the end of World War II, the organization has asserted, the US government has been actively attempting to implement “godless Communism” in place of a Constitutional democracy, including a 1958 claim by Welch that then-President Eisenhower was “a dedicated conscious agent of the communist conspiracy.” Some “Bircher” officials have touted the NWO as being rooted in the alleged Illuminati Freemason conspiracy. In 1964, the JBS enthusiastically supported the presidential candidacy of Senator Barry Goldwater (R-AZ), though a large number of members supported Eisenhower’s vice-president, Richard Nixon (R-CA) over Goldwater. The organization opposed John F. Kennedy (D-MA), accusing him of being a traitor and a Communist dupe (see November 1963), accusations it had also leveled against Eisenhower. After Goldwater’s defeat, Welch attempted to land the segregationist governor of Alabama, George Wallace (D-AL), as a standardbearer for the JBS. [Political Research Associates, 2010] McManus insists that the JBS’s overarching loyalty is to the Christian Bible, the US Constitution and the Declaration of Independence. ” Our organization was created to uphold the truths in the Declaration and the limitations upon government in the Constitution,” he writes. “Not alone in such an endeavor, we welcome all who treasure what our nation’s Founders produced.” [John Birch Society, 2011]
Less Overt Racist, Anti-Semitic Stances - During the Kennedy and Johnson administrations, the JBS painted the civil rights movement as a Communist conspiracy, accusing “ignorant” and “uneducated” African-Americans of either being witting or unwitting dupes of a Communist conspiracy against America. It launched a powerful and well-organized assault on the civil rights movement, calling it a “fraud” and labeling it the “Negro Revolutionary Movement.” Some JBS publications and officials also asserted that the nation’s financial system was controlled largely by Jews with little if any loyalty to the US, and in some instances actively working to undermine and destabilize America’s economy. Such assertions led many to characterize the JBS as a racist and anti-Semitic organization, characterizations that the organization has always disputed. It has touted its very small number of African-American and Jewish members as proof of its claims not to be institutionally racist or anti-Semitic. In 2010, the liberal Political Research Associates (PRA) wrote: “The JBS… discouraged overt displays of racism, while it promoted policies that had the effect of racist oppression by its opposition to the Civil Rights movement. The degree of political racism expressed by the JBS was not ‘extremist’ but similar to that of many mainstream Republican and Democratic elected officials at the time. This level of mainstream racism should not be dismissed lightly, as it was often crude and sometimes violent, treating Black people in particular as second-class citizens, most of whom had limited intelligence and little ambition. In [one JBS publication], Martin Luther King, Jr. is portrayed as an agent of a massive communist conspiracy to agitate among otherwise happy Negroes to foment revolution, or at least promote demands for more collectivist federal government intrusion.” PRA also went on to note that one of its founders, Revilo P. Oliver, was forced to resign from the JBS after making anti-Semitic and racist comments at a 1996 JBS rally. And, the PRA wrote, “When crude antisemitism was detected in JBS members, their membership was revoked[,]” though the organization still held that anti-American Jews were attempting to do damage to the nation’s economy. “At its core, however, the Birch view of the conspiracy does not reveal it to be controlled or significantly influenced by Jews in general, or a secret group of conniving Jews, nor is their evidence of a hidden agenda within the Society to promote suspicion of Jews. The Society always struggled against what it saw as objectionable forms of prejudice against Jews, but it can still be criticized for having continuously promoted mild antisemitic stereotyping. Nevertheless, the JBS was closer to mainstream stereotyping and bigotry than the naked race hate and genocidal antisemitism of neonazi or KKK groups. In a sense, the Birch society pioneered the encoding of implicit cultural forms of ethnocentric White racism and Christian nationalist antisemitism rather than relying on the White supremacist biological determinism and open loathing of Jews that had typified the old right prior to WWII. Throughout its existence, however, the Society has promoted open homophobia and sexism. The Society’s anti-communism and states rights libertarianism was based on sincere principles, but it clearly served as a cover for organizing by segregationists and White supremacists. How much of this was conscious, and how much unconscious, is difficult to determine.” [Political Research Associates, 2010] McManus calls attempts to point out the JBS’s history of implicit racism and anti-Semitism as deliberate, dishonest attempts to “stigmatize” the group, usually by persons and organizations who are working to implement a one-world government and see the JBS as a roadblock to that goal. “There was no evidence that the Society was racist, neo-Nazi, anti-Semitic, or subversive of good order,” McManus claims. “But that didn’t stop many from making such charges.… There were some attempts to defend JBS against the flood of vicious characterizations but these were overwhelmed by widespread and undeserved nastiness. No private organization in our nation’s history had ever been treated so unfairly.” He calls efforts to show the JBS as racist “vicious” and false. “If truth were told,” he writes, “the John Birch Society should be congratulated nationally for its important work in diffusing racial animosities.” [John Birch Society, 2011] Many prominent white supremacist leaders used their membership in the JBS to help promote their more overtly racist organizations (see 1970-1974 and 1973). Former Ku Klux Klan leader Johnny Lee Clary has said the JBS “is just a political version of the KKK, without the name of the KKK. They center on the political ideas of the Klan and are not as vocal in public on the ideas of the racial superiority, but they attract the same people and say the same things behind closed doors.… They are racist, and full of hate and are officially listed as a hate group with several civil rights organizations throughout the USA” (see April 13, 2009). Among other non-white leaders, the JBS has labeled South Africa’s Nelson Mandela as a “Communist tyrant” (see December 11, 2009).
Reframing Itself - In the late 1970s, the JBS saw its influence waning as more modern organizations comprising what some have called the “New Right” came to the fore. In the 1980s, the JBS lost even more influence after attacking Reagan administration policies. It managed to revive itself by toning down its anti-Communist rhetoric and emphasizing its warnings about the New World Order and positioning itself as a long-time advocate of right-wing, muscularly patriotic popularism. Author and journalist Andrew Reinbach notes that the JBS provided an ideological “seed bank” for many of the tenets currently embraced by the various “tea party” organizations on the right (see February 4-8, 2010 and February 15, 2010), an assertion echoed by conservative journalist Matthew Boyle. [Huffington Post, 9/12/2011; Daily Caller, 11/29/2011] McManus credits the JBS with helping bring about the impeachment of then-President Clinton, stopping the establishment of a free-trade entity in the Western Hemisphere, and putting an end to what it calls “the drive to a sovereignty-compromising North American Union.” McManus says JBS efforts to “educate” the world about the UN has prevented that organization “from becoming the tyrannical world government intended by its founders.” He writes that the JBS successfully thwarted the federal government’s alleged plans to federalize all American law enforcement, and credits the JBS’s black membership with preventing wholesale rioting and insurrection during the Civil Rights Era. He touts the JBS as being one of the primary organizations that blocked the passage of the Equal Rights Amendment. And he credits the JBS with being among the first organizations to warn about what it calls the dangers of illegal immigration. He touts the support of, among others, presidential candidate Ron Paul (R-TX—see 1978-1996 and July 22, 2007) and conservative commentator Pat Buchanan (see June 12, 2009, June 20, 2009, July 16, 2009, and October 18, 2011 and After) as validating the organization’s ideology and positions, and notes that in recent years, the JBS was an official sponsor of the Conservative Political Action Conference (see April 19, 2010 and February 9-11, 2012). And he claims that attempts to paint tea party organizations as far-right, racist, or homophobic are similar to the efforts by Communists and NWO conspiratists to destroy the Society. He concludes by writing to prospective members: “Don’t allow yourself to be influenced by the false image created by the Society’s enemies. Our country is under attack and The John Birch Society offers a workable plan to combat it.” [John Birch Society, 2011]

Entity Tags: John F. Kennedy, John Birch Society, Dwight Eisenhower, Conservative Political Action Conference, Barry Goldwater, Andrew Reinbach, George C. Wallace, Ron Paul, United Nations, Richard M. Nixon, Political Research Associates, Patrick Buchanan, Martin Luther King, Jr., Nelson Mandela, Revilo P. Oliver, Johnny Lee Clary, Robert Welch, John F. McManus

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Premiere Radio Networks logo.Premiere Radio Networks logo. [Source: Premiere Radio Networks]Premiere Radio Networks, the company that distributes radio shows by an array of right-wing hosts, including Rush Limbaugh, announces that 98 out of 350 advertisers, including a number of major corporations, have requested that their ads only appear on “programs free of content that you know are deemed to be offensive or controversial (for example, Mark Levin, Rush Limbaugh, Tom Leykis, Michael Savage, Glenn Beck, Sean Hannity).” The Premiere email says, “Those are defined as environments likely to stir negative sentiment from a very small percentage of the listening public.” Limbaugh vilified law student Sandra Fluke for three days on his radio show (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012), and though he issued an apology on his Web site (see March 3, 2012), advertisers have dropped their sponsorship of his show in increasingly large numbers (see March 2, 2012 and After) following a widespread outcry of anger against Limbaugh’s rhetoric. Now, large advertisers such as Ford, General Motors, Toyota, Allstate, Geico, Prudential, State Farm, McDonald’s, and Subway Restaurants have asked that their advertising be removed from Premiere’s right-wing talk shows. Industry insider Valerie Geller tells a reporter: “I have talked with several reps who report that they’re having conversations with their clients, who are asking not to be associated with specifically polarizing controversial hosts, particularly if those hosts are ‘mean-spirited.’ While most products and services offered on these shows have strong competitors, and enjoy purchasing the exposure that many of these shows and hosts can offer, they do not wish to be ‘tarred’ with the brush of anger, or endure customer anger, or, worse, product boycotts.” For nearly two decades, Limbaugh has been at the forefront of the movement that insisted conservative talk shows on radio and television must counterbalance what he and others have termed the “liberal bias” of the mainstream media (see Summer 1970, October 7, 1996, October 9, 2002, October 8, 2003, December 2004, December 14, 2005, December 19-20, 2005, December 21, 2005, May 2008, October 23-24, 2008, February 24, 2009, and August 11, 2009). After cable television and Internet access fragmented the market, “niche” audiences such as Limbaugh’s have provided the most reliable listenership and viewers, and the highest comparative ratings. However, the demographics are changing for right-wing talk. Limbaugh, Levin, Savage, Hannity, and others generally rate best among aging white males, a demographic that is less profitable than it used to be. Now, the prize advertising demographic is women aged 24 to 55, a demographic that has been leaving the right-wing talkers in steadily increasing numbers, and now makes up the forefront of the angry pushback against Limbaugh over his public savaging of a young female law student over a political disagreement. Some, including Limbaugh’s brother, right-wing talk show host David Limbaugh, have complained of a “left-wing jihad” against conservative radio hosts. However, as reporter John Avlon writes: “[T]he irony is that the same market forces that right-wing talk-radio hosts champion are helping to seal their fate. Advertisers are abandoning the shows because they no longer want to be associated with the hyperpartisan—and occasionally hateful—rhetoric. They are finally drawing a line because consumers are starting to take a stand.” Moreover, the advent of social media has made the response time for protesters and angry consumers almost immediate. Geller says: “In the past, a letter, petition, or phone campaign took a few days to put together and longer to execute. But now customers [listeners] can instantly rally using Facebook, Twitter, and instant messaging to make their displeasure with a client, product, or service known immediately. These movements can happen fast.” Avlon concludes: “When big money starts shifting, it is a sign of a deeper tide that is difficult to undo, even if you are an industry icon like Rush Limbaugh. It is a sign that the times are changing. Let’s hope that what emerges is an evolution of the industry, away from stupid, predictable, and sometimes hateful hyperpartisanship and toward something a little smarter and more civil.” [Radio-Info.com, 3/9/2012; Daily Beast, 3/10/2012]

Entity Tags: Mark Levin, Valerie Geller, General Motors, Geico, Ford Motor Company, Allstate, John Avlon, Tom Leykis, Toyota Motor Corporation, State Farm, Premiere Radio Networks, Michael Savage, McDonald’s, Prudential, Subway Restaurants, Glenn Beck, Sandra Fluke, Sean Hannity, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Investigative journalist Robert Parry speaks at a conference in Heidelberg, Germany concerning the progression of journalism from the 1970s to the present. Parry tells the gathering that American investigative journalism may have hit something of a zenith in the 1970s, with the media exposure of the Pentagon Papers (see March 1971) and the Watergate scandal (see August 8, 1974). “That was a time when US journalism perhaps was at its best, far from perfect, but doing what the Founders had in mind when they afforded special protections to the American press,” he says. “In the 1970s, besides the Pentagon Papers and Watergate, there were other important press disclosures, like the My Lai massacre story and the CIA abuses—from Iran to Guatemala, from Cuba to Chile. For people around the world, American journalism was the gold standard. Granted, that was never the full picture. There were shortcomings even in the 1970s. You also could argue that the US news media’s performance then was exceptional mostly in contrast to its failures during the Cold War, when reporters tended to be stenographers to power, going along to get along, including early in the Vietnam War.” However, those days are long past, Parry notes, and in recent years, American journalism has, he says, gone “terribly wrong.” Parry says that the American press was subjected to an orchestrated program of propaganda and manipulation on a par with what the CIA did in many foreign countries: “Think how the CIA would target a country with the goal of shoring up a wealthy oligarchy. The agency might begin by taking over influential media outlets or starting its own. It would identify useful friends and isolate troublesome enemies. It would organize pro-oligarchy political groups. It would finance agit-prop specialists skilled at undermining and discrediting perceived enemies. If the project were successful, you would expect the oligarchy to consolidate its power, to get laws written in its favor. And eventually the winners would take a larger share of the nation’s wealth. And what we saw in the late 1970s and early 1980s in the United States was something like the behavior of an embattled oligarchy. Nixon’s embittered allies and the Right behaved as if they were following a CIA script. They built fronts; they took over and opened new media outlets; they spread propaganda; they discredited people who got in the way; ultimately, they consolidated power; they changed laws in their favor; and—over the course of several decades—they made themselves even richer, indeed a lot richer, and that, in turn, has translated into even more power.”
Building a Base - Right-wing billionaires such as the Koch brothers (see 1979-1980) and Richard Mellon Scaife, along with Nixon-era figures such as former Treasury Secretary William Simon (a Wall Street investment banker who ran the right-wing Olin Foundation) worked to organize conservative foundations; their money went into funding what Parry calls “right-wing media… right-wing think tanks… [and] right-wing attack groups. Some of these attack groups were set up to go after troublesome reporters.” Parry finds it ironic, in light of the CIA’s interference in the affairs of other nations, that two foreign media moguls, Sun Myung Moon and Rupert Murdoch, were key figures in building and financing this conservative media construct. Some media outlets, such as Fox News (see Summer 1970 and October 7, 1996), were created from scratch, while others, such as the venerable and formerly liberal New Republic, were bought out and taken over by conservatives. When Ronald Reagan ascended to the White House, Parry says, he brought along with him “a gifted team of [public relations] and ad men.” Vice President George H.W. Bush, a former CIA director, enabled access to that agency’s propaganda professionals. And Reagan named William Casey to head the CIA; Casey, a former Nixon administration official, was “obsessed [with] the importance of deception and propaganda,” Parry says. “Casey understood that he who controlled the flow of information had a decisive advantage in any conflict.”
Two-Pronged Attack - Two key sources of information for Washington media insiders were targeted, Parry says: the “fiercely independent” CIA analytical division, whose analyses had so often proven damaging to White House plans when reported, and the “unruly” Washington press corps. Casey targeted the CIA analysts, placing his young assistant, Robert Gates, in charge of the analytical division; Gates’s reorganization drove many troublesome analysts into early retirement, to be replaced with more malleable analysts who would echo the White House’s hard line against “Soviet expansionism.” Another Casey crony, Walter Raymond Jr., worked to corral the Washington press corps from his position on the National Security Council. Raymond headed an interagency task force that ostensibly spread “good news” about American policies in the foreign press, but in reality worked to smear and besmirch American journalists who the White House found troubling. According to Parry, “Secret government documents that later emerged in the Iran-Contra scandal revealed that Raymond’s team worked aggressively and systematically to lobby news executives and turn them against their reporters when the reporters dug up information that clashed with Reagan’s propaganda, especially in hot spots like Central America.” It was easy to discredit female journalists in Central America, Parry says; Raymond’s team would spread rumors that they were secretly having sexual liaisons with Communist officials. Other reporters were dismissed as “liberals,” a label that many news executives were eager to avoid. Working through the news executives was remarkably successful, Parry says, and it was not long before many Washington reporters were either brought to heel or marginalized.
'Perception Management' - Reagan’s team called its domestic propaganda scheme “perception management.” Parry says: “The idea was that if you could manage how the American people perceived events abroad, you could not only insure their continued support of the foreign policy, but in making the people more compliant domestically. A frightened population is much easier to control. Thus, if you could manage the information flows inside the government and inside the Washington press corps, you could be more confident that there would be no more Vietnam-style protests. No more Pentagon Papers. No more My Lai massacre disclosures. No more Watergates.” The New York Times and Washington Post, the newspapers that had led the surge of investigative reporting in the 1970s, were effectively muzzled during the Reagan era; Parry says that the two papers “became more solicitous to the Establishment than they were committed to the quality journalism that had contributed to the upheavals of the 1960s and 1970s.” The same happened at the Associated Press (AP), where Parry had attempted, with limited success, to dig into the Reagan administration’s Central American policies, policies that would eventually crystallize into the Iran-Contra scandal (see May 5, 1987). Few newspapers followed the lead of AP reporters such as Parry and Brian Barger until late 1986, when the Hasenfus air crash provided a news story that editors could no longer ignore (see October 5, 1986). But, Parry says, by the time of the Iran-Contra hearings, few news providers, including the Associated Press, had the stomach for another scandal that might result in another impeachment, particularly in light of the relentless pressure coming from the Reagan administration and its proxies. By June 1990, Parry says he understood “the concept of ‘perception management’ had carried the day in Washington, with remarkably little resistance from the Washington press corps.… Washington journalists had reverted to their pre-Vietnam, pre-Watergate inability to penetrate important government secrets in a significant way.” The process accelerated after 9/11, Parry says: “[M]any journalists reverted back their earlier roles as stenographers to power. They also became cheerleaders for a misguided war in Iraq. Indeed, you can track the arc of modern American journalism from its apex at the Pentagon Papers and Watergate curving downward to that center point of Iran-Contra before reaching the nadir of Bush’s war in Iraq. Journalists found it hard even to challenge Bush when he was telling obvious lies. For instance, in June 2003, as the search for WMD came up empty, Bush began to tell reporters that he had no choice but to invade because Saddam Hussein had refused to let UN inspectors in. Though everyone knew that Hussein had let the inspectors in and that it was Bush who had forced them to leave in March 2003, not a single reporter confronted Bush on this lie, which he repeated again and again right through his exit interviews in 2008” (see November 2002-March 2003, November 25, 2002, December 2, 2002, December 5, 2002, January 9, 2003, March 7, 2003, and March 17, 2003).
The Wikileaks Era and the 'Fawning Corporate Media' - Parry says that now, the tough-minded independent media has been all but supplanted by what former CIA analyst Ray McGovern calls the “Fawning Corporate Media.” This has increased public distrust of the media, which has led to people seeking alternative investigative and reporting methods. Parry comments that much of the real investigative journalism happening now is the product of non-professionals working outside the traditional media structure, such as Wikileaks (see February 15, 2007, 2008, and April 18, 2009). However, the independent media have not demonstrated they can reach the level of influence of institutions like the Washington Post and the New York Times. “[I]f we were assessing how well the post-Watergate CIA-style covert operation worked,” Parry says, “we’d have to conclude that it was remarkably successful. Even after George W. Bush took the United States to war in Iraq under false pretenses and even after he authorized the torture of detainees in the ‘war on terror,’ no one involved in those decisions has faced any accountability at all. When high-flying Wall Street bankers brought the world’s economy to its knees with risky gambles in 2008, Western governments used trillions of dollars in public moneys to bail the bankers out. But not one senior banker faced prosecution.… Another measure of how the post-Watergate counteroffensive succeeded would be to note how very well America’s oligarchy had done financially in the past few decades. Not only has political power been concentrated in their hands, but the country’s wealth, too.… So, a sad but—I think—fair conclusion would be that at least for the time being, perception management has won out over truth. But the struggle over information and democracy has entered another new and unpredictable phase.” [Consortium News, 5/15/2012]

Entity Tags: Fox News, David Koch, Washington Post, William Casey, William Simon, Central Intelligence Agency, Associated Press, The New Republic, Sun Myung Moon, Walter Raymond, Jr, Ronald Reagan, New York Times, George W. Bush, George Herbert Walker Bush, Rupert Murdoch, Robert Parry, Ray McGovern, Robert M. Gates, Olin Foundation, Charles Koch, Richard Mellon Scaife

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Page 4 of 4 (320 events)
previous | 1, 2, 3, 4 | next

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike