!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'December 7, 2010: Guardian Publishes US Embassy Cable with Candid Assessment of Current Tunisian Regime; Cable Obtained from WikiLeaks'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event December 7, 2010: Guardian Publishes US Embassy Cable with Candid Assessment of Current Tunisian Regime; Cable Obtained from WikiLeaks. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

WikiLeaks publishes a 2008 Pentagon report about itself. The report was recently leaked to WikiLeaks, but was drafted after WikiLeaks began publishing US Army information and analysed the apparent threat the organization posed to the Defense Department (see 2008). The Army confirms the document’s authenticity. WikiLeaks founder Julian Assange makes light of the report’s speculation that his organization is supported by the CIA. “I only wish they would step forward with a check if that’s the case,” he says. [New York Times, 3/17/2010]

Entity Tags: Julian Assange, WikiLeaks, US Department of Defense

Timeline Tags: Misc Entries, Domestic Propaganda

The US has been conducting airstrikes against suspected terrorists in Yemen, but denying responsibility for them, according to cables provided by the whistleblower organization Wikileaks to the British daily The Guardian. The bombings are being attributed to local forces rather than the US in an attempt not to rile Arab public opinion. The Guardian breaks the story based on a number of cables provided by Wikileaks, which contain damning quotes. In a September 2009 cable Yemeni President Ali Abdallah Saleh told US President Barack Obama’s deputy national security adviser, John Brennan, “I have given you an open door on terrorism, so I am not responsible.” Following a strike that killed multiple civilians carried out by the US, but attributed to Yemenis in December 2009, US Ambassador to Yemen Stephen Seche cabled Washington to say: “Yemen insisted it must ‘maintain the status quo’ regarding the official denial of US involvement. Saleh wanted operations to continue ‘non-stop until we eradicate this disease.’” Just over a week later, Saleh told General David Petraeus, then head of US Central Command, “We’ll continue saying the bombs are ours, not yours.” This prompted the deputy prime minister, Rashad al-Alimi, who was also at the meeting, to joke that he had just “lied” by telling parliament the bombs in Arhab, Abyan, and Shebwa (the alleged al-Qaeda strongholds) were American-made but deployed by Yemen. In addition to the secret bombings, the Yemen-related cables published by The Guardian on this day deal with Yemeni reluctance to meet some US demands, the inaccuracy of some US weapons, large payments to be made by the US to Yemen, the Saudi Arabian reaction to the strikes, poor counterterrorism training for staff at Yemeni airports, Yemen’s unwillingness to share information about Ibrahim Hassan al-Asiri, alleged to be an al-Qaeda bomb-maker, and poor counterterrorist infrastructure in Yemen. [Guardian, 12/3/2010] Before the “war on terror,” the last time the US bombed a country in secret was during the Vietnam War, when the US bombed Cambodia (see March 15-17, 1969). It was a New York Times report on the bombing that was one of the spurs behind President Richard Nixon’s formation of the later-infamous “plumbers” unit (see May 9-10, 1969).

Entity Tags: WikiLeaks, John O. Brennan, Rashad al-Alimi, Ali Abdallah Saleh, David Petraeus, The Guardian, Ibrahim Hassan al-Asiri, Stephen Seche

Timeline Tags: US International Relations, Misc Entries, Domestic Propaganda

The Guardian publishes a cable drafted by US Ambassador to Tunisia Robert F. Godec in July 2009 containing a very candid assessment of the current Tunisian regime. The Guardian obtained the cable through its agreement with WikiLeaks. According to the cable, Tunisia should be a US ally, but is not, because of big problems in the form of “aging” President Zine el Abidine Ben Ali, his “sclerotic regime,” the lack of a successor and political freedom, First Family corruption, high unemployment, regional inequalities, and the fact that Tunisia is a “police state.” Perhaps the most startling passage in the cable refers to Ben Ali’s wife: “Tunisians intensely dislike, even hate, First Lady Leila Trabelsi and her family. In private, regime opponents mock her; even those close to the government express dismay at her reported behavior.” Some portions of the cable are redacted; the context indicates they contain the names of pro-democracy leaders in contact with the embassy. [Guardian, 12/7/2010]

Entity Tags: Zine el Abidine Ben Ali, US Embassy in Tunis, The Guardian, Leila Trabelsi, Robert F. Godec, WikiLeaks

Timeline Tags: US International Relations, Misc Entries, Domestic Propaganda

The government of Tunisia prevents its citizens from accessing the website of the Lebanese newspaper al-Akhbar, which has republished US embassy cables about the current Tunisian regime. The cables were first published earlier in the day by The Guardian (see December 7, 2010 and December 7, 2010), which obtained them from WikiLeaks. The content of the cables is controversial because they contain candid assessments of Tunisia’s situation and deep-seated public anger about the ruling elite grouped around President Zine el Abidine Ben Ali and its opulent lifestyle. [Guardian, 12/1/2010]

Entity Tags: WikiLeaks, Zine el Abidine Ben Ali

Timeline Tags: Misc Entries, Domestic Propaganda

The Guardian publishes a US diplomatic cable about the situation in Zimbabwe. [Guardian, 12/8/2010; Atlantic Monthly, 12/28/2010] The newspaper obtained the cable, dated December 24, 2009, from the whistleblower organization Wikileaks. The text, drafted by the US embassy in Harare for the State Department in Washington, is based on a conversation with Zimbabwean Prime Minister Morgan Tsvangirai and relates attempts by forces opposed to Zimbabwean President Robert Mugabe to ease him out of power. Tsvangirai complains about Mugabe dragging his feet over the implementation of agreements, admits that “his public statements calling for easing of sanctions” have come into conflict with “his private conversations saying they must be kept in place,” and observes that Mugabe “appears old and very tired.” The Guardian appears to think this last quote is the most interesting, as it is highlighted in yellow in the text of the cable and is also incorporated into the headline. [Guardian, 12/8/2010]

Entity Tags: Morgan Tsvangirai, The Guardian, Robert Mugabe, WikiLeaks

Timeline Tags: US International Relations, Misc Entries, Domestic Propaganda

Wikileaks publishes a leaked US cable about the situation in Zimbabwe that will later become the subject of controversy. The cable is first published in the form of a bit torrent file and then on the organization’s website. Approximately one hour before Wikileaks publishes the cable, it had been published by The Guardian (see 9:30 p.m. December 8, 2010). [Atlantic Monthly, 12/28/2010]

Entity Tags: WikiLeaks

Timeline Tags: US International Relations, Misc Entries, Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike