!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'January 31, 2003: Human Rights Organizations Ask President Bush for Clear Statements against Torture'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event January 31, 2003: Human Rights Organizations Ask President Bush for Clear Statements against Torture. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Page 8 of 8 (712 events)
previous | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | next

Accused Aurora gunman James Holmes looks on during a recent court hearing regarding his alleged crimes. At some point, Holmes dyed his hair, allegedly to more closely resemble ‘The Joker,’ a villain in the Batman movies.Accused Aurora gunman James Holmes looks on during a recent court hearing regarding his alleged crimes. At some point, Holmes dyed his hair, allegedly to more closely resemble ‘The Joker,’ a villain in the Batman movies. [Source: Reason (.com)]The New American, the official publication of the right-wing John Birch Society (JBS—see March 10, 1961, November 1963, April 13, 2009, December 11, 2009, April 26, 2010, and December 2011), promotes a theory from an Internet publication that the recent massacre by a lone gunman in a Colorado movie theater was orchestrated by the Obama administration or its surrogates as a way to impose gun control laws. Writer Bob Adelmann admits the conspiracy theory is merely “conjecture.” The theory comes from the Natural News Network (NNN), which describes itself as a “non-profit collection of public education Web sites.” NNN is incorporated by Truth Publishing International, a Taiwan corporation. The article is titled “Colorado Batman shooting shows obvious signs of being staged,” referencing the film being shown in the theater, The Dark Knight Rises, the third in the “Batman trilogy” by Christopher Nolan. Adelmann introduces the NNN conspiracy theory by reporting that a Forbes magazine article says the US may ratify a United Nations arms treaty that would regulate the international trade in conventional weapons. Adelmann says the UN treaty poses “a formidable threat” to gun ownership in the US. He then introduces the NNN theory as posited by NNN writer Mike Adams. [Forbes, 6/7/2011; New American, 7/23/2012; Samuel Warde, 7/30/2012]
Brainwashed Obama Operative? - The shooter, James Eagan Holmes, fired multiple bursts of gunfire in the Aurora, Colorado, theater, but then surrendered to the police without offering any resistance. Adams says his peaceful surrender was inconsistent with Holmes’s apparent desire to “kill everyone.” Adams also finds it curious that Holmes told police his apartment was booby-trapped with explosives. Someone truly wishing to kill many people would not have told police about the bombs. “It doesn’t add up,” Adams says. Holmes’s character as reported by neighbors and friends—quiet, shy, obsessed with video games—does not correlate with the picture of a maddened gunman, he continues. Moreover, Holmes must have had help from somewhere—he was living on unemployment insurance, Adams contends, yet owned thousands of dollars’ worth of weaponry, ammunition, explosives, and SWAT gear. “Where did that come from?” Adams’s answer: Obama administration operatives or someone else doing the administration’s bidding by launching a “false flag” attack. In fact, Adams writes: “There is already conjecture that James Holmes may have been involved in mind-altering neuroscience research and ended up becoming involved at a depth he never anticipated. His actions clearly show a strange detachment from reality, indicating he was not in his right mind. That can only typically be accomplished through drugs, hypnosis, or trauma (and sometimes all three).” Adams continues: “Someone else taught this guy these skills and funded the acquisition of the equipment.… This is somebody who was selected for a mission, given equipment to carry it out, then somehow brainwashed into getting it done. This is not your run-of-the-mill crime of passion. It was a carefully planned, heavily funded, and technically advanced attack.” Adams concludes that Holmes completed his “mission” and then surrendered, “admitting everything” to police. “The mission, as we are now learning, was to cause as much terror and mayhem as possible, then to have that multiplied by the national media at exactly the right time leading up the UN vote next week on a global small arms treaty that could result in gun confiscation across America.” The FBI has carried out “numerous” missions such as this one, Adams contends, though its history until now is to stop the attacks before they reach the point of violence. Adams also compares the Holmes massacre to the “Fast and Furious” operation conducted by Arizona police officers and the Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (BATF), which has become a popular topic of discussion on the right as another Obama conspiracy theory. Adams concludes: “In other words, this has all the signs of Fast & Furious, Episode II. I wouldn’t be surprised to discover someone in Washington was behind it all. After all, there’s no quicker way to disarm a nation and take total control over the population than to stage violence, blame it on firearms, then call for leaders to ‘do something!’ Such calls inevitably end up resulting in gun confiscation, and it’s never too long after that before government genocide really kicks in like we saw with Hitler (see March 13, 2008 and November 11, 2008), Stalin (see October 13, 2009), Pol Pot (see December 17, 2009 and April 27, 2011), Mao (see January 2009), and other tyrants.” [Natural News Network, 7/20/2012]
JBS: Attack's Timing with UN Treaty Signing More than Coincidental - Adelmann admits the theory is “strictly conjectural at this point,” but observes that “the timing of the shootings coinciding with the final details of the UN Arms Trade Treaty (ATT) being polished up in New York by Secretary of State Hillary Clinton.” The timing must be more than coincidental, Adelmann writes. According to Adelmann, if the US signs the arms treaty, it would have to abide by strict licensing requirements; confiscate untold numbers of citizen-owned weaponry; ban the trade, sale, and private ownership of all weapons; create an international gun registry (which would, Adelmann warns, open the door “for full-scale gun confiscation”); and finally, “[o]verride our national sovereignty, and in the process, provide license for the federal government to assert preemptive powers over state regulatory powers guaranteed by the Ten Amendments in addition to our Second Amendment rights.” The UN treaty would not apply to US citizens, experts note, but Adelmann and others do not believe that assertion. John Bolton, the former UN ambassador and chief political advisor to the Romney presidential campaign, is one of those: he says that while the UN “is trying to act as though this is just a treaty about international arms trade among nation states, but there is no doubt that the real agenda here is domestic firearms control.” Adelmann says the UN treaty is the next step in the Obama administration’s creation of an “authoritarian dictatorship” and ultimate plans for domestic genocide, or what he calls “democide.” He concludes: “That is the nightmare that faces American citizens if in their haste to rid the world of shooters such as Holmes they allow the United Nations to do the job for them. The end result will be immeasurably, horrifyingly, worse.” [Forbes, 6/7/2011; New American, 7/23/2012]
More Coverage - Other right-wing outlets also pick up Adams’s conspiracy theory, including Gun Owners of America (GOA), whose president Larry Pratt issues a press release promoting the theory and offering himself for interviews about the theory and about the Obama administration’s purported intent to ban gun ownership in America. [Special Guests, 7/2012; Samuel Warde, 7/30/2012]
Treaty Not Passed - The media later reports that the US is refusing to go along with the treaty as it is currently written. [CBS News, 7/30/2012]

Entity Tags: Bob Adelmann, John R. Bolton, Gun Owners of America, John Birch Society, Hillary Clinton, James Eagan Holmes, United Nations, US Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives, Larry Pratt, Mike Adams, Natural News Network, Obama administration, Truth Publishing International

Timeline Tags: Domestic Propaganda, US Domestic Terrorism

House Democrats try yet again to bring the DISCLOSE Act, which would require corporate and union donors to publicly disclose their campaign contributions, to the chamber for a vote. They are joined by a lone Republican, Walter Jones (R-NC). Democrats so far have 167 signers on the motion to move the bill to the floor for a vote; they need 218. Most observers agree that House Democrats will not get the 218 signatures they need. Recently, Democrats were blocked by Senate Republicans from bringing the bill to a vote (see July 14-17, 2012). [The Hill, 7/24/2012]

Entity Tags: Walter Jones, DISCLOSE Act of 2010, US House of Representatives

Timeline Tags: Civil Liberties

Critics accuse an unnamed advisor to the Romney campaign of making a racially insensitive remark to British reporters when the advisor accused President Obama of not understanding the shared “Anglo-Saxon” heritage of the US and the United Kingdom (see July 24-25, 2012). Obama’s father was Kenyan, and many of Obama’s critics have accused Obama of not being sufficiently American (see October 1, 2007, January 16, 2008, October 16, 2008 and After, Around November 26, 2008, February 10, 2009, March 9, 2009, March 18, 2009, March 25, 2009, March 27, 2009, March 30-31, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-7, 2009, April 9, 2009, June 2, 2009, June 5, 2009, June 25, 2009, June 29, 2009, July 23, 2009, August 1-4, 2009, August 6, 2009, September 17, 2009, October 2, 2009, October 13, 2009, November 17, 2009, December 3, 2009, December 17, 2009, May 7, 2010, June 11, 2010, Shortly Before June 28, 2010, August 4, 2010, August 19, 2010, September 12, 2010, September 12, 2010 and After, September 16, 2010, September 18, 2010, September 23, 2010, October 22-23, 2010, March 28, 2011, April 7, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, January 13-20, 2012, and June 20, 2012) and of not working hard enough to bolster relations between the US and the United Kingdom. Critics also accuse Mitt Romney of trying to create a division between the US and the United Kingdom where none exists. Romney’s campaign is denying the remarks were ever made. [Daily Telegraph, 7/25/2012]
Vice President, Obama Campaign Advisor Respond - Vice President Joseph Biden is quick to lambast the Romney campaign for the comment. “Despite his promises that politics stops at the water’s edge, Governor Romney’s wheels hadn’t even touched down in London before his advisors were reportedly playing politics with international diplomacy,” he says in a statement, “attempting to create daylight between the United States and the United Kingdom where none exists. Our special relationship with the British is stronger than ever and we are proud to work hand-in-hand with Prime Minister Cameron to confront every major national security challenge we face today. On every major issue—from Afghanistan to missile defense, from the fight against international terrorism to our success in isolating countries like Iran whose nuclear programs threaten peace and stability—we’ve never been more in sync. The comments reported this morning are a disturbing start to a trip designed to demonstrate Governor Romney’s readiness to represent the United States on the world’s stage. Not surprisingly, this is just another feeble attempt by the Romney campaign to score political points at the expense of this critical partnership. This assertion is beneath a presidential campaign.” Obama campaign advisor David Axelrod calls the comments “stunningly offensive” in a Twitter post, which states, “Mitt’s trip off to flying start, even before he lands, with stunningly offensive quotes from his team in British press.” [CBS News, 7/25/2012; Business Insider, 7/25/2012; Guardian, 7/25/2012]
British Historian Questions Perception of 'Divisions' between Two Nations - British historian Tim Stanley says the perception of “divisions” between the US and the UK is overblown, and that many British citizens “love [Obama] because they see him as an antidote to the misdirected machismo of the Bush years. Few of us are keen to revive an alliance that led to the bloody mess of Iraq and Afghanistan.” More directly, the advisor’s “Anglo-Saxon” reference is obsolete and easily interpreted as racist. “Both countries are more multicultural than ever before, and both have forged alliances with countries that are decidedly un-Anglo-Saxon: the US is part of a trading bloc with Mexico and the UK is trapped in the engine room of the [European Union] Titanic,” Stanley writes. “Many will therefore interpret the choice of words as a clumsy attempt to play the race card, exploiting the impression that Obama is anti-British because he is of African descent.” Stanley writes that the advisors seemed more interested in painting Obama as a “left-winger” who lacks an understanding of the relations between the two nations than trying to make a racially insensitive remark, but he predicts the media will fasten onto the remark and label the Romney campaign, and perhaps Romney himself, as being racist to some degree. [Daily Telegraph, 7/25/2012]
British Columnist: Romney Should Not 'Cast Us All Back into the Dark Ages' - Ian Vince, a columnist with The Guardian, asks what exactly the Romney campaign might mean by stating a desire to restore “Anglo-Saxon” relations between the two nations. Vince notes the thousand years of culture and heritage contributed by the Normans, the Romans, the Danish Jutes, and the Vikings, among others, and the huge number of non-“Anglo-Saxons” who consider themselves proud British citizens. He concludes by observing, “Mitt Romney would be wise not to cast us all back into the Dark Ages.” [Guardian, 7/25/2012]
Liberal News Site: Comments Part of Larger Attack on Obama's Heritage, Patriotism - Judd Legum of the liberal news Web site Think Progress says the comments are part of a much broader series of attacks on Obama’s heritage and patriotism by the Romney campaign. Legum calls the comments “the latest attack by the Romney campaign on Obama’s multi-cultural heritage.” Last week, Legum reminds readers, Romney campaign co-chair John Sununu told reporters Obama has no understanding of the “American system” because he “spent his early years in Hawaii smoking something, spent the next set of years in Indonesia,” and said Obama needs to “learn how to be an American.” Later that day, Romney himself called Obama’s policies “extraordinarily foreign.” [Think Progress, 7/25/2012]
Neoconservative Magazine: Story Not Believable, Romney's Denial Should Settle Question - However, Alana Goodman of the neoconservative Commentary magazine says she did not believe the story from the moment it was reported. She says the story hinges entirely on a single unnamed source (the Romney advisor, who spoke on condition of anonymity), and accuses the Obama campaign of “scrambling to pump air into” the controversy surrounding the comments. She concludes, “Unless a reporter is able to verify who said this and what his role is in the campaign, Romney’s denial should put this story to rest.” [Commentary, 7/25/2012]

Entity Tags: Willard Mitt Romney, Joseph Biden, Judd Legum, John Sununu, Mitt Romney presidential campaign (2012), Ian Vince, David Axelrod, Alana Goodman, Barack Obama, Tim Stanley

Timeline Tags: 2012 Elections

A bar graph issued by the Center for Responsive Politics shows, in the words of the liberal news Web site Think Progress, why Republicans are so strongly in favor of the January 2010 Citizens United decision that lifted restrictions on corporate donations for election and campaign purposes (see January 21, 2010). In 2010, the first election cycle that the decision was in effect, conservative outside groups outpaced liberal/progressive outside groups in spending for the first time since 1996. The data, compiled by the Center, is as follows:
1990 - Conservative outside groups outspent liberal outside groups $3.2 million to $2.4 million.
1992 - Conservative outside groups outspent liberal outside groups $9.4 million to $7.1 million.
1994 - Conservative outside groups outspent liberal outside groups $6.3 million to $2.6 million.
1996 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $9.9 million to $6.5 million.
1998 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $7.5 million to $5.2 million.
2000 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $29 million to $17 million.
2002 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $17.9 million to $4.6 million (see March 27, 2002).
2004 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $121.3 million to $68.5 million (see January - November 2004).
2006 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $38.7 million to $19.6 million.
2008 - Liberal outside groups outspent conservative outside groups $159 million to $120.3 million.
2010 - Conservative outside groups outspent liberal outside groups $183.3 million to $98.9 million (see January 21, 2010).
2012 (to date) - Conservative outside groups outspent liberal outside groups $166 million to $46.9 million.
The chart shows that outside spending was on the rise well before the Citizens United decision, but, as Think Progress legal analyst Ian Millhiser wrote in May 2012: “[A]nother trend is also clear. Prior to Citizens United, which was decided in 2010, left-leaning groups held a moderate-to-significant advantage in election spending. After Citizens United, conservatives absolutely dominated the field.” Millhiser acknowledged that Republican primary spending in the first few months of 2012 played a significant role in the $119.1 million disparity. “Nevertheless, the last two election cycles suggest that conservatives will continue to benefit from Citizens United even once the general election kicks into full gear,” he wrote. ”Citizens United gave such a boost to Republican candidates that outside spending by conservatives grew by more than $70 million from 2008 to 2010, even though 2008 was a presidential election year and outside spending has historically been much higher in these cycles than in off-year [midterm] elections.” [Think Progress, 5/2/2012; Center for Responsive Politics, 8/2012]

Entity Tags: Ian Millhiser, Center for Responsive Politics, Think Progress (.org)

Timeline Tags: Civil Liberties

A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’ [Source: Opposing Views (.com)]Bill Armistead, the chairman of the Alabama Republican Party, publicly claims President Obama is the illegitimate son of Frank Marshall Davis, an American labor activist and organizer for the Communist Party USA. Armistead makes his claim to a meeting of the Eastern Shore Republican Women in Fairhope, Alabama, where he recommends a movie entitled Dreams From My Real Father, a play on Obama’s 1995 memoir, Dreams From My Father. The film was directed by Joel Gilbert, who has described it thusly: “Admittedly, at age 18, Obama arrived at Occidental College a committed revolutionary Marxist. Dreams from My Real Father presents the case that Frank Marshall Davis, a Communist Party USA organizer and propagandist, was Obama’s real father, both biological and ideological, and indoctrinated Obama with a political foundation in Marxism and an anti-white world view.” Armistead tells the audience: “We have to win this election. This is about our country. Our country will not be the same. I’m convinced, if Obama wins, our children and grandchildren will not live under the same conditions that we’ve lived in these wonderful years. Obama has a different ideology than we do.” He then answers a question from the audience about another movie critical of Obama, 2016: Obama’s America, by conservative pundit and author Dinesh D’Souza (see September 12, 2010 and September 16, 2010). Armistead replies: “If you haven’t seen it, you should. But I’m going to tell you about another movie. The name of it is Dreams From My Real Father. That is absolutely frightening. I’ve seen it. I verified that it is factual, all of it. People can determine.” Armistead does not explain how he has “verified” the accuracy of the movie’s claims. The story of Armistead’s comments is quickly picked up by local and national press outlets, including Salon and TPM Muckraker, which say that Armistead has gone “birther.” The reference is to discredited conspiracy theories claiming that Obama is not a naturally-born American citizen. Miranda Blue, a spokesperson for the liberal People for the American Way (PFAW), says the film is a “fringe birther movie” and adds, “This is the first we’ve heard of a political leader embracing… Gilbert’s conspiracy theory.” [Mobile Press-Register, 9/20/2012] According to Blue, “A trailer for the film cuts to various right-wing bogeymen including Jeremiah Wright, Bill Ayers, and ACORN in between misleadingly edited snippets of speeches by the president and Michelle Obama.” She writes, “Gilbert’s film has divided the birther movement, since its assertion that Davis is Obama’s real father would seem to be incompatible with the theory that the president was born in Kenya.” Jerome Corsi, a writer for the conservative WorldNetDaily and a veteran “birther” (see August 1, 2008 and After, July 21, 2009, and September 21, 2010), supports the film, but California lawyer and “birther” Orly Taitz (see August 1-4, 2009, October 29, 2009, and April 27, 2011) says Corsi is “trying to kill the case by making up an American citizen father for Obama.” The film has reached a wide audience, with conservative media outlets such as the New York Post promoting it and Gilbert sending a million copies of the film on DVD to voters in Ohio. Gilbert plans to send another million copies to voters in other swing states. Gilbert says the mainstream media is ignoring the film “because they support national health care.” Gilbert told a recent National Press Club audience that Obama and his political advisor David Axelrod are both “red diaper babies,” children born of Communist parents and brought up to advance the cause. Obama, he said, is pursuing what he says was Davis’s dream of imposing a Stalinist-Marxist dictatorship on America, and that Obama worked with the now-defunct Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) to cause the housing crisis as part of a plan to, he said, “use minorities and the poor to collapse capitalism.” [Right Wing Watch, 9/20/2012; Salon, 9/20/2012] The film is narrated by an Obama impersonator. It contains a disclaimer noting that many of the scenes are “re-creations of probable events, using reasoned logic, speculation, and approximated conversations.” [TPM Muckraker, 9/21/2012] The tale of Obama being fathered by Davis was promulgated most recently by conservative agitator Andy Martin (see Before October 27, 2008) and other far-right sources.

Entity Tags: Jerome Corsi, Barack Obama, Association of Community Organizations for Reform Now, Anthony Robert Martin-Trigona, Alabama Republican Party, Bill Armistead, Frank Marshall Davis, Orly Taitz, Joel Gilbert, David Axelrod, Miranda Blue

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative columnist Charles Lane, writing for the Washington Post, pens a column deriding the renewable energy industry and says that powerful Democratic politicians are using that industry to make themselves rich. He cites the example of former Vice President Al Gore, who has made somewhere around $100 million “partly through investing in alternative energy firms subsidized by the Obama administration.” Lane juxtaposes this information with a note that Republican presidential candidate Mitt Romney earned the cheers of “thousands” when, at a rally in Ohio, he proclaimed his support for the coal industry. Lane writes that liberals and Democrats are profiting handsomely by forcing the government to subsidize what he characterizes as an industry doomed to failure: “As the Democrats become more committed to, and defined by, a green agenda, and as they become dependent on money from high-tech venture capitalists and their lobbyists, it becomes harder to describe them as a party for the little guy—or liberalism as a philosophy of distributive justice.” Lane claims that Gore has an inherent conflict of interest in speaking out about alternative energy and climate change while at the same time investing in alternative energy research and development. He then lambasts the entire renewable energy industry as “not cost-competitive with traditional energy,” and claims that it “won’t be for years. So it can’t work without either taxpayer subsidies, much of which accrue to ‘entrepreneurs’ such as Gore, or higher prices for fossil energy—the brunt of which is borne by people of modest means.” Lane writes that “expensive electricity is bad for industry, as Germany is discovering. Fact is, subsidies for green energy do not so much create jobs as shift them around.” So-called “smart grids,” advanced technology that makes conventional electricity’s transmission more efficient and reliable, is bad, he writes, because it puts “human meter readers” out of work, “just as solar panels put coal miners out of work.” If any new energy technology is worth pursuing, he writes, it is “fracking,” the industry practice that promises to extract millions of tons of natural gas from the ground. Solar and other renewable energy industries would not exist if it were not for government subsidies, he claims, and will never be sustainable without government payouts. [Washington Post, 10/15/2012] Lane’s claim about Germany’s failure to create jobs in its renewable energy industry is contradicted by a German study showing that the industry creates hundreds of thousands of jobs each year (see July 31, 2013). Similarly, his claim that wealthy solar energy producers are sustained by higher rates paid by poor consumers will be strongly challenged (see April 5, 2013).

Entity Tags: Charles Lane, Washington Post, Willard Mitt Romney, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr.

Timeline Tags: US Solar Industry

A report by the Edison Electric Institute (EEI) finds that within a decade or so, solar energy and other renewable distributed energy resources (DER) could lay waste to the utility business model and to American power utilities. The utility business model, which has remained relatively unchanged since the early 20th century, is not capable of coping with the “disruptive challenges” posed to it by solar and other renewable energy power generation. David Roberts, a staff writer for the environmental news publication Grist, will write of the EEI report in April 2013: “It is one of the most prescient and brutally frank things I’ve ever read about the power sector. It is a rare thing to hear an industry tell the tale of its own incipient obsolescence.” Standard power utilities are “regulated monopolies,” which means they are the sole providers of power in their service areas. The business model relies on the utilities selling power as “overseen” by public utility commissions (PUCs), which control what utilities can charge for their power. Inexpensive solar (photovoltaic, or PV) power “eats away at [that business model] like acid,” Roberts writes. Solar power is not regulated for the benefit of the utility companies. In simplistic terms, a kilowatt-hour (kwh) of solar energy generated by, say, a rooftop solar array is a kilowatt-hour of reduced demand for the utility. Solar power peaks each day at noon, usually the time of most intense sunlight, which is one of the power utilities’ “peak load” times. Power utilities make much of their profits from peak load electricity, as they charge more per kwh for peak load electricity. Roberts writes, “[W]hen solar panels provide peak power, they aren’t just reducing demand, they’re reducing demand for the utilities’ most valuable product.” The EEI report also challenges the myth that power consumers must rely on grid power and not solar power because solar power is not available when the sun is not shining. Battery storage, micro turbine, and other developing technologies are making it possible for many consumers to go entirely “grid free,” to opt out of grid-generated electricity entirely. Duke Energy CEO Jim Rogers says, “If the cost of solar panels keeps coming down, installation costs come down and if they combine solar with battery technology and a power management system, then we have someone just using [the grid] for backup.” If a large number of consumers begin generating their own power and using the grid for backup alone, the EEI report says, the utilities face “irreparable damage to [their] revenues and growth prospects.” Utilities generally anticipate revenues that allow them to invest heavily in fossil fuel plants that will not recoup costs for 30 years. Those investments could be more difficult to recoup if consumers begin generating their own power via solar and other DER power sources, leading the utility companies to contemplate raising the rates of those consumers who do not opt out of grid-based power. The EEI report states: “The financial implications of these threats are fairly evident. Start with the increased cost of supporting a network capable of managing and integrating distributed generation sources. Next, under most rate structures, add the decline in revenues attributed to revenues lost from sales foregone. These forces lead to increased revenues required from remaining customers… and sought through rate increases. The result of higher electricity prices and competitive threats will encourage a higher rate of DER additions, or will promote greater use of efficiency or demand-side solutions. Increased uncertainty and risk will not be welcomed by investors, who will seek a higher return on investment and force defensive-minded investors to reduce exposure to the sector. These competitive and financial risks would likely erode credit quality. The decline in credit quality will lead to a higher cost of capital, putting further pressure on customer rates. Ultimately, capital availability will be reduced, and this will affect future investment plans. The cycle of decline has been previously witnessed in technology-disrupted sectors (such as telecommunications) and other deregulated industries (airlines).” In other words, as consumers begin to opt out of grid-based power consumption, and utilities raise their rates to compensate for the loss of revenue, more and more consumers will opt out, further shrinking the number of consumers paying the utilities to generate their electricity. Even small numbers of consumers using rooftop solar strikes at the utilities’ main profit centers (one reason why German utilities are already feeling the pinch). Currently, less than 1 percent of US electricity is generated by solar arrays. But a projection by Bloomberg Energy Finance forecasts that in some areas of the nation, up to 10 percent of power load will be generated by solar arrays. The EEI report speculates that utility consumers in those areas will see massive increases in their rates as the utilities compensate for the lost revenues. [Kind, 1/2013 pdf file; Grist Magazine, 4/10/2013]

Entity Tags: Edison Electric Institute, Bloomberg Energy Finance, Grist, David Roberts, Jim Rogers

Timeline Tags: US Solar Industry

On Fox News’s morning show Fox and Friends, “expert” commentator Shibani Joshi of Fox Business tells viewers that the reason Germany has had so much success with its solar power industry is that it gets a great deal more sunlight than America does. In reality, Germany gets comparatively little sunlight, comparative to Alaska, the US state that gets the least amount of annual direct solar energy. Neither Joshi nor any of the hosts on the show mention Germany’s long governmental support of solar energy development and its backing of green technology research and development. Host Gretchen Carlson and her fellow hosts deride the Obama administration’s “failed” solar subsidies, with Carlson saying: “The United States simply hasn’t figured out how to do solar cheaply and effectively. You look at the country of Germany, it’s working out great for them.” The future of America’s solar industry, Carlson asserts, “is dim.” She then asks Joshi: “What was Germany doing correct? Are they just a smaller country, and that made it more feasible?” Joshi replies: “They’re a smaller country and they’ve got lots of sun. Right? They’ve got a lot more sun than we do.… The problem is it’s a cloudy day and it’s raining, you’re not gonna have it.” A few American states like California get a relatively plentiful amount of sunshine, Joshi says, and experience some success with generating energy from sunlight, “but here on the East Coast, it’s just not going to work.” Slate reporter Will Oremus will later write: “Gosh, why hasn’t anyone thought of that before? Wouldn’t you think that some scientist, somewhere, would have noticed that the East Coast is far less sunny than Central Europe and therefore incapable of producing solar power on the same scale? You would—if it were true.” According to the US Department of Energy’s National Renewable Energy Laboratory (NREL—see 1977), almost the entire continental US gets more sunlight than the sunniest region of Germany. NREL scientist Sarah Kurtz tells Oremus, “Germany’s solar resource is akin to Alaska’s.” According to an NREL map, the American Southwest is one of the best places in the world to generate solar power, and all of the continental US with the possible exception of the Puget Sound region in Washington state gets far more sunlight than anywhere in Germany. [Slate, 2/7/2013; Media Matters, 2/7/2013] Four days later, Joshi will admit she is wrong. In a post on Fox News’s blog, she will write: “I incorrectly stated that the chief difference between the US and Germany’s success with solar installations had to do with climate differences on a Fox and Friends appearance on Feb. 7. In fact, the difference come down more to subsidies and political priorities and has nothing to with sunshine.” She will then continue to deride solar energy as a minor element in a “divers[ified] energy portfolio,” and will claim that natural gas obtained via “fracking” is a better and more reliable source of energy for the next century. [Fox News, 2/11/2013]

Entity Tags: Shibani Joshi, Gretchen Carlson, Fox News, National Renewable Energy Laboratory, Sarah Kurtz, Will Oremus, Obama administration

Timeline Tags: US Solar Industry

Arizona’s largest public utility, Arizona Public Service (APS), is proposing to charge its customers who install rooftop solar panels $50 to $100 a month, or more, to cover what it says is the cost of maintaining its power grid. The increase would primarily impact new solar consumers, and not those who already have solar arrays installed. Solar energy advocates say the utility’s move will cost thousands of jobs in the solar industry, but APS says the surcharge is justified. Gregory Bernosky, an APS official in charge of the company’s renewable energy policy, says: “Right now the model isn’t sustainable. We love customers to go solar; the energy is a great resource as part of our energy portfolio. But this is about cost shifting and fairness to non-solar customers.” Bernosky says that solar-producing customers are not paying their fair share for the conventional electricity they use, in part because under a policy known as net metering, they can sell the excess energy they generate back to APS for what Bernosky says is too much credit. “We’re not collecting all the costs we need to maintain infrastructure from solar customers, and as time goes on and we have more of them, they put a greater burden on non-solar customers,” he says. This claim has been strongly challenged (see April 5, 2013 and July 31, 2013). Tim Hanna, a Solar City employee who has a rooftop array, says he pays little more than $20 or $30 for electricity even in the summer, because he generates so much solar energy for his own use. He would not be affected by the rate increase, but says many others would, stating, “I think it will put a big damper on things because whenever you talk to people, you tell them they can save a good chunk of money, and now they might not be able to save like they used to.” Arizona’s solar industry employs over 10,000 people now, a number that is expected to rise. But many solar advocates say that APS’s new policy could halt job growth and cost current jobs. Meghan Nutting of Solar City says: “Louisiana and Idaho fought similar proposals. No other state with net metering, which is 43 states, has enacted a tax hike like this. It’s crazy that Arizona, the sunniest state in the nation, might actually consider doing this.” [AZFamily.com, 7/16/2013]

Entity Tags: Gregory Bernosky, Meghan Nutting, Arizona Public Service, Tim Hanna

Timeline Tags: US Solar Industry

Amory B. Lovins, the chief scientist for the Rocky Mountain Institute and a well-known expert on sustainable and renewable energy, writes in a blog post for the Institute that the US solar industry is being attacked by an onslaught of disinformation and lies by the mainstream media, much of it designed to promote the interests of the conventional electric utilities. He begins by citing the infamous “flub” by Fox Business reporter Shibani Joshi, who in January 2013 lied to viewers when she said Germany has a more successful solar industry than the US because it has “got a lot more sun than we do” (see February 7, 2013). Lovins notes, “She recanted the next day while adding new errors.” He cites a pattern of what he calls “misinformed or, worse, systematically and falsely negative stories about renewable energy.” Some are simply erroneous, he admits, “due to careless reporting, sloppy fact checking, and perpetuation of old myths. But other coverage walks, or crosses, the dangerous line of a disinformation campaign—a persistent pattern of coverage meant to undermine renewables’ strong market reality. This has become common enough in mainstream media that some researchers have focused their attention on this balance of accurate and positive coverage vs. inaccurate and negative coverage.” The coverage issue has become one of note, he says. Tim Holmes of the UK’s Public Interest Research Centre (PIRC) says that media reporting has an outsized influence on the thinking of lawmakers. In Britain, Holmes says, left-leaning newspapers tend to write positively about renewable energy, while more conservative, Tory-favoring news outlets give far more negative coverage. Overall, negative coverage of renewable energy more than doubles the amount of positive coverage in the British press. In Britain, the “lopsided” coverage is largely driven by nuclear power advocates who fear competition from wind power.
Myth: Renewable Energy Industries Cause Job Losses - Lovins cites the October 2012 claim by a Washington Post opinion columnist that subsidies for green energy do not create jobs, where the columnist cited Germany as an example of his assertion (see October 15, 2012). He cites data from a German study debunking the Post claim, showing that Germany’s renewable energy sector created over 380,000 jobs in 2011 alone and was continuing to create more jobs each year. Lovins writes, “More jobs have been created than lost in Germany’s energy sector—plus any jobs gained as heavy industry moves to Germany for its competitive electricity.” He writes that “a myth persists that countries lose more jobs then they gain when they transition to renewables.” He calls this claim an “upside-down fantasy” promulgated by a faulty study released by King Juan Carlos University in Spain in 2009 and written by an economist with reported ties to ExxonMobil, the conservative Heartland Institute, and the far-right Koch brothers (see August 30, 2010). The study claimed that for every job created in Spain’s renewable energy industry, 2.2 jobs were lost in the general job market. The story is still reported as fact today. But the study was debunked by experts from the National Renewable Energy Laboratory (NREL—see 1977) and the Spanish government. A 2012 study by the International Labour Organization shows that Spain is leading Europe in “green” job creation. Similar claims have been made about the American job market, with right-wing think tanks such as the Cato Institute (also funded by the Koch brothers—see 1977-Present and February 29, 2012) asserting that if people think renewable energy industries will create jobs, “we’re in a lot of trouble.” In reality, the American renewable energy industries created over 110,000 new jobs in 2012; in 2010, the US had more jobs in the “clean economy” than in the fossil-fuel industries.
Disinformation Campaign - Lovins writes that the attacks on the renewable energy industry are too systematic and coordinated to be accidental. Only one out of every 10 articles written about renewable energy had a quote from a spokesperson with the renewable energy industry, according to a recent survey. Retired Vice Admiral Dennis McGinn, head of the American Council on Renewable Energy (ACORE), says that enemies of the renewable energy industries “are dominating the conversation through misrepresentation, exaggeration, distraction, and millions of dollars in lobbying and advertising.” Lovins concludes: “This misleading coverage fuels policy uncertainty and doubt, reducing investment security and industry development. Disinformation hurts the industry and retards its—and our nation’s—progress. As Germany has shown, investing in renewables can grow economies and create jobs while cutting greenhouse gas emissions even in a climate as ‘sunny’ as Seattle. We just have to get the facts right, and insist that our reporters and media tell us the truth, the whole truth, and nothing but the truth.” [Rocky Mountain Institute, 7/31/2013]

Entity Tags: Rocky Mountain Institute, Amory B. Lovins, Cato Institute, International Labour Organization, Shibani Joshi, Tim Holmes, Dennis McGinn, Washington Post

Timeline Tags: US Solar Industry

Keally DeWitt, an executive with solar provider SunRun, writes an opinion column lambasting a proposal by the Arizona Public Service (APS) utility company that would drastically overhaul Arizona’s net metering policy, favoring the utilities and damaging the ability of solar installers like SunRun to function in Arizona. DeWitt says the proposal, if approved by the Arizona Corporation Commission (ACC), would doom the solar industry in that state. APS has proposed two options to replace the current policy. One is to charge solar homeowners $50 to $100 a month for accessing the electrical grid, no matter how little they may actually use electricity generated by the utilities (see July 16, 2013). The second option is to change the net metering practice from paying solar power consumers a credit for solar consumption at the retail rate to the much lower wholesale rate. APS has stated, “The plan is built around two options, either of which would ensure that APS customers who choose rooftop solar in the future will be compensated fairly for the electricity they generate and pay a fair price for their use of the electricity grid.” DeWitt writes that APS is “ignoring the fact that clean, local energy is worth more than fossil fuel-generated energy being transported hundreds of miles.… Both options would eliminate any financial benefits for homeowners, especially those in the working or middle classes, who want to control costs with rooftop solar.” DeWitt says that APS has created “astroturf,” or fake grassroots, groups such as 60 Plus and Prosper HQ, and used those groups to air advertisements attacking solar users. One ad compares Arizona’s solar industry to the bankrupt, much-reviled solar corporation Solyndra, and claims, “California billionaires are getting rich off of your tax dollars.” DeWitt writes, “Using outdated scare tactics and financial figures that have been publicly denounced, the groups appear to be blatantly lying to the public (and driving people crazy through overplaying their ads on YouTube).” Bryan Miller, an executive for SunRun and the head of the Alliance for Solar Choice (see Shortly Before May 10, 2013), called the ad a “disgusting attack against their own Arizona solar customers,” and said APS is responsible for the video. APS spokesperson Jenna Shaver retorted, “APS had nothing to do with the making of or the content of the video, but we were aware 60 Plus was going to engage in the discussion and we welcome their support.” Shaver said the ad merely counters attack ads aired by the Arizona solar industry. A solar advocacy group, Tell Utilities Solar won’t be Killed (TUSK), headed by Republican Barry Goldwater Jr., has countered with its own ad featuring rooftop solar customers and a rooftop solar worker, all APS ratepayers, who are against the changes. TUSK’s Jason Rose recently said: “The proposal allows the ACC to create a backdoor tax on solar owners that will either severely curtail or kill solar in Arizona.… Solar is a disruptive technology and APS can’t compete. They are trying to maintain their profits and protect their shareholders’ stock price. We have spent a lot of time talking with them and they fear for their future.” One homeowner told DeWitt: “I had a solar system installed over a year ago and it has been a great benefit to me. APS, even more, benefits from the electricity that I produce. It does not cost them anything to produce the electricity; I even pay for the repairs that are needed. Why should I be penalized from going solar? This will only deter people from purchasing solar and eliminate jobs in the growing solar market in Arizona.” Rose recently told a reporter, “After conservative states like Idaho and Louisiana rejected proposals to change net metering, it would be a travesty for Arizona, the sunniest state in the union, to do it.” Miller said flatly, “The fight for net metering in Arizona is the most significant fight for solar in the country.” [Greentech Media, 7/3/2013; Greentech Media, 7/12/2013; Renewable Energy World, 8/14/2013]

Entity Tags: Jenna Shaver, Arizona Public Service, Arizona Corporation Commission, 60 Plus, Barry Goldwater Jr., Jason Rose, Prosper HQ, SunRun, Keally DeWitt, Tell Utilities Solar won’t be Killed, Bryan Miller

Timeline Tags: US Solar Industry

The Arizona Public Service (APS), Arizona’s largest utility, admits that it paid a national conservative organization, the 60 Plus Association, to run advertisements attacking Arizona’s solar energy industry. APS has previously denied funding the ad campaign (see August 14, 2013). APS is trying to persuade the state’s public utility commission to change a state policy allowing homes and businesses that generate their own solar power to sell the excess energy they generate back to the grid (see July 16, 2013), a practice known as “net metering.” Solar advocates say the policy has helped create an increasing demand for rooftop solar energy equipment. APS has argued that solar energy producers pay less than their fair share for conventionally generated electricity, a popular argument among conservative opponents of solar power (see October 15, 2012) that has been challenged as false and misleading (see April 5, 2013 and July 31, 2013). A recent report showed that the utility companies fear massive loss of revenues in the future as solar power begins to eat into their monopoly on electricity provision in Arizona and other states (see January 2013), in part because most utility companies find it difficult and expensive to modernize their industry (see February 7, 2013). Solar advocates say that the elimination of net metering would essentially “kill rooftop solar in Arizona” (see August 14, 2013). Republican state icon Barry Goldwater Jr. leads a pro-solar organization, TUSK, that many in the conventional utility industry seem to fear. In July 2013, APS spokesman Jim McDonald flatly denied that APS was paying 60 Plus to run the ads, telling a reporter, “No, we are not” funding the ad campaign. But reporting by the Arizona Republic has revealed that APS did pay 60 Plus to run ads attacking the solar industry, as well as paying other groups such as Prosper and perhaps others to engage in similar advertising. McDonald now admits, “It goes through our consultant, but APS money does ultimately fund 60 Plus and Prosper.” McDonald now says he was not lying in July, because “[t]hat was my understanding at the time.” He denies knowing how much APS has paid 60 Plus, Prosper, and perhaps other groups, but says whatever money was spent came from shareholders’ funds and not ratepayer money. He then pivots, saying that the issue is “a phony controversy fueled by opponents who are eager to distract attention from the real substance from the issue.” He adds: “We’re in the middle of a bitter political fight. This is not a battle that we want to fight, but we cannot back down.… [W]e are not going to lie down and get our heads kicked in. We are just not. We are obligated to fight. It is irresponsible to our customers not to fight back.” APS vice president John Hatfield tells another reporter that APS “is contributing money to the nonprofits [60 Plus and Prosper], and potentially other groups through political consultant Sean Noble and his firm, DC London.” McDonald denies that APS is anti-solar, but the ads by 60 Plus are openly hostile to solar energy. Prosper has aired ads attacking both solar energy and Medicaid expansion. Bryan Miller of the Alliance for Solar Choice says: “APS knows how popular solar is. Rather than owning up to their attacks, they set up shady organizations and worked behind them, and lied to the public and regulators for months and months. They owe the public an explanation.” Solar industry officials say that most consumers would not choose to use solar if they did not get credit for the excess energy they give back to APS. Lyndon Rive, the founder and CEO of Solar City, says that most new solar customers are installing the panels with leases, and with their new lower power bill and lease payment, they save from $5 to $10 a month. Any additional cost to solar customers greater than a few dollars would prevent most people from using solar, he says, a claim that other industry experts echo. Goldwater recently told a reporter, “Innovation is happening all around APS, and they are sitting there like an elephant in a mud puddle.” He added: “All of the [utility] commissioners are Republicans and conservatives who believe in [market] choice. They will come down on the side of competition and against APS. They better, or they are in trouble. That’s why we have elections. If we don’t like the job they are doing, we will replace them. The people in the bleachers know a lot more about what’s going on down on the field than we give them credit for.” McDonald says TUSK and other pro-solar groups are merely masquerading as conservatives, and in truth are linked to Democrats and the Obama administration.
60 Plus Funded by Koch Brothers; Ads Link Arizona Solar Industries to Solyndra - 60 Plus, an organization that calls itself a more conservative alternative to the more mainstream AARP, is a lobbying organization funded by oil magnates Charles and David Koch (see 1981-2010). In recent years, 60 Plus has produced ads attacking health care reform using false and misleading claims (see Shortly Before August 10, 2009 and August 11, 2009), and was part of a 2009 push to create “astroturf” (fake grassroots) organizations to attack health care legislation (see August 14, 2009). 60 Plus has led the conservative pushback against TUSK and other pro-solar lobbying and advocacy groups, calling net metering “corporate welfare.” The ads attempt to link Arizona solar energy companies SolarCity and SunRun with Solyndra, the solar manufacturer that went bankrupt in 2011. The two firms have no known connections to Solyndra. One ad shows images of secretive businessmen doing deals outside a corporate jet while the voiceover tells listeners, “California billionaires are getting rich off of your tax dollars.” The Prosper ad made an unsubstantiated claim that every rooftop array “adds $20,000 in costs to customers,” a claim that APS CEO Don Brandt has made since the spring of 2013. 60 Plus is led by Noble, a conservative operator who has been called “the wizard behind the screen” in the Koch’s donor network.
Prosper Founded by Republican Politicians and Staffers - Prosper is led by former Arizona House Speaker Kirk Adams, a Republican, and former staffers for ex-Senator Jon Kyl (R-AZ). Adams denies that Prosper was formed to work on APS’s behalf, and that it is also working to block Arizona’s planned expansion of Medicaid. [Arizona Republic, 10/21/2013; Mother Jones, 10/21/2013; GreenTech, 10/22/2013; Huffington Post, 10/25/2013]

Entity Tags: David Koch, Barry Goldwater Jr., Arizona Republic, Arizona Public Service, 60 Plus Association, Charles Koch, SunRun, Sean Noble, SolarCity, Lyndon Rive, Kirk Adams, John Hatfield, Bryan Miller, Jim McDonald, Prosper, Solyndra Corporation

Timeline Tags: US Solar Industry

Page 8 of 8 (712 events)
previous | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | next

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike