!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: WorldNetDaily (WND)

Related Entities:

WorldNetDaily (WND) was a participant or observer in the following events:

The FBI releases its report on what it calls “Project Megiddo,” an examination of what it calls “the potential for extremist criminal activity in the United States by individuals or domestic groups who attach special significance to the year 2000.” The report is released to law enforcement agencies throughout the country, but not to the public. A statement accompanying the report reads in part: “The threat posed by extremists as a result of perceived events associated with the year 2000 (Y2K) is very real. The volatile mix of apocalyptic religious and [New World Order] conspiracy theories (see February 4, 1999) may produce violent acts aimed at precipitating the end of the world as prophesied in the Bible.” The report is based on nine months of intelligence and data collection by the domestic terrorism unit of the FBI. Soon after its release, the Center for Studies on New Religions (CESNUR) will obtain a copy and release it on the Internet. The report’s executive summary notes that “Megiddo,” a hill in northern Israel, is the site of a number of Biblical-era battles, and the Hebrew word “armageddon” derives from a Hebrew phrase meaning “hill of Megiddo.” The Bible’s depiction of “Armageddon” is, the report states, “the assembly point in the apocalyptic setting of God’s final and conclusive battle against evil. The name ‘Megiddo’ is an apt title for a project that analyzes those who believe the year 2000 will usher in the end of the world and who are willing to perpetrate acts of violence to bring that end about.” While much of the media-fueled debate about the upcoming “end of the millennium” focuses on technological issues, such as the anticipated widespread disabling of computer networks and the like, the FBI report focuses more specifically on the religious connotations of the time as viewed by far-right “Christian Identity” (see 1960s and After) and related white supremacist, separatist, and militia organizations. The report, the summary states, “is intended to analyze the potential for extremist criminal activity in the United States by individuals or domestic extremist groups who profess an apocalyptic view of the millennium or attach special significance to the year 2000.” It is difficult to say what groups may pose a threat as 1999 comes to a close, the report states, as it is difficult to anticipate which groups will follow through on their rhetoric and which will not. Moreover, the report notes, many domestic extremist groups are not traditionally structured in a hierarchical fashion; the possibility of “lone wolf” strikes by individuals operating outside a militia or extremist group may in some cases outweigh the likelihood of violent assaults carried out by such groups. The report notes that the worst domestic terrorist event in US history, the Oklahoma City bombing (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995), was carried out by two “lone wolves,” Timothy McVeigh and Terry Nichols. The report finds few indications of what it calls “specific threats to domestic security,” but focuses more on suspicious activities by a variety of militia groups who are arming themselves, stockpiling food, raising money through illegal means, and other actions which may serve as a warning of future violence. Problems caused by “Y2K glitches” such as power outages and computer failures may be interpreted by some extremist groups as the first actions of a government assault on the citizenry, the FBI warns, and may precipitate violent responses. [Ontario Consultants on Religious Tolerance, 10/1999; Federal Bureau of Investigation, 10/20/1999; Washington Post, 10/31/1999] The right-wing news blog WorldNetDaily will accuse the FBI of issuing the report to “set up” militia groups as patsies for the government’s own terrorist activities (see December 9, 1999).

Entity Tags: Timothy James McVeigh, Federal Bureau of Investigation, Center for Studies on New Religions, Terry Lynn Nichols, WorldNetDaily

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

Joseph Farah, the publisher of the right-wing news blog WorldNetDaily, blasts the FBI for issuing its “Project Megiddo” report, which warns of possible domestic terror activities centering on the transition into the “new millennium” at year’s end (see October 20, 1999). Farah calls the report “more than slanderous, bigoted, and inciteful,” and accuses the FBI of “set[ting] up a system of self-fulfilling prophecies that permits the government to scapegoat groups of people who are enticed into committing illegal acts or conspiring about them by agents provocateur.” Farah claims that his assertions are proven by his belief that the federal government carried out the Oklahoma City bombing (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995) to discredit the far right. “Remember this the next time you hear about a so-called ‘terrorist incident,’” Farah concludes. “And, tell your representatives and senators it’s time to rein in the mad bombers and provocateurs in our own government.” [WorldNetDaily, 12/9/1999]

Entity Tags: Joseph Farah, WorldNetDaily, Federal Bureau of Investigation

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

An investigative report commissioned by Charles Key (R-OK), a former Oklahoma legislator with ties to regional militia organizations, will conclude that the government’s investigation into the 1995 Oklahoma City bombing (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995) was riddled with omissions and errors. Key informs WorldNetDaily (WND), a conservative news Web site, of the upcoming report’s conclusions. Key helped convene a grand jury investigation in 1998 to look into questions surrounding the bombing; when the jury found no evidence of a larger conspiracy, as Key had hoped it would (see December 30, 1998), he denounced the jury’s findings and created the Oklahoma Bombing Investigation Committee, an independent body that conducted the investigation and wrote the report. Key says he hopes the report will help Americans finally “get to the truth” behind the bombing conspiracy. “The purpose of our report is to document the truth,” Key tells WND. “We, as so many others do, believe that facts regarding other perpetrators, prior knowledge, and the number of explosive devices used to damage the Murrah Building has been concealed.” Key says the committee found “substantial evidence” proving that federal law enforcement officials and court officials knew of the attack well beforehand, but either ignored those warnings or deliberately allowed the attack to go forward. One of those warnings came from a government informant, Carole Howe, whose credibility was questioned by her handlers at the Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms (BATF—see August 1994 - March 1995). Other warnings came from two informants affiliated with organizations in foreign countries, Key says. Four government agencies, including the BATF and the US Marshals, received a notification “to be on the alert for possible attacks against individuals, federal institutions, or the public at large.” Key also says that Federal Judge Wayne Alley, who originally handled the case against convicted bomber Timothy McVeigh (see June 2, 1997 and June 11-13, 1997), told a reporter that the day of the bombing he had been warned to be on the alert for a possible bombing. Key also says he has statements from five witnesses who claim that no BATF agents were in the building at the time of the attack (this is false; a BATF agent documented his experiences in trying to escape from the building; see 9:02 a.m. and After, April 19, 1995). Other witnesses have told Key that they saw bomb squad vehicles in downtown Oklahoma City before the bomb went off. Key says “over 70 witnesses” saw McVeigh “and one or more John Does” in the days before, and on the day of, the bombing. After the bombing, Key says, around 40 witnesses identified the now-infamous “John Doe No. 2” (see April 20, 1995, April 21, 1995, April 29, 1995, and June 14, 1995) as a man of Middle Eastern descent (see 10:00 a.m. April 19, 1995 and After). Federal authorities ignored those witnesses, Key claims. Key also says that several witnesses in the building told of a “second bomb” going off before (not after) McVeigh’s truck bomb exploded. (Claims that a second bomb went off after the truck bomb detonated have been disputed—see After 9:02 a.m. April 19, 1995 and 9:22 a.m. April 19, 1995). Some of the witnesses say that the first, smaller detonation drove them to hide under their desks just before the larger bomb detonated, thus giving them the chance to save themselves. Key says the committee obtained seismological evidence from what he calls an expert source that, he says, “supports the fact that there were multiple explosions” that morning. But, as was the case with other witnesses, the expert “was not allowed to testify at the federal trials,” the report says. And, Key says, witnesses claim to have actually seen a number of bombs in the building that morning, reports that caused rescue personnel to evacuate the building while people were still trapped inside (see 10:00 a.m. and After, April 19, 1995 and 10:28 a.m. April 19, 1995). The report questions the size of McVeigh’s bomb, which was estimated at a number of different sizes but was eventually concluded by government experts to be somewhere around 4,800 pounds; the report says that estimate is incorrect. The damage suffered by the Murrah Building could not have been caused by a bomb of that size, according to “experts” quoted by the report. Key also says that the government deliberately prevented evidence of others’ involvement in the bombing to be used in McVeigh’s and Nichols’s trials, and says that indictments against the two named those persons (this is false—see August 10, 1995). Key says allegations by Jayna Davis that Osama bin Laden masterminded the bomb conspiracy (see March 20, 2001) support the report’s contentions. The report contains other allegations, including possible involvement by federal law enforcement and court officials, FBI officials refusing to allow Federal Emergency Management Agency (FEMA) personnel to investigate the building, FBI officials refusing to run fingerprint checks of over 1,000 prints obtained in the investigation, what the report calls “blatant bias” exhibited towards “anyone asking questions or probing into facts,” and of breaking “[v]irtually all of the rules governing grand juries.” Key’s committee concludes that the Clinton administration “had prior knowledge of the bombing,” and that “McVeigh and Nichols did not act alone.” Key tells WND: “The final report represents years of extensive investigation and countless interviews. It contains information never reported before in any forum.” [WorldNetDaily, 5/4/2001]

Entity Tags: Timothy James McVeigh, Carole Howe, Charles R. Key, Oklahoma Bombing Investigation Committee, Federal Bureau of Investigation, Jayna Davis, Wayne E. Alley, WorldNetDaily

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

Political scientist Timothy Groseclose of UCLA and economist Jeffrey Milyo of the University of Missouri-Columbia release a study entitled “A Measure of Media Bias” that purports to document the “liberal bias” of the mainstream media. Unfortunately for Groseclose and Milyo’s conclusions, their measure of “bias” is found severely wanting, and they fail to mention the substantial body of scholarly work that challenges their theories. The study contains observations of 20 mainstream news outlets, including national newspapers, news magazines, and network and cable television news channels. [Groseclose and Milyo, 12/2004; MSNBC, 12/19/2005; Media Matters, 12/21/2005]
Previous Positions at Conservative Institutions - Groseclose and Milyo have previously received significant funding for their research from three prominent conservative think tanks: the American Enterprise Institute for Public Policy Research (AEI), the Heritage Foundation, and the Hoover Institution on War, Revolution, and Peace. Groseclose has served as a fellow of the Hoover Institution, while Milyo received a $40,500 grant from AEI. Both were named as fellows by the Heritage Foundation. The two authored an article for the conservative American Spectator in 1996.
Flawed Study - Groseclose and Milyo, according to their study, “measure media bias by estimating ideological scores for several major media outlets” based on the frequency with which various think tanks and advocacy organizations were cited approvingly by the media and by members of Congress over a 10-year period. In order to assess media “bias,” the authors assembled the ideological scores given to members of Congress by the liberal group Americans for Democratic Action; examined the floor speeches of selected members to catalog which think tanks and policy organizations were cited by those members; used those citations as the basis for an ideological score assigned to each think tank (organizations cited by liberal members were scored as more liberal, whereas organizations cited by conservative members were scored as more conservative); then performed a content analysis of newspapers and TV programs to catalog which think tanks and policy organizations were quoted. If a news organization quoted a think tank mentioned by conservative members of Congress, then it was said to have a conservative “bias.” The authors write: “As a simplified example, imagine that there were only two think tanks, and suppose that the New York Times cited the first think tank twice as often as the second. Our method asks: What is the estimated ADA score of a member of Congress who exhibits the same frequency (2:1) in his or her speeches? This is the score that our method would assign the New York Times.” The progressive media watchdog organization Media Matters will call the methodology “bizarre,” and will write: “If a member of Congress cites a think tank approvingly, and if that think tank is also cited by a news organization, then the news organization has a ‘bias’ making it an ideological mirror of the member of Congress who cited the think tank. This, as Groseclose and Milyo define it, is what constitutes ‘media bias.’” [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005] In December 2005, the parent company of the Wall Street Journal, Dow Jones and Co., will question the study’s validity, noting: “[I]ts measure of media bias consists entirely of counting the number of mentions of, or quotes from, various think tanks that the researchers determine to be ‘liberal’ or ‘conservative.‘… And if a think tank is explicitly labeled ‘liberal” or “conservative’ within a story to provide context to readers, that example doesn’t count at all. The researchers simply threw out such mentions.” [Poynter Online, 12/21/2005]
Classifying Organizations - Groseclose and Milyo assign “scores” to a variety of partisan and nonpartisan advocacy groups and think tanks. Some of these scores are problematic:
bullet The National Rifle Association (NRA), widely characterized as a strongly conservative organization, scores a 49.5 on a 100-point scale, classifying it as barely conservative;
bullet The RAND Corporation, a nonprofit research organization closely affiliated with the Defense Department, scores a 60.4, classifying it as strongly liberal;
bullet The Council on Foreign Relations, a nonpartisan political organization featuring both Republicans and Democrats on its board and headed by a former Bush administration official, scores a 60.2, classifying it as solidly liberal;
bullet The American Civil Liberties Union (ACLU), an organization consistently reviled by conservative pundits, scores a 49.8, classifying it as slightly conservative;
bullet The Center for Responsive Politics, a nonpartisan group that tracks political contributions, scores a 66.9, classifying it as highly liberal;
bullet The Center for Strategic and Budgetary Assessments, a defense policy think tank chaired by former Democratic House member Dave McCurdy, scores a 33.9, classifying it as more conservative than AEI and the hard-right National Taxpayers Union.
Lack of 'Balance' Indicates Bias in Study - According to Media Matters, Groseclose and Milyo classify news stories as exhibiting a partisan bias if they fail to balance a “liberal” group’s quote with a “conservative” group’s quote, regardless of the nature of the reporting. For example, the authors cite the National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), which they classify as staunchly liberal, as one of the organizations most often quoted without “balancing” quotes from conservative groups. Media Matters will write, “[B]ecause there are no pro-racism groups of any legitimacy (or on Groseclose and Milyo’s list), such stories will be coded as having a ‘liberal bias.’” In contrast, stories featured in the study that quote a spokesperson from the NRA are often “balanced” by quotes from a “liberal” organization, Handgun Control, Inc., though, as Media Matters will note, that organization renamed itself the Brady Campaign to Prevent Gun Violence in 2001, and Groseclose and Milyo do not include that name in their statistics, “therefore, it is impossible to determine from reading the study if Groseclose and Milyo’s score reflects post-2001 citations by legislators and the media of the group under its new name.” Moreover, because the study only assigns partisan weight to quotes from advocacy groups or think tanks, if a story cites a member of Congress as taking a position and contrasts that position with a quote from a think tank, that story, according to the authors, is “biased” in favor of the think tank’s position. Media Matters calls this practice “miscategorization.”
Assuming Reporter, News Outlet Bias - One of the most questionable practices in the study is the assumption that if a reporter quotes a source, that reporter—or his or her news outlet—must believe the opinions expressed by that source. Media Matters will write that “most, if not all, reporters across the ideological spectrum would find [that assumption] utterly ridiculous.” [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005] The Dow Jones statement will find, “By this logic, a mention of al-Qaeda in a story suggests the newspaper endorses its views, which is obviously not the case.” [Poynter Online, 12/21/2005] The authors say that only two mainstream news outlets, Fox News and the Washington Times, slant rightward. The study finds that Fox News’s coverage is quite moderate; in a 2005 interview on MSNBC, Milyo will say that Fox’s news coverage can be equated with the moderate Republicanism of Senator Olympia Snowe (R-ME), considered the most “liberal”-leaning Republican in Congress. [MSNBC, 12/19/2005]
Bias Findings at Odds with History - The study makes some odd conclusions about liberal bias: for example, the Wall Street Journal, whose op-ed page has long avowed itself as a champion of conservative thought, is characterized by the study as having more “liberal bias” than any news outlet surveyed. The authors claim that they studied only news reporting and not editorial writings, but as Media Matters will note, “the Journal is respected on both the right and the left, and it would be shocking to hear even the most rabid right-winger assert that the Journal is America’s most liberal news outlet.” [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005]
Methodology Flawed - In December 2005, a spokesman for Dow Jones will call the study “logically suspect and simply baffling.” The statement will note that Groseclose and Milyo only studied four months of Journal reporting, from 2002, while they studied 12 years of CBS News reporting, 11 years of National Public Radio reporting, eight years of reporting from US News and World Report, and two years of reporting from Time Magazine. The Washington Post and Washington Times were also only studied for brief periods. “Yet the researchers provide those findings the same weight as all the others, without bothering to explain that in any meaningful way to the study’s readers,” the statement will note. It will conclude, “Suffice it to say that ‘research’ of this variety would be unlikely to warrant a mention at all in any Wall Street Journal story” (see December 21, 2005).
Failure to Mention Other Studies - The authors fail to mention a large number of previous studies of “media bias.” They do, however, cite three studies that, according to Media Matters, are as “questionable” as this particular study. One assumed that since conservatives say in surveys that the media is biased, then that bias unquestionably exists. The second assumed that news magazines that sold more subscriptions in geographic areas weighted towards Democratic voters were biased in favor of Democrats. The third is an AEI study whose statistics and methodologies were found to be deeply flawed. Groseclose and Milyo ignore one of the most rigorous and exhaustive studies in recent years, a 2000 analysis by the International Communication Association, which found that newspapers and news magazines exhibited little measurable bias, and television network news broadcasts exhibited measurable but relatively insubstantial bias. That study included 59 other studies, all of which go unmentioned in the Groseclose-Milyo study.
Conservative Bibliography - Media Matters will write that the authors seem almost unaware that other studies of media bias exist. The study’s bibliography is heavily freighted with citations from conservative media critics such as Brent Bozell (founder of the Media Research Center) and Reed Irvine (the late founder of Accuracy in Media). The bibliography also cites an article from the hard-right Internet publication WorldNetDaily. It does not cite any entries from dozens of well-known scholarly journals of communication and media studies, most of which have examined the topic of media bias in their pages. [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005]

Retired Army General Paul Vallely, a military analyst employed by Fox News (see Early 2002 and Beyond, Late September 2003, April 14-16, 2006, and April 18, 2006), says that former ambassador Joseph Wilson revealed his wife’s status as a CIA official over a year before she was exposed by conservative columnist Robert Novak (see July 14, 2003). Vallely’s claims are published by WorldNetDaily (WND), an online conservative news site, after Vallely makes the claims on an ABC Radio talk show hosted by conservative commentator and blogger John Batchelor. Fox News has described Vallely as an expert on psychological warfare (see April 21, 2003). Vallely says Wilson openly discussed his wife, Valerie Plame Wilson, as a CIA official between three and five times in 2002, while the two waited to appear on various Fox News broadcasts. Both Vallely and Wilson served as analysts for Fox News during the US’s run-up to the March 2003 invasion of Iraq. Vallely says the first time Wilson discussed his wife’s CIA status was in the spring of 2002. “He was rather open about his wife working at the CIA,” Vallely says. “He was a total self promoter,” Vallely continues. “I don’t know if it was out of insecurity, to make him feel important, but he’s created so much turmoil, he needs to be investigated and put under oath.” Vallely also says that several acquaintances of his at the CIA have said Wilson routinely introduced his wife as a CIA official at Washington cocktail parties and social events. “That was pretty common knowledge,” he says. “She’s been out there on the Washington scene many years.” If she were a covert agent, Valley says (see Fall 1992 - 1996), “he would not have paraded her around as he did.” Vallely concludes, “This whole thing has become the biggest non-story I know, and all created by Joe Wilson.” Conservative lawyer Victoria Toensing agrees that Plame Wilson is most likely not a covert agent for the agency. WND does not report Wilson’s response to Vallely’s charges, and in several critical references to a Vanity Fair interview given by the Wilsons (see January 2004) the blog misidentifies the date of the interview publication as 2005, not 2004. [WorldNetDaily, 11/5/2005]
CIA Confirmed Plame Wilson's Covert Status - The CIA has repeatedly confirmed Plame Wilson as a covert official, and many observers both inside and outside the agency have noted the extensive damage caused by her exposure (see Before September 16, 2003, October 3, 2003, October 11, 2003, October 22-24, 2003, October 23-24, 2003, and February 13, 2006).
Fox News, Conservative Blogs Report Claims - Three days after Vallely’s claims appear on WND, Fox News reports Vallely’s statements. [Fox News, 11/8/2005] And a day after the WND article, Batchelor announces on prominent conservative blog RedState that another analyst will confirm Vallely’s claims. Batchelor says that on November 7, Vallely and retired Air Force General Thomas McInerney will “repeat and expand upon Vallely’s memory that Joe Wilson more than once in 2002 in the green room at Fox New Channel in Washington, DC, boasted about his wife the ‘CIA desk officer.’ McInerney has the same memory and more, since both he and Vallely were on FNC between 150 and 200 times in 2002 each.” [John Batchelor, 11/6/2005]
Wilson Demands Retraction, Counters Claim - Wilson’s attorney, Christopher Wolf, e-mails both Vallely and WND demanding that they retract Vallely’s statements, writing that “the claim that Ambassador Wilson revealed to you or to anyone that his wife worked for the CIA is patently false.” In the e-mail, Wolf includes a message Wilson sent him: “This is slanderous. I never appeared on [TV] before at least July 2002 and only saw him maybe twice in the green room at Fox. Vallely is a retired general and this is a bald faced lie. Can we sue? This is not he said/he said, since I never laid eyes on him till several months after he alleges I spoke to him about my wife.”
Vallely Modifies Original Claim, Others Refuse to Confirm - Progressive media watchdog organization Media Matters notes that in subsequent days, Vallely modifies his original claims, backing down to claim that Wilson revealed his wife’s CIA status on “only one occasion,” which “probably was in that summer, early fall” of 2002. And promises that two other military analysts, retired generals McInerney and Barry McCaffrey, will back up his claims go unfulfilled, as neither is willing to publicly state that Wilson ever spoke to them about his wife. Vallely later says he has not spoken to the FBI about his claims, and tells conservative talk show host Sean Hannity that he waited two years to make the claims because “I figured Joe Wilson would self-destruct at some point in time.” He tells Hannity that he has been “upset” by Wilson’s opposition to the Bush administration’s strategy in Iraq. [Media Matters, 11/9/2005] Batchelor’s promise that fellow conservative commentator Victor Davis Hansen will also confirm the claim also goes unfulfilled. [John Batchelor, 11/6/2005] WND notes, “But contrary to a report, Hanson said Wilson did not disclose his wife’s CIA employment” during their conversations. [WorldNetDaily, 11/8/2005]
Fox News Schedule Shows Vallely, Wilson Never Appeared Together - Progressive blogger John Amato and former CIA agent Larry Johnson pore through the Fox News schedule for the time period Vallely cites—the spring of 2002—and find that Vallely and Wilson never appeared together during that time. Johnson writes: “They were never in the studio on the same day, much less the same program. Vallely is lying or maybe having a senior moment.” [John Amato, 11/7/2005]

Entity Tags: Sean Hannity, Robert Novak, Thomas G. McInerney, WorldNetDaily, Victoria Toensing, RedState (.com), Victor Davis Hansen, Paul Vallely, Valerie Plame Wilson, Larry C. Johnson, Barry McCaffrey, Christopher Wolf, Central Intelligence Agency, Fox News, John Amato, Joseph C. Wilson, Media Matters, John Batchelor

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Philip J. Berg.Philip J. Berg. [Source: Qui Non Negat, Fatetur (.com)]Attorney Philip J. Berg, whose lawsuit challenging Senator Barack Obama (D-IL)‘s citizenship was thrown out of a Pennsylvania court (see August 21-24, 2008), claims that because Obama never personally responded to his lawsuit, Obama is thusly “admitt[ing]” to the lawsuit’s allegations. Berg charged that Obama was not born in the United States (see June 13, 2008, June 27, 2008, and August 21, 2008), but in Mombasa, Kenya. Berg cites Rule 36 of the Federal Rules of Civil Procedure, which states that unless the accused party provides a written answer or objection to charges within 30 days, the accused legally admits the matter. Obama, through his campaign lawyers, filed motions to dismiss the lawsuit and did not directly answer the charges in it. Therefore, Berg says Obama has legally admitted he is not a natural-born citizen. Berg is asking the court to formally declare Obama’s admission and for the Democratic National Committee (DNC) to name someone else as its presidential candidate. To a reporter with the conservative news blog WorldNetDaily, Berg says: “Obama and the DNC ‘admitted,’ by way of failure to timely respond to requests for admissions, all of the numerous specific requests in the federal lawsuit. Obama is ‘not qualified’ to be president and therefore Obama must immediately withdraw his candidacy for president and the DNC shall substitute a qualified candidate.” Obama’s campaign has said that lawsuits such as Berg’s (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), are not actually about Obama’s birth certificate, but instead are “about manipulating people into thinking Barack is not an American citizen.” Obama’s campaign has issued a number of documents and assertions that prove Obama’s citizenship, as have several non-partisan fact-checking organizations. Berg has offered to drop his lawsuit if Obama will prove his citizenship to Berg’s satisfaction. Berg tells a conservative blogger: “It all comes down to the fact that there’s nothing from the other side. The admissions are there. By not filing the answers or objections, the defense has admitted everything. He admits he was born in Kenya. He admits he was adopted in Indonesia. He admits that the documentation posted online is a phony. And he admits that he is constitutionally ineligible to serve as president of the United States.” [WorldNetDaily, 10/21/2008] Joseph Sandler, a lawyer who filed one of the motions to dismiss on behalf of Obama, says Berg’s contention is erroneous. He goes on to explain why claims like these are never challenged or explained by defending lawyers: “When you file a motion to dismiss, to try to get the case thrown out before any factual inquiry is made, the facts that the plaintiffs put into their complaint are assumed to be true. You have to show that even if the facts were true, they don’t have a case.” [Washington Independent, 7/24/2009]

Entity Tags: WorldNetDaily, Democratic National Committee, Barack Obama, Joseph Sandler, Philip J. Berg

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, conservative radio host Michael Savage tells his audience that President-elect Barack Obama’s grandmother “suspiciously died virtually the night before the election,” in an apparent attempt to question Obama’s pre-election trip to Hawaii. Obama visited his grandmother in late October, shortly before her death on November 3. Savage ties in his questions about Obama’s grandmother and her “suspicious death” to discredited claims that Obama has been unable to verify his US citizenship. Savage tells his listeners: “Well, we don’t even know where Obama was born. His grandmother died the night before the election. There’s a lot of questions around this character that the media won’t answer. Let’s start with what country he’s from. Why was the birth certificate never produced? Why in the world did he take time off from the campaign to visit the grandmother who then suddenly and suspiciously died virtually the night before the election? Tell me about that.” Savage and other conservative commentators have suggested that Obama went to Hawaii, not to visit his gravely ill grandmother, but to address charges that his birth certificate is not valid. [Media Matters, 11/14/2008] Savage is one of a number of conservative radio hosts to spread false rumors about Obama’s birth certificate (see October 8-10, 2008). Obama produced a copy of his birth certificate months before (see June 13, 2008). A number of organizations have verified that Obama’s birth certificate is valid and authentic (see June 27, 2008 and August 21, 2008), as have Hawaii Health Department officials (see October 30, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; WorldNetDaily, 8/23/2008; FactCheck (.org), 11/1/2008] According to Talkers Magazine, Savage is third in talk-radio listenership across the US, behind fellow conservatives Rush Limbaugh and Sean Hannity. [Media Matters, 11/14/2008]

Entity Tags: WorldNetDaily, Talkers Magazine, Media Matters, Michael Savage, Rush Limbaugh, Barack Obama, FactCheck (.org), Sean Hannity

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Salon columnist Alex Koppelman explores the widening sets of claims that purport to prove President Barack Obama is not a US citizen—the heart of the so-called “birther” conspiracy theory. The Obama campaign long ago produced a valid birth certificate that allowed Obama to run legitimately as a presidential candidate (see June 13, 2008), Obama’s mother Ann Dunham has also affirmed her son’s citizenship, and Hawaiian officials have confirmed that Obama was indeed born in a hospital in Honolulu (see October 30, 2008). However, some on the right continue to promulgate the tale of Obama’s supposed Kenyan citizenship, or Indonesian citizenship, or British citizenship. The Chigago Tribune recently ran a paid advertisement questioning Obama’s citizenship (see December 3, 2008). Conservative news and opinion blogs such as WorldNetDaily run stories on a near-daily basis challenging Obama’s citizenship, or producing hoax “birth certificates” that “prove” Obama was born in Mombasa, Kenya, or other locales (see July 20, 2008). Plaintiffs have filed lawsuits challenging Obama’s citizenship in a number of state courts, all of which have been rejected (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and a similar case goes up for review in the Supreme Court (that case also challenges Republican presidential contender John McCain’s citizenship, as McCain was born in the former Panama Canal Zone to parents serving in the US military, another legitimate way of securing citizenship—see March 14 - July 24, 2008 and August 21-24, 2008). Michael Shermer, publisher of Skeptic Magazine and a columnist for Scientific American, notes that some people will never let go of the idea that Obama is not a citizen, no matter what level of proof is provided. “There’s no amount of evidence or data that will change somebody’s mind,” he says. “The more data you present a person, the more they doubt it.… Once you’re committed, especially behaviorally committed or financially committed, the more impossible it becomes to change your mind.” Any inconvenient facts are irrelevant, he says. Chip Berlet, a senior analyst with Political Research Associates, agrees. People who believe in a conspiracy theory “develop a selective perception, their mind refuses to accept contrary evidence,” Berlet says. “As soon as you criticize a conspiracy theory, you become part of the conspiracy.” Social psychologist Evan Harrington adds: “One of the tendencies of the conspiracy notion, the whole appeal, is that a lot of the information the believer has is secret or special. The real evidence is out there, [and] you can give them all this evidence, but they’ll have convenient ways to discredit [it].” Koppelman notes that during the presidential election, so-called “birthers” said that they would drop their claims if only Obama would release the “long form” of his birth certificate, even though to do so would be to violate Hawaii’s privacy laws, which keep all such documents under lock and key. During the campaign, Dr. Chiyome Fukino, the director of Hawaii’s Department of Health, released a statement saying she had verified that the state has the original birth certificate on record (see October 30, 2008), and that Obama’s Hawaiian birth is a matter of state record. Experts with the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, part of the FactCheck (.org) organization, have examined the certificate and verified its authenticity (see August 21, 2008), as has PolitiFact (see June 27, 2008). Koppelmann notes that the conspiracy theory has grown to the point where talk-show hosts such as Rush Limbaugh and Michael Savage have suggested that Obama used the occasion of his grandmother’s death to go to Hawaii to alter the record (see November 10, 2008). Koppelman notes that many who align themselves with the “birther” movement are well-known conspiratorists. Author Jerome Corsi, who attacked Obama’s citizenship in a pre-election book (see August 1, 2008 and After), has spoken of “secret government plans” to form a “North American Union” with Canada and Mexico. Philip Berg, who filed the lawsuit that had until now drawn the most public attention, asserts that the 9/11 attacks were staged by the US government (so-called “trutherism”). Another critic, Andy Martin, who seems to be the source of the rumor that Obama is a Muslim and is a strong “birther” proponent, was denied an Illinois law license on the grounds that he was mentally unfit to practice law (see October 17-22, 2008). Robert Schulz, who ran the Tribune ads, is a well-known tax protester and anti-government rhetorician. [Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: Rush Limbaugh, Robert L. Schulz, WorldNetDaily, Philip J. Berg, PolitiFact (.org ), Michael Savage, Barack Obama, Chicago Tribune, Anthony Robert Martin-Trigona, Alex Koppelman, Ann Dunham, Chip Berlet, Chiyome Fukino, Evan Harrington, John McCain, Jerome Corsi, FactCheck (.org), Michael Shermer

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Self-described “martial arts master, actor, and political activist” Chuck Norris adds his voice to the call by some right-wing leaders for armed insurrection against the Obama administration. Norris and others are calling for open rebellion, and for the military to refuse orders from their commander in chief. Norris claims that thousands of right-wing “cell groups” have organized and are ready to launch what he calls a “second American Revolution.” Days before, he jokingly told radio host Glenn Beck that he was ready to “run for president of Texas” after Texas secedes from the US (see March 3, 2009). In an article for the conservative Web publication WorldNetDaily, Norris makes the same claim in a far more serious tone: according to Norris, Texas was never formally a part of the US, and Texas will be the first of many states to secede from the union. The need for him to run for president of Texas “may be a reality sooner than we think,” he writes. “If not me, someone someday may again be running for president of the Lone Star state, if the state of the union continues to turn into the enemy of the state.” He justifies his call for another revolution—essentially overthrowing the federal government and replacing it with one more to his liking—by writing, “[W]e’ve bastardized the First Amendment, reinterpreted America’s religious history, and secularized our society until we ooze skepticism and circumvent religion on every level of public and private life.” He asks: “How much more will Americans take? When will enough be enough? And, when that time comes, will our leaders finally listen or will history need to record a second American Revolution? We the people have the authority according to America’s Declaration of Independence, which states: That whenever any form of government becomes destructive of these ends, it is the right of the people to alter or to abolish it, and to institute new government.” Norris has joined Beck’s nascent anti-government movement, “We Surround Them,” and writes, “Thousands of cell groups will be united around the country in solidarity over the concerns for our nation” when the group meets during a live telecast and series of “meetups” on March 13. Norris closes with the words of former Texas president Sam Houston, “We view ourselves on the eve of battle,” and finishes with a plug for his latest martial arts event in Houston, “Showdown in H-Town.” [Charlotte Examiner, 3/9/2009; WorldNetDaily, 3/9/2009] According to the website of “We Surround Them,” as of March 10, less than 30 sites have agreed to host meetings, a figure somewhat lower than the “thousands” Norris claims. The national unveiling of “We Surround Them” will take place on Fox News. [Charlotte Examiner, 3/10/2009]

Entity Tags: Glenn Beck, WorldNetDaily, Chuck Norris

Timeline Tags: Domestic Propaganda, US Domestic Terrorism

One of the billboards erected by WorldNetDaily.One of the billboards erected by WorldNetDaily. [Source: WorldNetDaily]The conservative news blog WorldNetDaily (WND), which has been at the forefront of the “birther” movement challenging President Obama’s citizenship (see August 1, 2008 and After, October 21, 2008, October 24, 2008, November 12, 2008 and After, and December 5, 2008), begins erecting billboards asking “Where’s the Birth Certificate?” Joseph Farah, editor and chief executive officer of WND, calls the billboard initiative “the truth and transparency campaign.” The first, a digital electronic billboard, is displayed along Highway 165 in Ball, Louisiana, and two more standard billboards are being prepared for display in Los Angeles and Pennsylvania. Farah says the “national [billboard] campaign is going to be big and long-lasting,” and uses WND to solicit donations for more billboards. Farah says he and the WND staff deliberately chose not to name Obama in the billboards: “There are several reasons we chose the message, ‘Where’s the birth certificate?’ There is only one birth certificate controversy in this country today—despite the near-total absence of this issue from coverage in the non-WND media. This is a grass-roots issue that resonates around the country, as our own online petition with nearly 400,000 signers suggests. In addition, I like the simplicity of the message. I like the fact that the message will cause some people to ask themselves or others about the meaning of the message. It will stir curiosity. It will create a buzz. I’m assuming when these billboards are springing up all over the country, it might even make some in the news media curious. And there’s one more factor that persuaded me this was the way to go. Come 2012, campaign laws will pose restrictions on political advertising mentioning the names of presidential candidates. This one clearly doesn’t. I would like to see the federal government make the case that this is somehow a political ad.” Farah blames “timid elected officials in Washington, corrupt judges around the country, and a news media that show a stunning lack of curiosity about the most basic facts of Obama’s background—especially how it relates to constitutional eligibility for the highest office in the land” for failing to investigate the “birther” controversy. Obama released his birth certificate in 2008 (see June 13, 2008), and since then it has been validated by multiple governmental and independent sources (see June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, and October 30, 2008). Farah, however, is not convinced, and believes the birth certificate “controversy” is part of a larger, sinister scheme by the Obama administration: “As Obama transforms this country from self-governing constitutional republic to one governed by a central ruling elite, the simple fact remains that no controlling legal authority has established that he is indeed a ‘natural born citizen’ as the Constitution requires,” he says. “Obama’s promises of transparency have become a bad joke as he continues to hide simple, innocuous documents like his birth certificate and his student records.” Farah says WND is operating as an “independent watchdog on government” by launching the billboard campaign, and not acting as a partisan organization. “I wish such a campaign were not absolutely necessary,” he says. “I wish there were checks and balances in our political and electoral systems to ensure that constitutional eligibility of presidential candidates was established before politicians could assume the highest office in the land. I wish my colleagues in the news media believed the Constitution really means what it says and pressed this issue as hard as we have pressed it at WND. I wish radio talk show hosts were bold enough to ask this question. But wishing is not enough. It’s time to raise the visibility of this issue vital to the rule of law in America. I ask everyone to pitch in and help WND make a simple yet profound statement: The Constitution still matters.” [WorldNetDaily, 5/20/2009] In November 2010, WND will erect a “birth certificate” billboard along Highway 93 near Kingman, Arizona, the small town in which Oklahoma City bomber Timothy McVeigh planned the destruction of the Murrah Federal Building (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995). Other billboards will be erected in Pennsylvania, Texas, Alabama, and Delaware. [WorldNetDaily, 11/8/2010]

Entity Tags: Joseph Farah, Barack Obama, Timothy James McVeigh, WorldNetDaily

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Lester Kinsolving, in a photo taken during a 2007 Christmas celebration at the White House.Lester Kinsolving, in a photo taken during a 2007 Christmas celebration at the White House. [Source: Houston Chronicle]Journalist Lester Kinsolving, representing the conservative news blog WorldNetDaily (WND), asks White House press secretary Robert Gibbs about President Obama’s birth certificate. Obama has been hounded for well over a year with questions concerning his heritage and his citizenship. Kinsolving begins by asking: “One question concerning what the president said in his speech on Thursday, and I quote: ‘I ran for president promising transparency, and I meant what I said. This is why, whenever possible, we will make information available to the American people so they can make informed judgments and hold us accountable.’ End of quote. Do you remember that statement?” Gibbs responds, “I can confirm he said that.” Kinsolving says: “Good. In consideration of this very good promise of transparency, why can’t the president respond to the petitioned requests of 400,000 American citizens by releasing a certified copy of his long form birth certificate listing hospital and physician?” Kinsolving is referring to an online petition hosted by WND that, the site claims, has over 400,000 signatures asking for Obama’s “true” birth certificate. Gibbs tells Kinsolving that the certificate “is on the Internet, Lester” (see June 13, 2008). Kinsolving responds, “No, no, no—the long form listing his hospital and physician” (see July 1, 2009). Kinsolving is referring to the “long form” birth certificate that is by Hawaiian law kept in state vaults; only “short form” certificates are given to individuals and/or family members. Gibbs replies: “Lester.… This question in many ways continues to astound me. The state of Hawaii provided a copy, with a seal, of the president’s birth (see June 27, 2008 and August 21, 2008). I know there are apparently at least 400,000 people that continue to doubt the existence of and the certification by the state of Hawaii of the president’s birth there, but it’s on the Internet because we put it on the Internet for each of those 400,000 to download. I certainly hope by the fourth year of our administration that we’ll have dealt with this burgeoning birth controversy.” WND will respond to Gibbs’s statement by taking out an ad in the conservative publication Human Events calling Gibbs “arrogant… factually incorrect,” and a liar, and accuses other journalists in the White House press corp, “members of the liberal elitist media,” of “openly laugh[ing]” at Kinsolving’s line of inquiry. PolitiFact researcher Robert Fairley will confirm that journalists could indeed be heard “chuckling” at Kinsolving’s questions. [St. Petersburg Times, 6/17/2009; St. Petersburg Times, 7/1/2009]

Entity Tags: Barack Obama, Lester Kinsolving, PolitiFact (.org ), Robert Gibbs, Human Events, WorldNetDaily, Robert Fairley

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital.The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital. [Source: Snopes (.com)]California attorney Orly Taitz posts an image of what she says is President Obama’s “true” birth certificate, this one issued in Kenya (see June 13, 2008). Taitz then files a motion in federal court to prove its authenticity. The conservative news blog WorldNetDaily (WND) quickly publishes an article repeating Taitz’s claim. WND notes that the Kenyan document lists Obama’s parents as “Barack Hussein Obama and Stanley Ann Obama, formerly Stanley Ann Dunham.” The birth date is August 4, 1961, and the hospital of birth is Coast General Hospital in Mombasa, Kenya. The document lists no attending doctor. It does list the signature of the deputy registrar of Coast Province, Joshua Simon Oduya. According to the document, it was issued as a certified copy of the original in February 1964. WND claims that it has compared the Taitz document to other Kenyan birth certificates, and, it concludes, “the form of the documents appear to be identical.” WND admits that other fraudulent Kenyan birth certificates have recently been posted on the Internet, but, it says, “[t]he new document released by Taitz bears none of the obvious traits of a hoax.” Critics note that the Taitz document was certified as being issued by the Republic of Kenya on February 17, 1964, though the Republic of Kenya did not come into existence until December 1964. However, WND says, “Kenya’s official independence was in 1963, and any number of labels could have been applied to government documents during that time period.” According to WND, Taitz says she received the document “from an anonymous source who doesn’t want his name known because ‘he’s afraid for his life.’” Taitz’s court filing, in the US District Court for the Central District of California, requests the purported evidence of Obama’s birth—both the alleged birth certificate and foreign records not yet obtained—be preserved from destruction, asks for permission to legally request documents from Kenya, and seeks a subpoena for deposition from Secretary of State Hillary Clinton. Taitz tells WND: “I filed the motion with the court asking for expedited discovery, which would allow me to start subpoenas and depositions even before Obama and the government responds. I am asking the judge to give me the power to subpoena the documents from the Kenyan embassy and to require a deposition from Hillary Clinton so they will be forced to authenticate [the birth certificate]. I’m forcing the issue, where Obama will have to respond.… Before, they said, ‘You don’t have anything backing your claims.’ Now I have something. In fact, I have posted on the Internet more than Obama has (see June 13, 2008). My birth certificate actually has signatures.” Taitz says she plans to file more documents with the court in the following days. [St. Petersburg Times, 8/2/2009; WorldNetDaily, 8/2/2009]
Forgery - PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, asks for clarification from Salim Lone, the spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Lone says via email: “It’s a forgery. Kenya only became a republic in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not needed.” Blogger Steve Eddy then finds a nearly-identical document on the Internet using Google Search, posted on a genealogy Web site by an Australian, David Jeffrey Bomford. Eddy compares the two and, according to PolitiFact: “Same format. Same book and page number in the birth registry. Some of the officials’ last names were even the same.” Eddy tells PolitiFact, “At that point, it was pretty obvious the Kenyan one was a fake, that someone had used this real one from Australia to make their version.” An ABC affiliate in Australia asks Bomford, a public service clerk in Adelaide, about the controversy, and Bomford replies: “That is ridiculous. Little old person in Adelaide, the president of the United States. I don’t know whether to laugh about it or not, be worried about it.” Bomford says he had nothing to do with the hoax. “It’s little old me and my mum and everything else up there,” he says. The birth certificate he posted online is his own, he says. “Oh, I definitely confirm that the birth certificate was mine. That was quite easy to see—my address, even the style of the birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify that it’s mine.… It’s definitely a copy of my certificate. It’s so laughable it’s ridiculous.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009] The Washington Independent’s David Weigel notes , “The image is part of the extremely ill-informed conspiracy theory that Obama was born in Mombasa—conveniently, one of the more Muslim parts of the country.” The Obama family lives in an entirely different part of Kenya, over a thousand miles from Mombasa. Moreover, at the time of Obama’s birth, Mombasa was not a part of Kenya, but part of Zanzibar. [Washington Independent, 8/3/2009]
Rebuttal - Taitz posts on her Web site that Bomford’s certificate, not her own, is the fake, and says Bomford or someone else altered that certificate from the “original” Obama certificate to discredit her. Eddy says of Taitz’s claim, “There’s no reasoning with some of these people.” A blogger from “Obama Not Qualified” writes a long screed detailing his or her belief that the Taitz document is real, though noting his or her belief that the photo Taitz originally posted may not be real, and giving a step-by-step walkthrough of how to create a falsified document. PolitiFact receives a response from Val Edyvean, registrar of births, deaths and marriages for South Australia, saying: “It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate onto a family history Web site and that the format was used by others to ‘create’ a document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama. As the South Australian man has now removed this image, and the date of his birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do not intend to add to speculation by commenting on details of either that certificate or any aspects of it.” [Obama Not Qualified, 2008; St. Petersburg Times, 8/2/2009]
Conclusion - WND publisher Joseph Farah publishes a column expressing his feeling that the Taitz certificate is “probably” a forgery, and claims that WND never made any assertion of its validity. (Farah also says that the State of Hawaii has “steadfastly refused” to state that the birth certificate posted by the Obama campaign in 2008 is valid, a false statement—see October 30, 2008 and July 28, 2009). “The Kenyan document could be real. I haven’t seen a single disqualifying error pointed out in the last 24 hours. But I still strongly suspect it is not,” he writes. Instead, he says, WND posted the certificate and the accompanying article so that it could be fact-checked. He then claims that Obama has “hidden” his real birth certificate and “virtually every other meaningful document in his life” from public scrutiny. [WorldNetDaily, 8/4/2009] PolitiFact concludes that the Taitz certificate “is a fake.” However, “we have no delusions this changes anyone’s mind in the birther movement.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009]

Entity Tags: Steve Eddy, US District Court for the Central District of California, WorldNetDaily, Salim Lone, Val Edyvean, Orly Taitz, David Jeffrey Bomford, David Weigel, Barack Obama, PolitiFact (.org ), Joseph Farah, Joshua Simon Oduya, Hillary Clinton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Van Jones.Van Jones. [Source: Politico]White House official Van Jones, the Obama administration’s special advisor for environmental jobs, resigns after a barrage of criticism from conservative critics and Republican officials. Jones is an author, community organizer, and “green jobs” expert from the San Francisco area; before his resignation, he was in charge of a small White House program advocating for jobs in energy-efficient industries. Indications are that Jones was asked by White House officials to resign, in part because administration officials wanted to “move beyond” the criticism of him as Obama prepares to address Congress on the subject of health care reform (see September 9, 2009). In 2004, Jones signed a petition asking for an investigation into whether the Bush administration had allowed the 9/11 terrorist attacks in order to provide a pretext for war in the Middle East, though he has always said he does not support the so-called “truther” movement that features allegations of Bush officials’ involvement in the 9/11 attacks. Shortly before joining the administration, Jones used the term “_ssholes” to characterize Republicans. He is a public supporter of Mumia Abu-Jamal, convicted of murdering a Philadelphia police officer. Conservatives have termed him a “radical Communist” for his affiliation with some left-wing protest movements. The New York Times calls the controversy around Jones a “significant distraction” to Obama’s health care agenda. Critics have attacked Jones specifically as well as administration officials such as him, sometimes called “czars,” who are appointed to positions of some influence in the White House without having to be approved by Congress. White House officials say that they were unaware of Jones’s more controversial statements and positions because his position was not considered senior enough to warrant complete vetting. Press secretary Robert Gibbs says that Obama does not endorse Jones’s views and did not hesitate to accept his resignation: “Well, what Van Jones decided was that the agenda of this president was bigger than any one individual. The president thanks Van Jones for his service in the first eight months, helping to coordinate renewable energy jobs and lay the foundation for our future economic growth.” [New York Times, 9/6/2009; Politico, 9/7/2009] The online news site Politico writes: “Jones’ departure from the position is the first real scalp claimed by the Republican right, which stoked much of the criticism of Jones.… Jones’ controversial statements fit snugly into the narrative woven by some conservative critics of Obama as a dangerous leftist, a critique that goes back to the campaign and was based as much on his past work as a community organizer and associations with the likes of the Rev. Jeremiah Wright and William Ayers as on his policies. Jones’ roots in radical politics, and a spate of newly surfaced links Saturday documenting his advocacy for convicted cop killer and former Black Panther Mumia Abu Jamal—a death row prisoner who many in the activist left view as an unjustly convicted political prisoner—threatened to play into that narrative.” [Politico, 9/7/2009] One of Jones’s loudest critics was Fox News’s Glenn Beck, who has repeatedly targeted Jones on his show since July 2009. Beck regularly calls Jones a “Communist-anarchist radical.” Some speculate that Beck began attacking Jones because an organization co-founded by Jones, Color of Change, began a movement to force Beck’s resignation after Beck called Obama a “racist” (see July 28-29, 2009). The influential conservative news blog World Net Daily (WND) has attacked Jones since at least April 2009, calling him “an admitted radical communist and black nationalist leader” who “sees [the] environment as [a] racial issue.” Beck has used much of WND’s rhetoric in his attacks on Jones. [WorldNetDaily, 4/12/2009; Washington Independent, 9/4/2009; New York Times, 9/6/2009] In recent days, Representative Mike Pence (R-IN) called on Jones to resign, and Senator Christopher “Kit” Bond (R-MO) called for an investigation into Jones’s appointment, labeling Jones as “erratic and unstable” in a letter to Senator Bernie Sanders (I-VT), the chairman of the Green Jobs and New Economy Subcommittee. Former Democratic National Committee chairman Howard Dean defends Jones, saying he was being penalized for not realizing what the petition he signed in 2004 was: “This guy’s a Yale-educated lawyer. He’s a best-selling author about his specialty. I think he was brought down, and I think it’s too bad. Washington’s a tough place that way, and I think it’s a loss for the country.” In his resignation letter, Jones writes: “On the eve of historic fights for health care and clean energy, opponents of reform have mounted a vicious smear campaign against me. They are using lies and distortions to distract and divide.” However, he writes, though many have advised him to stay and fight for his position: “I cannot in good conscience ask my colleagues to expend precious time and energy defending or explaining my past. We need all hands on deck, fighting for our future.” [New York Times, 9/6/2009; Politico, 9/7/2009]

Entity Tags: Barack Obama, Glenn Beck, Bush administration (43), Howard Dean, New York Times, Mike Pence, WorldNetDaily, Obama administration, Mumia Abu-Jamal, Politico, Van Jones, Robert Gibbs, Christopher (“Kit”) Bond

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Richard Mack speaks to a tea party rally in Post Falls, Idaho, in November 2009.Richard Mack speaks to a tea party rally in Post Falls, Idaho, in November 2009. [Source: Rajah Bose / New York Times]The New York Times publishes a large front-page story on America’s “tea party” movement. The report is written by staff reporter David Barstow, who researched the story for five months, first joining a bus tour by the Tea Party Express (see August 28, 2009) and then staying for the month of October in and around Spokane, Washington, to interview tea party members and others, such as white supremacist militia members, who have some affiliation with tea party organizations. The first person he mentions is a retiree named Pam Stout, who once worked for federal housing programs and is now aghast at the government’s handling of the economic crisis. She told Barstow that one day “she awoke to see Washington as a threat, a place where crisis is manipulated—even manufactured—by both parties to grab power.” She went to a tea party rally, then a meeting of the Sandpoint Tea Party Patriots, where she surprised herself by nominating herself for president. Under her leadership, the Sandpoint group joined a coalition, Friends for Liberty, that includes representatives from Glenn Beck’s 9/12 Project (see March 13, 2009 and After), the extremist, anti-Communist John Birch Society (JBS—see March 10, 1961 and December 2011), and the Oath Keepers (see March 9, 2009 and March 2010), a far-right militia organization. Stout told Barstow that her family worries that she has become enmeshed in a group of conspiracy theorists and ad hoc revolutionaries, but she said she has never felt more engaged. [New York Times, 2/15/2010; Columbia Journalism Review, 2/18/2010]
Increasing Tilt towards Anti-Government Militia Ideology - Barstow writes that many tea party members are like Stout, with an inclination to conservative anti-government politics, but also with a fear of eventual government tyranny that has driven them to join the movement. “These people are part of a significant undercurrent within the tea party movement that has less in common with the Republican Party than with the Patriot movement,” he writes, “a brand of politics historically associated with libertarians, militia groups, anti-immigration advocates, and those who argue for the abolition of the Federal Reserve. Urged on by conservative commentators, waves of newly minted activists are turning to once-obscure books and Web sites and discovering a set of ideas long dismissed as the preserve of conspiracy theorists, interviews conducted across the country over several months show.” Many tea partiers hold former President Bush and President Obama in equal contempt, holding them jointly responsible for deliberately undermining the Constitution and the free market system “for the benefit of a shadowy international network of wealthy elites” (see February 4-8, 2010). Coalition groups like Friends of Liberty are “forming hybrid entities of tea parties and groups rooted in the Patriot ethos. A fear of government tyranny is one of the most common ideological threads running through virtually all tea party organizations.”
Targeting Republicans as Well as Democrats - Barstow continues: “These coalitions are not content with simply making the Republican Party more conservative. They have a larger goal—a political reordering that would drastically shrink the federal government and sweep away not just Mr. Obama, but much of the Republican establishment, starting with Senator John McCain” and other Republicans whom they consider part of the “government conspiracy” to destroy democracy. While tea parties routinely target Democrats in elections, they are also targeting more moderate Republicans, especially those who support ideas or legislation that they feel is part of the “conspiracy.” Republicans who supported the government bailouts of large corporations are being targeted, as are those who support global warming legislation or who have shown any impetus to work with the White House or with Congressional Democrats (see January 29, 2010). Barstow notes that the tea party movement is anything but homogenous and rigidly organized: “It is an amorphous, factionalized uprising with no clear leadership and no centralized structure.” Some groups are “essentially appendages of the local Republican Party,” but many are not. However, many of the beliefs espoused by individual tea partiers tend to be reflected in most groups. Not all believe that Obama wants to impose a dictatorship, with or without McCain’s help, but many do. The frustration expressed by Stout in the economy and the government’s response to it is echoed throughout tea party groups in every state.
Turning to Radical Ideologies and Conspiracy Theorists - One of the tea partiers’ favorite thinkers is Fox News talk show host Glenn Beck (see March 29, 2009). Beck’s often-revisionist, often-inaccurate opinions led many tea partiers to read the Federalist Papers (or, more often, right-wing blogs about the Federalist Papers), conspiracist “exposes” of the Federal Reserve, and the novels of Ayn Rand and George Orwell. Online resources tailored for tea party organizations provide a wealth of what Barstow calls “radical critiques of Washington.” Two of the primary sites are ResistNet.com and InfoWars, both of which combine far-right ideology with a plethora of conspiracy theories covering everything from 9/11 and the Federal Reserve to the New World Order (see September 11, 1990). Some tea partiers are joining with militia groups, or forming their own, and making stockpiles of food, gold, and weaponry to prepare for the end of civilization. Many tea party leaders say they believe that a return to a strict adherence to constitutional law would solve most of the nation’s problems, but many of them espouse a radical view of the Constitution, such as that delineated by radical Constitutional revisionist W. Cleon Skousen (first popularized among the tea party community by Beck—see 1963). Many want to completely do away with Social Security, Medicare, Medicaid, the federal income tax, and most government agencies, all of which they say violate the Constitution. Some go even farther, advocating secession, states “nullfying” federal laws, and the formation of citizen militias. The tea parties in the Pacific Northwest, Barstow writes, have been shaped by influences such as libertarian Representative Ron Paul (R-TX) and by the sometimes-violent anti-government activism of northern Idaho (see Early 1970s, 1980-1982, 1983-1995, and February 15, 1995). The 1992 standoff at Ruby Ridge (see August 31, 1992), which occurred in nearby Idaho, is a touchstone for many tea partiers, just as it was for Oklahoma City bomber Timothy McVeigh (see August 21-31, 1992). Many, but not all, tea party members and groups embrace the “birther” conspiracy theory that Obama is not a natural American citizen. A favorite news blog, WorldNetDaily, routinely electrifies the movement by warning of new White House plans to build massive internment camps and stuff them with tea party members, or of plans to send waves of United Nations troops throughout the nation to confiscate Americans’ guns. ResistNet regularly warns that Obama is trying to convert Interpol, the international police organization, into his own personal police force, and advises tea partiers to “grab their guns.” Tea partiers like Mary Johnson of New Mexico points to the Bush-era wiretapping scandal as proof that the government can, and is, preparing to bring democracy to an end. As the groups’ fear and contempt for the federal government grows, Barstow writes, they turn more frequently to “fringe” groups such as white supremacist, anti-government militias. In Indiana, a militia coalition called Defenders of Liberty is networking with tea party groups and other “Patriot” organizations throughout the state. Darin Stevens, the leader of the Spokane 9/12 project, told Barstow that before tuning in to Beck’s show, he had paid almost no attention to politics. After the recession hit and his personal financial structure started to collapse, he began watching Beck. “I had no clue that my country was being taken from me,” he explains. He began the Spokane chapter of Beck’s 9/12 project, and was astounded that 110 people attended the first meeting. Stevens now belongs to the Oath Keepers as well as the 9/12 Project. Spokane tea partier Leah Southwell became a convert after stumbling on Paul’s speeches on YouTube. Southwell turned from being a successful Mary Kay makeup sales representative to being a self-described member of “the uprising.” Southwell, through Paul, is now fully supportive of the Patriot ideology, and holds as evident truth a number of conspiracy theories involving the Bilderberg Group, the Trilateral Commission, and the Council on Foreign Relations. “The more you know, the madder you are,” she told Barstow. “I mean when you finally learn what the Federal Reserve is!” Southwell is now a local official with the John Birch Society. She says that the affiliation between organizations like the JBS and the tea parties will continue to grow: “Most of these people [tea partiers] are just waking up.” Former car salesman Richard Mack, a longtime militia supporter who co-wrote Ruby Ridge survivor Randy Weaver’s memoirs, is a favorite speaker at tea party events. “People just do not trust any of this,” Mack told Barstow. “It’s not just the fringe people anymore. These are just ordinary people—teachers, bankers, housewives.”
Amorphous Structure - Local tea party groups often join, in one degree or another, one of several competing national tea party organizations such as ResistNet or the Tea Party Express, most of which are organized, staffed, and funded by conservative lobbying groups such as FreedomWorks (see February 16-17, 2009, February 19, 2009 and After, February 27, 2009, March 2, 2009, March 13, 2009 and After, April 14, 2009, and April 15, 2009) or Americans for Prosperity (see Late 2004, February 16-17, 2009, February 19, 2009 and After, and April 2009 and After). Some tea party groups have been joined by, or in some cases overrun by, other groups, from “birthers” to militias, supporters of Lyndon LaRouche, pro-gun groups, and the sovereign states movement. Many coalitions such as Friends of Liberty were formed in opposition to what leaders called the endless “hijack attempts” by state and county Republican Parties. Dann Selle of the Official Tea Party of Spokane told Barstow, “We had to stand our ground, I’ll be blunt.”
Support from Elected Politicians - Rick Perry, the governor of Texas and a possible 2012 Republican candidate for president, has joined with Texas tea parties in supporting the state’s secession from the United States. Nevada Republican Joe Heck, who ran for Congress in 2008, attacked both parties for moving the nation towards “socialist tyranny” and solicited tea party support at a rally in Las Vegas. Indiana Republican Richard Behney, running for the US Senate, told tea party supporters that if the 2010 elections did not turn out to his liking: “I’m cleaning my guns and getting ready for the big show. And I’m serious about that, and I bet you are, too.” [New York Times, 2/15/2010]

Entity Tags: ResistNet, Richard Behney, Richard Mack, Republican Party, Ron Paul, US Federal Reserve, Tea Party Express, WorldNetDaily, Sandpoint Tea Party Patriots, W. Cleon Skousen, Timothy James McVeigh, Pam Stout, Oath Keepers, New York Times, Mary Johnson, Defenders of Liberty, 9/12 Project, Americans for Prosperity, Barack Obama, Dann Selle, Fox News, FreedomWorks, Friends for Liberty, Glenn Beck, Leah Southwell, John McCain, Darin Stevens, John Birch Society, James Richard (“Rick”) Perry, InfoWars, Joe Heck, David Barstow

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’ [Source: Borders (.com)]The progressive media watchdog organization Media Matters finds a number of dubious or outright false claims in a recent book by Aaron Klein entitled The Manchurian President: Barack Obama’s Ties to Communists, Socialists, and Other Anti-American Extremists. Klein is a reporter for the conservative news blog WorldNetDaily, which has taken a lead role in accusing President Obama of not being an American citizen (see December 5, 2008, May 28, 2009, and August 1-4, 2009). Among other disproven claims, Klein writes that “terrorist” William Ayers (see October 4-5, 2008) was the “ghostwriter” of Obama’s 1995 memoir Dreams From My Father; Kenyan prime minister Raila Odinga is Obama’s cousin (using the false relationship to try to link Obama with Odinga, whom Klein calls a “traitor” to Kenya); Obama supports “involuntary birth-control measures,” which Klein describes as “compulsory, government-mandated ‘green abortions’ [to] control population growth and prevent ecological disasters”; and Obama sought and received support from the socialist New Party in the early stages of his political career. Klein also attempts to portray the church that Obama attended as a child, the First Unitarian Church of Honolulu, as a “staging ground” for his supposed “antiwar activism” and “socialism”; claims a number of ties between Obama and Communist “black activists”; and makes other claims. Klein also attempts to argue that “Obama may not be eligible to serve as president.” After admitting that there is “no convincing evidence that Obama was born in Kenya, nor that his birthplace was any place other than Hawaii, his declared state of birth,” Klein claims that because Obama’s father was not a US citizen, there should have been “Congressional debate about whether Obama is eligible under the United States Constitution to serve as president,” focusing on the legal definition of the constitutional requirement that the president be a “natural born citizen.” Klein ignores most accepted legal opinions on the subject, instead focusing on a 1758 treatise called The Law of Nations and an obscure Supreme Court decision, Minor v. Happersett. Both the treatise and the Court decision have been routinely cited by “birther” lawyers attempting to challenge Obama’s citizenship, Media Matters notes. [Media Matters, 5/7/2010] Reviews of the book are mixed. David Horowitz’s far-right publication Front Page Magazine calls the book a “meticulously documented piece of outstanding investigative research” that “blow[s] the lid off the dome of silence surrounding the Obama administration.” Klein and co-author Brenda J. Elliot “reveal surreptitious ties to radical leftists of all stripes,” the review states. [Front Page Magazine, 6/16/2010] Terry Krepel, the progressive founder of ConWebWatch, calls Klein’s entire book an exercise in “guilt by association,” using as one of several examples Obama’s attendance at the Honolulu church: Obama was a young boy at the time; the group that Ayers was a part of, Students for a Democratic Society (SDS), had splintered two years before Obama began attending church services; and Klein never shows any proof that what he calls “Ayers’s ideology” made it into the Sunday school curriculum. The book is entirely “dishonest,” Krepel concludes. [Huffington Post, 5/9/2010]

Entity Tags: WorldNetDaily, William Ayers, Terry Krepel, Students for a Democratic Society, Raila Odinga, Barack Obama, Aaron Klein, Front Page Magazine, Media Matters, New Party, First Unitarian Church of Honolulu

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Lieutenant Colonel Terry Lakin, who has refused to obey orders deploying him to Afghanistan because, he says, he questions President Obama’s citizenship and therefore his right to issue orders to the military (see Before April 13, 2010 and April 22-23, 2010), releases a video on WorldNetDaily accusing the Army of convicting him “without a trial” over his refusal to obey orders from his superior officers. Lakin is facing a court-martial. He cites a “rewritten” Officer Evaluation Report on him that, he says, was revised to include “derogatory remarks” from the charges, though he has not been “arraigned or found guilty.” The latest officer evaluation says Lakin lacks “the sound judgment required of a senior officer.” Earlier evaluations were more favorable. Lakin says that since the Army refuses to allow him to question Obama’s citizenship or present “evidence” of Obama’s lack of citizenship during his trial, he has no real defense. He intends to renew his request to bring in such evidence (see September 2, 2010). In the video, Lakin accuses the Obama administration of orchestrating a “coverup” of Obama’s “real” birth status. Lakin had sought the documentation on Obama’s birth as well as the testimony of Dr. Chiyome Fukino of the Hawaii Department of Health and that agency’s records on Obama (see October 30, 2008 and July 28, 2009). Lakin also wanted the records and testimony from custodians of records of Obama’s college financial aid and attendance at Punahou High School, Occidental College, Columbia University, and Harvard Law School. [WorldNetDaily, 7/17/2010]

Entity Tags: WorldNetDaily, Obama administration, Barack Obama, Terrence Lee (“Terry”) Lakin, US Department of the Army, Chiyome Fukino

Timeline Tags: US Military, Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and July 21, 2009) alleges that President Obama stole the identity of a “natural born” American citizen and is “using someone else’s Social Security number.” Speaking to WorldNetDaily’s Taking America Back 2010 convention in Miami, Corsi tells the audience: “People say Barack Obama is an ‘undocumented worker’ in the White House. Well, partly that’s true. But you know what he really is. This is a case of identity theft. Barack Obama has stolen the identity of a natural-born citizen and is using the passport—I’m sorry, he’s using the Social Security number of someone who was issued that card, was issued to in Connecticut. Barack Obama never lived in Connecticut. He wasn’t in Connecticut at the time that card was issued. And the identity theft experts tell us that the card was issued first to somebody else. Why is Barack Obama using somebody else’s Social Security number? This is a case of identity theft.” Corsi offers no evidence to support his claim. [Media Matters, 9/21/2010]

Entity Tags: Jerome Corsi, WorldNetDaily, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Larry Klayman, a former Justice Department official who founded the conservative watchdog organization Judicial Watch, pens an editorial for the online news site WorldNetDaily (WND). Klayman makes the arguably racist assertion that President Obama leads only “his people” and not “white people.” Writing that “President Obama is not a ruler for all of the people, but rather ‘his people,’” Klayman begins by claiming that he was “proud that America could elect a black president and overcome centuries of racial prejudice,” even though Obama is, in his estimation, “a politician far to the left of mainstream America.” But, two years into the Obama administration, Klayman says the American citizenry has been repelled by watching Obama “seemingly favoring his own race and true religious allegiance over whites, Christians, and Jews.” Klayman asserts, without citing evidence, that “the trillion-dollar bailouts… were earmarked for black minority contractors. These bailouts were not only economically stupid, but the money was dolled [sic] out in a discriminatory way.” The Democrats’ health care reform initiative is, Klayman writes, “designed to provide health insurance mostly for the president’s black constituency.” He goes on to cite Obama’s defense of Harvard professor Henry Gates after Gates became involved in an altercation with a Boston police officer; Attorney General Eric Holder’s refusal to prosecute members of the New Black Panther movement who, Klayman claims, “illegally disrupted an election polling place in Philadelphia”; Obama’s supposed association with “black Muslim leaders” such as Louis Farrakhan; his relationship with his former pastor, the Reverend Jeremiah Wright; and his cancellation of the White House’s commemoration of the National Day of Prayer in favor of, Klayman claims, a White House feast for the Muslim Holy Day of Ramadan, which Klayman says “proves” Obama’s status as a closet Muslim. Klayman then accuses Obama of being anti-Semitic because of his supposed failure to support Israel. Hence, Klayman writes, “the majority of white Christians and Jews no longer see Obama as the president of ‘We the People’ but instead ‘his’ people.… President Obama has not united the races and religions, but instead divided and pitted them against each other. The level of hostility one sees ‘in the streets,’ with a reverse backlash against blacks and Muslims, is frightening and potentially explosive.” Because of these characteristics, Klayman writes, “the nation stands even more—particularly during a severe continuing economic depression—on the precipice of chaos, rebellion, and ultimately revolution.” Any violence launched by white Christians and other Obama opponents, Klayman concludes, will be the fault of Obama. [WorldNetDaily, 10/22/2010] Terry Krepel, the progressive founder of the watchdog organization ConWebWatch, writes: “Klayman is projecting. He’s the one who’s injecting race into things by insisting that Obama rules only ‘his people.’” [Terry Krepel, 10/23/2010]

Entity Tags: WorldNetDaily, Terry Krepel, New Black Panthers, Larry Klayman, Jeremiah A. Wright Jr, Louis Farrakhan, Henry Louis Gates, Barack Obama, Eric Holder, Obama administration

Timeline Tags: Domestic Propaganda

WorldNetDaily, a conservative news blog, reports that Governor Neil Abercrombie (D-HI) says the Hawaii Department of Health may not be able to locate the “long form” birth certificate for President Obama that it is required to keep on file. Previously, Health Department chief Chiyome Fukino said that she has personally seen the “long form” certificate and can vouch for its authenticity (see October 30, 2008 and July 28, 2009). According to an article written by Jerome Corsi, Abercrombie tells a Honolulu Star-Advertiser reporter that he intends to find “definitive valid records” that prove Obama was born in Hawaii in order to head off a possible controversy during Obama’s 2012 re-election bid (see December 24, 2010). Corsi has written numerous attacks on Obama in the past, and most have been found to have been riddled with errors and falsehoods (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, and October 9, 2008). Corsi also reports that Abercrombie intends to find and make public what Corsi calls “a recording of the Obama birth in the state archives,” presumably the long form. “It was actually written, I am told, this is what our investigation is showing, it actually exists in the archives, written down,” Abercrombie says. Corsi says that the “short form” birth certificate provided by Obama during the 2008 election campaign (see June 13, 2008) is fraudulent, and that though “two purportedly independent Web sites that have displayed a strong partisan bias for Obama—Snopes.com… FactCheck.org” have published photographs of the document (see August 21, 2008), WND reports have stated that “the Hawaii Department of Health has refused to authenticate the COLB [certificate of live birth] posted on the Internet.” Corsi goes on to say that Obama’s parents could have lied about his birth to Hawaiian authorities, and that newspaper announcements of his birth published in 1961 (see July 2008) “do not prove he was born in Hawaii, since they could have been triggered by the grandparents registering the birth as Hawaiian, even if the baby was born elsewhere.” Corsi also says that the address in the press announcements was that of Obama’s maternal grandparents, not his father’s, who maintained a separate apartment in Honolulu “after he was supposedly married to Ann Dunham, Barack Obama’s mother.” He also claims that “Dunham left Hawaii within three weeks of the baby’s birth to attend the University of Washington in Seattle,” apparently in an effort to insinuate that she is not Obama’s actual mother. Corsi quotes Tim Adams, whom he identifies as “a former senior elections clerk for the city and county of Honolulu in 2008,” as saying that “no long form, hospital-generated birth certificate” for Obama exists in the Hawaiian Department of Health, “and that neither Honolulu hospital—Queens Medical Center or Kapiolani Medical Center—has any record that Obama was born there.” [WorldNetDaily, 1/18/2011] The non-partisan fact-checking organization PolitiFact will investigate Corsi’s claims, and find them fraudulent (see February 14-27, 2011). Four months later, Obama will release the “long form” certificate (see April 27, 2011).

Entity Tags: Tim Adams, WorldNetDaily, Hawaii Department of Health, Chiyome Fukino, Barack Obama, Ann Dunham, PolitiFact (.org ), Neil Abercrombie, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Leo C. Berman.Leo C. Berman. [Source: Texas Tribune]Texas State Representative Leo C. Berman (R-TX), discussing his proposed bill to require presidential candidates to show their birth certificates to the Texas secretary of state, says the bill centers on “doubts” about whether President Obama was actually born in the US, and therefore is a US citizen. Berman is referring to the ongoing “birther” controversy that has cast doubt on Obama’s citizenship (see (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, Around June 28, 2010, and February 10, 2011). “We don’t think the president was vetted, and it’s just that simple,” Berman tells a reporter. “I read different things that say he was born in Hawaii, and then I read the governor [of Hawaii] can’t find anything that says he was born in Hawaii.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates Berman’s claim that Hawaii Governor Neil Abercrombie (D-HI) “can’t find anything that says” Obama was born in his state. A PolitiFact researcher contacts Berman for clarification, and Berman says: “I just listen to the news, I don’t write it down. It’s been on several news stations that he [Abercrombie] said he was going to resolve this once and for all, and when he tried to… he couldn’t find anything.” Berman has expressed his doubts about Obama’s heritage before, telling a Lubbock, Texas, reporter that “the American people don’t know whether he was born in Kenya or some other place.” While Obama’s father was born in Kenya, Obama himself was born in Honolulu, Hawaii. Obama has released a valid copy of his birth certificate (see June 13, 2008), and the certificate has been validated numerous times (see June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, and July 28, 2009). However, Berman says the document released by the Obama campaign is the “short form” certificate, and questions why Obama has never released the “long form” certificate. Hawaiian officials have long debunked the idea that there is any significant difference between the two versions (see July 1, 2009). Abercrombie has expressed his anger over the “birther” controversy, and says he intends to seek ways to release more “explicit” documentation about Obama’s birth, presumably the “long form” that by Hawaiian law must remain in state government possession (see December 24, 2010). Berman is apparently referring to an article on the conservative news blog WorldNetDaily (WND), which in January reported that Abercrombie suggested that the “long form” certificate for Obama “may not exist” (see January 18, 2011). Hollyword reporter Mike Evans, who represents himself as a longtime friend of Abercrombie’s, has told a KQRS-FM interviewer in Minnesota that Abercrombie told him he searched “everywhere” at Hawaii hospitals and that “there is no Barack Obama birth certificate in Hawaii. Absolutely no proof at all that he was born in Hawaii.” However, Evans was later quoted on FoxNews.com as saying he misspoke, and confirmed that he never spoke to Abercrombie at all once his “friend” became governor of Hawaii. Hawaii Health Department spokesperson Janice Okubo tells PolitiFact that Berman is incorrect in believing that there is any real difference between the “long form” and “short form” certificates: “When you request a birth certificate, the one you get looks exactly like the one posted on his site. That’s the birth certificate.” PolitiFact finds Berman’s statements entirely false. [St. Petersburg Times, 2/27/2011]

Entity Tags: Neil Abercrombie, Leo C. Berman, WorldNetDaily, Janice Okubo, Mike Evans, PolitiFact (.org ), Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative radio host Sean Hannity interviews Joseph Farah, the editor and primary writer for conservative news blog WorldNetDaily (WND). WND has been at the forefront of the “birther” movement against President Obama (see December 5, 2008, May 28, 2009, August 1-4, 2009, and January 18, 2011). Hannity says that it is unfair for “birthers” such as Farah to have “been beaten up so badly in the press” for pursuing the issue, and goes on to add that birthers have been “crucified and beaten up and smeared and besmirched.” Farah blames Obama and his administration for the controversy, and praises billionaire Donald Trump (see (see February 10, 2011, March 23, 2011, and March 23, 2011) for bringing the controversy to the forefront once again. He tells Hannity, “I think it’s very appropriate for Americans to begin to question if there’s a reason that Obama will not produce this simple document that, you know, we all have to produce at various points in our lives, and when the governor of Hawaii, who claims to be a lifelong friend of Obama, cannot find this document, cannot produce it, it’s natural that this becomes an increasingly big issue, an issue that I think touches on both national security.” Obama has indeed produced an authenticated copy of his birth certificate (see June 13, 2008). Farah’s reference to Governor Neil Abercrombie’s inability to “find” the original birth certificate, first proposed on WND, has since been debunked as groundless (see January 18, 2011). Farah promises that WND researcher Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and January 18, 2011) will have “startling” research on the matter coming soon. [Media Matters, 3/24/2011; Media Matters, 3/28/2011] Hannity revisits the subject later this evening on his Fox News broadcast. After telling viewers that the controversy exists in part because of Obama’s fond memories of spending some of his childhood in Indonesia, Hannity tells the White House to just “show the birth certificate.… Why won’t they release the birth certificate?… Why don’t they just release it and get it over with?” [Media Matters, 3/24/2011; Media Matters, 3/28/2011] Hannity has brought the subject up in previous broadcasts (see March 23, 2011).

Entity Tags: Joseph Farah, Barack Obama, Donald Trump, Jerome Corsi, Sean Hannity, Neil Abercrombie, WorldNetDaily, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

WorldNetDaily (WND), the conservative news blog that relentlessly promotes the “birther” claims that President Obama is not a legitimate US citizen (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, Around June 28, 2010, March 23, 2011, and March 24, 2011), begins promoting a book by one of its senior authors, Jerome Corsi, titled Where’s the Birth Certificate? The Case that Barack Obama is Not Eligible to Be President. The book is slated to be published in May 2011. Corsi has long accused Obama of a number of crimes and frauds, almost all of which have been disproven and debunked (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and January 18, 2011). WND promotes the book as “[t]he result of more than two years of solid investigative research by Corsi and a team of WND reporters and editors,” and predicts it will become “a huge bestseller [that will] change the dynamics of the debate over eligibility—IF, of course, the book is not spiked by the hostile establishment media.” WND uses the promotional campaign to raise funds both for book promotion and for WND in general (the book is published by “WND Books”). Publisher Joseph Farah writes that WND readers need to help the organization “raise hundreds of thousands of dollars to air [promotional television] commercials on television networks and stations throughout the country.” The first commercial is hosted on WND’s Web site. “We need to make this the biggest publishing event of the year,” Farah says. [WorldNetDaily, 3/27/2011] The day after WND issues its press release/report, Fox Nation, the online blog of Fox News, publishes a front-page story on the book’s promotional campaign, repeating some of the WND copy and linking to the story at WND. [Fox Nation, 3/28/2011]

Entity Tags: Fox News, Barack Obama, Fox Nation, Jerome Corsi, Joseph Farah, WorldNetDaily

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Billionaire Donald Trump, the host of NBC’s Celebrity Apprentice and a rumored candidate for the Republican presidential nomination for 2012, claims that President Obama has spent some $2 million defending himself against legal challenges to his US citizenship. In recent weeks, Trump has loudly proclaimed his conviction that Obama is not a US citizen (see February 10, 2011, March 17, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 28, 2011, March 28-29, 2011, March 30, 2011, April 1, 2011, April 1, 2011, April 1-8, 2011, April 7, 2011, and April 7, 2011). Trump is echoing claims made by former Governor Sarah Palin (R-AK), the 2008 Republican vice-presidential candidate who now appears regularly on Fox News. In a recent NBC interview, he claimed Obama “spent $2 million in legal fees trying to get away from this issue.” On CNN, he asked: “I just say very simply why doesn’t he show his birth certificate? Why has he spent over $2 million in legal fees to keep this quiet and to keep this silent?” On Fox, Palin repeats the figure and praises Trump’s efforts, saying that Trump is “paying for researchers to find out why President Obama would have to spend $2 million to not show his birth certificate. So more power to him.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, attempts to secure information from Trump about the source of his $2 million figure, and gets no response. One source, PolitiFact determines, is the conservative news blog WorldNetDaily (WND), which claimed that Federal Election Commission (FEC) filings showed the Obama presidential campaign paid $1.7 million to the law firm of Perkins Coie since the election of November 2008. PolitiFact digs into the expenditures, as reported by law to the FEC by the Obama campaign organization Obama for America (OFA, later renamed Organizing for America). The figure of $1.7 million is accurate, PolitiFact determines, and adding expenditures between October 2008 and December 2010, the figure rises to some $2.6 million. However, the expenditures cover a variety of legal expenses, little of which went to birth certificate lawsuit issues. The FEC does not collect specific information on each payment, so it is impossible to tell how much, if any, has gone to Perkins Coie for court challenges to Obama’s citizenship. In a recent story in Roll Call, Democratic National Committee press secretary Hari Sevugan said, “[T]he campaign has incurred ordinary legal expenses related to the wind-down of its operations and other legal services, which all campaigns incur, and which are proportional to the unprecedented size of this campaign.” Some of the expenditures have gone to fight what Sevugan called “unmeritorious” lawsuits, including one that challenged Obama’s citizenship. And WND has reported that Perkins Coie lawyer Robert Bauer wrote one letter challenging a lawsuit filed by Gregory Hollister questioning Obama’s right to the presidency (see March 5, 2009). PolitiFact notes that most of the legal expenses paid by OFA “have nothing to do with the citizenship question.” Four campaign finance experts confirm that after any presidential election, a campaign’s law firm has plenty of work to do and such an expenditure by a campaign is not unusual. PolitiFact concludes: “It’s clear to us that the WND story has been twisted to wrongly assume that every dollar the Obama campaign spent on legal fees went to fight the release of Obama’s birth certificate. The evidence shows that’s simply not true. It’s a huge, unsubstantiated leap to assume that all, or most, of that was related to lawsuits about Obama’s citizenship. We rule Trump’s claim false.” [St. Petersburg Times, 4/7/2011]

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Sarah Palin, Barack Obama, Donald Trump, Hari Sevugan, Organizing for America, Robert Bauer, WorldNetDaily

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A screenshot of Fox News (.com)‘s headline announcing the release of Obama’s birth certificate.A screenshot of Fox News (.com)‘s headline announcing the release of Obama’s birth certificate. [Source: Think Progress]Responses to President Obama’s release of his “long form” birth certificate (see April 27, 2011) are mixed. Fox News places a banner headline on its Web site saying, “White House Releases What It Says is President Obama’s Long-Form Birth Certificate.” [Think Progress, 4/27/2011] Fox News later replaces the original headline with the more conventional, “White House Releases Obama Birth Certificate.” [Media Matters, 4/27/2011] Influential conservative blogger and political pundit Erick Erickson, echoing billionaire television host and rumored 2012 presidential candidate Donald Trump, demands that Obama release his college transcripts, saying, “That’s the issue for me.” Erickson concludes: “When the birth certificate is reviewed and we can see what most of us have always known—that he was born in Hawaii—we can move on. For some, moving on will be to wonder what religion the man is” (see October 1, 2007, December 19, 2007, Before October 27, 2008, January 11, 2008, Around March 19, 2008, and April 18, 2008). Commenters on Erickson’s blog immediately begin calling the newly released certificate a “fake,” and one says, “I just wish he’d release the actual real certificate.” Another demands the release of all of Obama’s college and medical transcripts, and another recommends, “We need someone to start looking into recent purchases of printing apparatuses from the 60s.” Comments posted on the conservative news and gossip site Drudge Report are heavily skewed towards calling the certificate a fake. [Erick Erickson, 4/27/2011] Conservative news blog WorldNetDaily (WND), which has trumpeted much of the “birther” controversy, headlines its article, “Born in the USA?” Its article includes a caveat, “If the document proves valid…” and goes on to claim: “[I]t also could prove his ineligibility because of its references to his father. Some of the cases challenging Obama have explained that he was a dual citizen through his father at his birth, and they contend the framers of the Constitution excluded dual citizens from qualifying as natural born citizens.” WND is referring to a host of lawsuits challenging Obama’s status as a “natural born citizen” that have been thrown out of court and debunked as contrary to the Fourteenth Amendment. WND publisher Joseph Farah says: “But it is important to remember there are still dozens of other questions concerning this question of eligibility that need to be resolved to assure what has become a very skeptical public concerning Barack Obama’s parentage, his adoption, his citizenship status throughout his life, and why he continues to cultivate a culture of secrecy around his life.” Farah says the document “raises as many questions as it answers.” Bloggers at Free Republic echo WND’s claims, saying that the new document proves Obama is “not a natural born citizen.” Some say that since Obama “renounced his [US] citizenship” for Kenyan citizenship, the new document proves nothing. Another commenter posts a picture of a debunked, faked “birth certificate” showing Obama as being born in Kenya. [WorldNetDaily, 4/27/2011; Free Republic (.com), 4/27/2011; Washington Independent, 4/27/2011] Farah is joined in his doubts about the veracity of the certificate by Paul Joseph Watson, a writer and editor for Alex Jones’s Web site Prison Planet. Watson again raises the issue of Obama being a “natural born citizen,” because of his father’s Kenyan ancestry and citizenship, and writes, “Since the American people have been habitually lied to about everything under the sun, with trust in government at an all time low, a PDF file put out directly by the Obama administration itself isn’t going to make the furore die down at all, and will only lead to claims that the document is a carefully crafted fake.” [Paul Joseph Watson, 4/27/2011] Blogger Karl Denninger of Market-Ticker says the doctor’s signature on the certificate is false, and alleges that information on the certificate was “tampered with.” [Karl Denninger, 4/27/2011; Karl Denninger, 4/27/2011] Two lawyers who filed rejected suits challenging Obama’s citizenship, Philip Berg (see August 21-24, 2008) and Orly Taitz (see August 1-4, 2009), weigh in on the issue. Berg says that Obama was adopted by his Indonesian stepfather, Lolo Soetoro, and thus lost his US citizenship: “I think the issue is that he’s not any more natural born. I don’t care if he releases his birth certificate or whatever. Let’s see his records coming back through immigration.” Taitz says her “analysis” of the document shows that Obama is using a fake Social Security number: “In Obama’s Selective Service [document], his social security is listed as a Connecticut Social Security number” (see April 27, 2011). Politico’s Ben Smith reminds readers that “Taitz… has tried to have forgeries introduced into court filings before.” [Politico, 4/27/2011] Author Jerome Corsi has made similar allegations about Obama’s Social Security number (see September 21, 2010). Barbara Morrill, writing for the progressive blog Daily Kos, says flatly, “Birthers aren’t satisfied because no matter how many documents Barack Obama releases it will never be enough, because there isn’t a document in the world that will turn him white.” [Barbara Morrill, 4/27/2011]

Entity Tags: Drudge Report, Barack Obama, WorldNetDaily, Barbara Morrill, Ben Smith, Donald Trump, Erick Erickson, Prison Planet (.com), Fox News, Paul Joseph Watson, Philip J. Berg, Jerome Corsi, Free Republic, Karl Denninger, Joseph Farah, Orly Taitz, Obama administration

Timeline Tags: Domestic Propaganda

John Rocker.John Rocker. [Source: WorldNetDaily]Former major-league baseball pitcher John Rocker, whose career imploded in 2000 after he made a series of racist and homophobic statements during a Sports Illustrated interview, announces that he is endorsing Mitt Romney (R-MA) for president. Rocker makes his endorsement during an interview on the conservative news Web site World Net Daily (WND). In 2000, Rocker told the interviewer: “The biggest thing I don’t like about New York are the foreigners. You can walk an entire block in Times Square and not hear anybody speaking English. Asians and Koreans and Vietnamese and Indians and Russians and Spanish people and everything up there. How the hell did they get in this country?… Imagine having to take the [Number] 7 train to the ballpark, looking like you’re [riding through] Beirut next to some kid with purple hair next to some queer with AIDS right next to some dude who just got out of jail for the fourth time right next to some 20-year-old mom with four kids. It’s depressing.” WND characterizes his comments as “politically incorrect,” says that Sports Illustrated reporter Jeff Pearlman “goaded” Rocker into making those statements, and says that Rocker “was the first victim of many shots in the politically correct war waged against patriotic Americans.” Rocker gives a tepid endorsement to Romney, and spends much of the interview lambasting President Obama. “I won’t necessarily be voting for the Republican candidate as much as I will be voting against Obama,” he says. “America has been the greatest nation this earth has ever known over the last 150 plus years. In my strong opinion Barack Obama does not hold a single core value or belief consistent with the principles that created this amazing country we call the United States of America.… It seems that Governor Romney will be getting my vote, although be it somewhat by default. I would vote for the devil himself over Barack Obama which would actually be tough, though, as he seems to already be a supporter.” Rocker goes on to bash illegal immigrants, and says that “Manuel, Jose, or Prakesh” are certain to launch another 9/11-style attack against the nation in the future: “It’s not a matter of if but when.” Rocker recommends draconian immigration restrictions and “racial profiling” practices by law enforcement officials to “protect” the country from immigrants. ABC’s Amy Bingham later observes: “Some endorsements, candidates would probably rather do without. John Rocker likely makes that list as well.” [WorldNetDaily, 5/26/2012; ABC News, 6/1/2012; Atlanta Journal-Constitution, 6/4/2012]

Entity Tags: John Rocker, Jeff Pearlman, Willard Mitt Romney, WorldNetDaily, Barack Obama

Timeline Tags: 2012 Elections

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike